• Bröllopstokiig

Köpa en stjärna?

Det här med att man kan köpa en stjärna....Är det lurendrejeri eller seriöst?
    Funderar nämligen på att ge en stjärna i present till min flickvän och köper den ifrån:
    www.globalstarregistry.com

Tack så länge!

• Svar på tråden Köpa en stjärna?
  • Trädgårdsbröllop

eller så masserar du hennes fötter, tar hand om disken, tar med henne ut på en romantisk månskenspromenad och köper lite rosor. Det är också ett konkret sätt att visa sin kärlek på .

• amiore

Röstar på fotmassage, promenad och disken!!!
    Tänk att få det utan att säga till.. *drömmer*

• HelleBelle

Jag röstar också på trädgårdsbröllops förslag! Hade varit mer uppskattat från min sida!

• Pollly

Om ni vill köpa stjärnor så säljer jag idag svansen på Karlavagnen, 50 kronor stycket eller 125 för alla tre. Om flera vill köpa så lovar jag att inte berätta att de redan är sålda till någon annan. Du får ett snyggt dokument som jag mejlar till dig. Obs endast idag!

• Snart gift!

Hej Nick:

det var ett tag sedan du skrev, jag hoppas att du inte har hunnit "köpa" stjärnan än.

Jag ville själv ge min blivande man en stjärna för några år sedan och forskade lite i hur det låg till. Jag fick till slut svar från den svenska "astronomi förbundet"(minns inte vad det heter, det var ju så länge sedan) där de förklarade att det inte går att köpa en stjärna. Alla de hemsidor där det står att man kan göra det är alltså lurendrejeri. Jag föreslår att du själp "plockar en stjärna" till henna och ge den hennes namn!! (symboliskt alltså!)

• Xite

Vad jag vet, så säger sig inte "global star registry" något om att de säljer stjärnor. Däremot namnen.

Om det nu finns andra företag som gör detsamma, så är det väl inte så troligt att de råkar sälja namnrätten till samma stjärna.

Visst är det lite slöseri med pengar. men väldigt sött!
    Koordinaterna på "din" stjärna får du också.

Det är som att köpa en tomt på månen. Det går inte. Men det kan vara värt att betala för drömmen.

• Monn

Men är det inte ett väldigt slöseri med pengar?!? Är det sött att kasta 500 spänn i sjön? Så här står det på Svenska astronomiska sällskapets hemsida

Kan man köpa en stjärna?
    Kan man ge namn åt en stjärna?
    Det är sant att det finns företag som säger sig ge namn åt stjärnor om man betalar. Men dessa namn har ingen som helst "officiell" status, hur mycket företagen än försöker påskina detta. Den enda erkända organisation som kan bestämma om himlakroppars namn är den Internationella astronomiska unionen och den ser med stort ogillande på denna slags verksamhet, läs här! Så skänk pengarna till något mer behjärtansvärt ändamål eller köp en stjärnkarta eller kikare och ge bort som present istället. Eller ge namn åt stjärnorna alldeles själv, helt gratis. (Fast vänta dig inte att någon annan ska använda dina namn.)

• Secret

Ärligt talat, vad vet Svenska astronomiska sällskapet om romantik? Jag köpte en stjärna till min sambo förra året från global star registry. Han tycker att det är väldigt speciellt och uppskattar presenten. :)

• Monn

Jaa, alla har vi olika uppfattning om romantik. Jag skulle mycket hellre ha en mysig picnic med min man med en massa tända ljus och gott att äta och dricka. Sedan kan vi titta på stjärnorna, mysa och namnge varenda en vi ser. DET är romantiskt enligt mig.

Svar på tråden Köpa en stjärna?