• Bröllopstokiig

Köpa en stjärna?

Det här med att man kan köpa en stjärna....Är det lurendrejeri eller seriöst?
    Funderar nämligen på att ge en stjärna i present till min flickvän och köper den ifrån:
    www.globalstarregistry.com

Tack så länge!

• Svar på tråden Köpa en stjärna?
  • Memma

Det är ju en fin tanke förstås, men tyvärr är det nog bara lurendrejeri.. Det finns ju liksom inget officiellt stjärn-register där alla stjärnor är upptecknade med sina namn. Det finns ett flertal företag som ägnar sig åt att "sälja" stjärnor (kanske till och med samma stjärnor) och så länge man rent praktiskt inte kan äga en stjärna finns det ju inget som hindrar dom. Men man ska nog se det här köpekontraktet som ett fint diplom istället för ett bevis på att man äger en stjärna. För köpa stjärnor kan man inte!

• MarcelsSmula

Men å andra sidan, så vet man ju inte vilka andra som har samma stjärna.. Det viktiga är väl att det i så fall blir "hennes" stjärna för henne... Jag hade blivit jätteglad för det, även om jag delar den med människor jag inte vet om... Det är ju hursom helst en rätt annorlunda grej.. Lycka till..

• Missen2004

Tycker att tanken är fin - mycket romantiskt, så hon kommer nog att gilla det väldigt mycket.

Säger som de två föregående här på denna tråd: Man köper i verkligheten bara ett papper..och med tanke på att dessa "stjärnor" kostar från 50$, så är det ett rätt dyrt papper.

Budget varianten är ju att man gör en sådan certifikat själv på datorn. På internet hittar man massor med olika bakgrunder och bilder (och signaturer om man vill ha den signerad från någon "institut"). Sedan gäller det ju att ha en okej färgskrivare som skriver ut det hela snyggt.

Vill bara tillägga att den bästa presenten jag någonsin fått av min m2b var en hemsida som han själv designat åt mig. Där hade han lagt in massor med romantiska dikter, skrivit en hel uppsats om varför han älskar mig och lagt in en mp3 spelare med musik som jag gillar osv.
    Så på min födelsedag gav han mig på morgonen ett kuvert..inne i kuvertet låg det en grattis-kort och adressen till hemsidan..gissa om jag var nyfiken.

• Trädgårdsbröllop

Det är väl bättre att göra ett eget diplom (lika fint med gratis).

Jag skulle bara tycka att det var onödigt att få en sådan present. Skulle liksom inte kunna njuta av att ha fått ngt som kostat en massa pengar trots att det bara är lurendrejeri (för det är vad jag tror att det är).

• MsKingston

Tycker också att man isf ska göra ett eget diplom istället för att köpa. Tror nog också att allt är lurendrejeri.

Det finns ingen som har äganderätt på stjärnor och planeter. Vem äger isf vår planet ? Hahahaaaa, skulle va kul om man gjorde det

Nä, gör ett eget diplom, då kan du ju även göra det lite mer personligt. Tex skriva varför du vill ge just den stjärnan till henne. Och så kan du ju istället köpa ett litet smycke eller en stjärna av guld som symbol.

• soife

Min mor hade ett dataprogram som gjorde olika varianter av awards. Jag fick "The golden hug award" av min sambo för ca ett år sedan.

Så här stog det: (visserligen engelsk text)

GOLDEN HUG AWARD
    For support and caring beond the call of duty.
    For highest achievement in listening and understanding.
    For unique contributiones to good times, laughter, and fun.
    For outstanding performance in warmth, affection, and hugs.

This special certificate entitels (NAMN) to
    A lifetime supply og Hugs and Kisses and Love

Awarded on (datum)
    by (NAMN)
    Expiration Date: NEVER!

• Trädgårdsbröllop

Soife:
    det var gulligt!

• Tokan

Nu var det väl inte så att man köper en stjärna utan man "får" namnge en stjärna med sitt namn = behöver inte varq lurendrejeri och dessutom verkar det vara ett registrerat företag (det kan man ju fejka iof).

Tycker det låter jätteromantiskt, att få en stjärna döpt efter sig.

• 1 + 1 =  2

Blir lite förvånad över att finna denna tråd här, då dessa stjärn och rymd-tomt
    företag var kraftigt uppmärksammade och kritiserade i massmedia för ett par år sedan, vid en snabbsökning hittade jag texten nedanför på en svensk astronom sida,det finns säkert en hel del mer att läsa om dessa aktörer på nätet!

Bra att veta vad man ger bort och lägger sina pengar på.

Kram Emma.

Det finns företag som säljer stjärnor för en sisådär $50-$100. Men de som lägger ut pengar på det kunde lika gärna slänga pengarna i en önskebrunn och få ut lika mycket av det! De enda som får sätta officiella namn på stjärnor är International Astronomical Union (www.iau.org) och där är inga pengar inblandade. Vem som helst kan ju sälja namn på stjärnor, med namnen kommer inte att bli officiella, de kommer bara att finnas i en bok hos den som säljer dem. Så ett annat företag kan ha ett annat namn på "din" stjärna. Företagen har absulut inget att göra med astronomi - de är bara kommersiella företag ute efter dina pengar!

Ett företag som säljer stjärnor i USA har dessutom blivit dömda för falsk marknadsföring, när de påstod sig sälja officiella namn. Så man gör bäst i att spara sina pengar och peka ut en egen stjärna en stjärnklar kväll och ge den ett namn. Ditt namn på stjärnan blir då precis lika officiellt som namnet du kunde köpt för $100!

• IzIz

Klart du kan köpa en stjärna till din älskade!
    Medtanke på att det finns över 100 billioner stjärnor, endast i Vintergatan så lär det nog finnas stjärnor till varenda levande själ på denna jord. En stjärna till din flickvän skulle vara en mycket kraftfull symbol för eran kärlek.
    Hoppas du gör slag i saken, och hoppas att eran kärlek varar lika länge och skiner lika starkt som dem på himlen!

MVH IzIz

Svar på tråden Köpa en stjärna?