• miafia

Små "presenter" vid bordet till Gäster??

Hej på Er alla.
    Jag undrar om det är någon som tänker ha små askar eller tyg påsar som gåva till gästerna? Vad tänker ni lägga där i isåfall?

• Svar på tråden Små "presenter" vid bordet till Gäster??
  • Cassandra

Jeppson

Har du sett de hög klackade ballet skona? :D hi hi hi
    Först trode jag att det var ett skämt men dom var tydligen till salu!! håll på att kissa på mig.

• Pollly

Det här med gästpresent är nytt för mig. Har aldrig mött det. Är det en amerikansk sed? Hur länge har det förekommit i Sverige?

• Cassandra

Pollly

Jag vet inte om den kommer ifrån USA men med den till lämmpas där i alla fall. Favors kallas det! Choklad eller något annat i små paket eller likanade.,

• Cassandra

Jeppson

Hur är det med stolekarna? Jag hänger inte riktigt med det står tex 4 och 7,5 m.m

• jazzkatten

Men jag vet att den utförts i Sverige länge, tex en lite karamellstrut el dyl.
    Tycker det är lite festligt, men det kan ju vara nått enkelt och billigt.

• Fröken Eriksson

Vi ska ha små påsar vid varje kuvert där vi stämplar hjärtat som vi hade på inbjudningskorten samt namnet på som visar bordsplaceringen. I varje påse tänkte vi lägga geléhjärtan. Har valt bort choklad för jag har bestämt att vi ska ha en solig och varm bröllopsdag ;)

• Jeppson

Cassandra:
    Balettskor med klack?? Tjusigt!! Har inne varit inne på ett tag - tror bestämt jag måste kolla lite. :)

Vet faktiskt inte hur det är med storlekarna, men det kan man säkert hitta nånstans på nätet! Nån annan som vet?

Och vad gäller traditioner och sånt; vart det kommer ifrån och varför bryr jag mig inte så mycket om, huvudsaken är att det är kul! Är man lite finurlig blir det ytterligare ett samtalsämne för gästerna.

Vi tänkte dessutom ha våra små gåvor som placeringskort. :)

• Lagerkranz

Jag håller på lite med silversmide och tänker göra små silversmycken, ringar, halsbandshängen, örhängen. Naturligtvis anpassat efter mottagaren, Farfar skall INTE får örhängen Det blir då så billigt man gör det. Dessa skall jag slå in i silveraskar, för vårt färgtema är silver&blått och ha som placeringskort.

Jag har redan börjat fastän det är 9 månader kvar...

• Peppar

Fröpåsar läste jag om nånstans, man kan ju ha frön till blommor som finns i brudbuketten till exempel. Jag var inne på att ha det ett tag men nu skippar vi present helt, det känns inte alls nödvändigt.

• Pollly

Fråga: Ni som har tänkt ha present - Var fick ni idén till att ha present till alla gäster och när såg ni denna idé första gången? Det är intressant att se hur traditioner uppkommer och sprids ;)

• Fröken Eriksson

Jag fick idén här från BT tror jag, men det var nog inte av anledningen att vi väldigt gärna vill ge någon present utan snarare för att göra något roligare av bordsplaceringskorten som nu inte är några kort utan påsar med geléhjärtan i.:)

• Jeppson

Precis som för Fröken Eriksson. Plus att ett par kompisar hade det och det blev en kul grej och ett roligt samtalsämne. :)

• jazzkatten

Jag var på bröllop när jag var 10...dvs 22 år sen. Då vet jag att vi fick små strutar med "marknadskarameller" och vårat namn på, sen dess har jag nog varit på ett 10-tal brällop, och alltid har det varit något, en lite pralin typ. Och det var ett riktigt svenskt bonnabröllop, långt ifrån Bridezillas och andra Weddings.Present behöver ju inte betyda nått dyrt utan kan kombineras med plaseringskort. tex ett äpple med namnet på en lapp fäst på skaftet. Det är väl mer symboliskt. Jag hade ingen aning om att det var någon utländsk sed, tänkte mer att det var nått man gjorde i samband med placeringskorten.

• mamma2

Jag har varit på bröllop där man fick en liten godis i en påse. Jätte gullig lite grej

• NYCsvensk

Har i USA var det vanligaste nog en liten pase med godis, inget stort. Nufortiden sa borjar det bli lite smatt hysteriskt. Vi gick pa ett brollop dar alla fick varsin glasskal. For det forsta var det tungt att bara pa efterat, sedan blev det ju en massa over, alla tar inte med sig sina favors.

Vi var pa ett annat brollop som holls i en botanisk tradgard och da fick man med sig en liten planta hem. Det var val kul, men om man fortsatte ut efterat, (brollopslokaler ar sallan oppna efter midnatt), sa blev det krangligt.

Fick aven sma fula salt och peppar kar i form av hjartan som satt i hop en gang. Det tog jattelang tid innan vi fattade vad det var. Forst trodde vi att det kanske var hashpipor, men eftersom majoriteten av brollopsgasterna inklusive brudgummen var poliser var det nog ratt sa otroligt. Vi hade kul innan vi kom pa vad det var, och sedan sa glomde vi saklart att ta med oss dem hem!!

Tycker godis eller CD skiva ar bast. Det ar relativt billigt och tar lite plats. Om ni haller pa med musik ar ju CD skiva jattebra. Ni kan ju gora framsidan som programmen, eller ha en bild pa er tva etc. Det kan bli jattefint.

Svar på tråden Små "presenter" vid bordet till Gäster??