• Liberta

Måste man ha strumpbyxor till sandaletter med öppen tå?

Jag är alltså gäst på bröllopet och ska ha knäkort klänning och remsandaletter med öppen tå. Får höra så många olika bud. Vet att det finns specialstrumpbyxor med öppet för tårna men är det verkligen snyggt? Det är klädsel kavaj.

Kan tilläggas att mina ben är fula och ärriga efter för många sönderkliade myggbett så jag har gärnaa strumpbyxor. Vill bara inte att det ska se konstigt ut med skorna!

• Svar på tråden Måste man ha strumpbyxor till sandaletter med öppen tå?
  • Fenomena

Många (bla Ribbing) tycker att tunna strumpor hör till om man ska klä upp sig ordentligt för tex bröllop, och att det ser lite slaffsigt ut att komma barbent. Andra tycker precis tvärtom. :)

• Nina75

Men tjejer, tycker inte det är så stor skillnad på remsandaler och finskor.

Jag har ett par svarta skor hemma som jag brukar ha strumpbyxor i, de har öppen tå med rem runt fotleden. Är det så stor skillnad på sådanna skor och remsandaler då?

Tycker man kan ha strumpbyxor om man vill, det hade jag då jag var på bröllop sist. En knälång klänning strumpbyxor och högklackad sko med öppen tå. Det var väl inget konstigt med det? Det enda som skillde skon från sandal i utseendet (om det nu verkligen är en sandal) var klacken.
    Gud va snurrigt men ni fattar va?

• pernilla s

Har varit på två bröllop i sommar och kört med vanliga strumpbyxor under klänningen (det har ju som bekant varit regn och kallt!). Hittat jätte fina på twinfit där tåförstärkningen är lite diskretare. Förresten vem tittar eller bryr sig om att tåförstärkningen syns lite. Hade också hört om strumpor utan förtärkning men som tur var provade jag dom kvällen innan och dom gick ju sönder på nolltid. Inget att rekommendera! Tycker inte att du skall vara strumplös - snygga lite glansiga ben tillhör ju festklädseln. Barbent ser för haffsigt ut.

• nano

Ska också ha sandaler på ett bröllop jag är bjuden till- jag väljer att ha stay-ups dels för att mina ben är kritvita och för att jag inte litar på vädret, men också eftersom jag tycker att det blir för vardagligt utan.
    Jag har köpt den modellen som Fenomena rekommenderade, och de syns inte alls vid tårna.
    Ska nog köpa ett par att ha i reserv, däremot, ifall de första går sönder, de är ju ganska tunna.

• Missen2004

Är det verkligen så att man inte kan hitta ett par sådana utan tåförstärkning för billigare än 69kr? För mig är detta vääääldigt mycket pengar, mitt bankkonto ligger redan på minus för denna månad pga alla utgifter som jag inte kunde förutse tidigare med bröllopet och min resa om en vecka.

Någon som vet vart man kan hitta sådana strumpor lite billigare i Stockholm?

• Gobi

Jag skulle personligen aldrig ha strumpbyxor till skor med öppen tå. Det är bland det fulaste jag vet.

På sommaren brukar jag peela benen och sedan använda brun utan sol och massor av fuktkräm. Funderar också på att testa Sally hansen's spray som ska göra benen ännu läckrare

• elis

Nu har jag inte läst alla inlägg men jag trodde att Open-toe-strumbyxor syftade på skornas öppna tår och att strumbyxorna inte har någon förstärkning och sömmar i tårna.

Förövrigt tycker jag du kan vara barfota i skorna men å andra sidan skulle jag aldrig någonsin bli bjuden på en middag på slottet så vad vet jag...

• Liberta

Trådstartaren här. Mina ben är dock nu så fula och ärriga att jag bestämt mig för att ha strumpbyxor i alla fall. Trodde att de skulle blekna lite men jag ser inte klok ut barbent. Synd bara att skorna i sog är så "nakna", bara tunna remmar så det kommer nog se lite skumt ut ändå även om jag använder specialstrumpbyxor. Förresten någon som vet om det finns strumpbyxor med "halkskydd", har hört talas om det.

• Maria A

Liberta: Det var såna jag skrev om i mitt inlägg tidigare. Små silikonpluttar under foten. Funkar bra för mig i alla fall.

• Liberta

Maria A: Jag kanske redan har frågat detta *förvirrad* - men var hittade du dem?

• Missen2004

Ja, då var det dags att göra ett beslut: Strumbyxor - vara eller icke vara, det är frågan..och så vidare
    Jag har valt att inte ha några strumpbyxor eller stay-ups av två anledningar:

1.Om det blir så varmt som jag tror att det kommer att bli (närmare 30c enligt senaste prognosen), så svettas jag ihjäl i ett par strumpor.

2.Det är ett trädgårdsbröllop, som är rätt så litet, så tror inte att folk orkar gå omkring och tänka på vad jag har eller inte har på benen. Dessutom tycker jag att de är rätt snygga nu

• _Linn_

Vet inte om du redan fått det här svaret, men det finns "toeless" stay-ups och strumpbyxor på lindex, tror de kostar mellan 59-69;-. Personligen har jag hellre stay-ups än strumpbyxor, men det är ju upp till var och en...
    De som jag köpt ser faktiskt ganska bra ut i sandaler, om skorna inte är väldigt öppna..
    Lycka till!

• Maria A

Liberta: Lindex eller Twilfit

• Smulu

Hörde eller läste någonstans att det finns Spray-strumpbyxor som man sprayar på benen och så ser det ut som om man har strumpbyxor. Fast var man hittar dem är en annan sak.

• Missen2004

Smulu:

Det är en uppfinnig som kommer från Asien (kommer inte ihåg vilken land). Tror inte att det finns att köpa här i Norden - än. Fast är ju inte säker. Skulle nog hellre ha på mig ett par vanliga stay-ups än att spray på mig ett par..sprayen lär ju fungera så länge det är någorlunda svalt, men vad händer om man står utomhus och det råkar vara 35c? Kommer det att smälta bort då - det ser nog inget vidare snyggt ut..

• Ei saa peitää

Visst kan du ha strumpbyxor. Jag hade själv supertunna från Twilfit 9 dim utan förstärkt tå och remsandaletter. Det syntes knappt att jag hade strumpbyxor. De funkade superbra och jag som jämt får skavsår hade kunnat trampa runt i skorna hur länge som helst så jag råder dig till att ha nylonstrumpor om du har lätt för att få skavsår.

Sen tycker jag det är skönt med strumpbyxor när det är väldigt varmt ute för då klibbar inte låren ihop som de gör annars och på det viset känns det svalare. Observera att strumpbyxorna måste vara väldigt tunna.

• 28 augusti

På Twilfit har de strumpbyxor, stayups som man kan ha bara tår med... man fäster dem mellan tårna...sk...gummiband...kolla där...

Svar på tråden Måste man ha strumpbyxor till sandaletter med öppen tå?