Inlägg från: Tant Pernilla |Visa alla inlägg
  • Tant Pernilla

pannacotta-hur långt innan förbereda?

Vi hade pannacotta till efterrätt på vårt bröllop. Jag hade tänkt göra den på torsdagen, men det hamnpade sig så att jag gjorde den på fredagen. Det går ju rätt snabbt. Jag gjorde 96 pannacottor på - ja, nån dryg timme kanske...

Vi hade köpt tåliga dricksglas på Coop Forum, 6 st för 15 kronor. Jag vet inte hur ljuslyktorna ser ut, men om du tycker att de verkar bra så är det väl bara att köra. Det kan väl vara bra om glaset är rätt tåligt dock, så att det går att frakta alla utan att de går sönder.

Jag har inte testat sockret Johanna tipsade om, men det lät intressant. Frågan är bara vad det är för geleringsmedel i det... Det borde väl inte funka om det bara är pektin, för pektin måste väl ha fruktsyra för att "funka"...?

• Tant Pernilla

Jo...jag ska försöka komma ihåg hur jag gjorde... Jag gjorde inte en jättesats utan fyra omgångar.

Jag vill minnas att jag hade
    3 liter vispgrädde
    2 liter standardmjölk...
    socker... ja, vad kan det ha blivit... Måste tänka lite...
    15-16 gelatinblad
    och ca 2 msk äkta vaniljsocker.

Det var en hanterbar mängd. Jag kokade upp det i min 10-liters syltgryta och skopade upp det med mitt litermått med "pip" och hällde direkt ner i glasen. De hade en markering så det var lätt att få ungefär lika mycket i varje. Jag ställde ca 20 glas på en bricka och den där satsen räckte ungefär till 25-30 portioner. (Jag gillar inte att snåla på pannacottan! )

Men det är bara att öka på ett vanligt pannacotta-recept ungefär fem gånger. Recepten brukar ju ligga på 4-6 portioner och jag tog ett sånt recept och femdubblade det och la till lite mer grädde än det var i ursprungsreceptet.

Man kan ju ha bara grädde också, men det här blir både lite lättare och billigare. Stelnar gör det ändå. Det enda är att det kan bli som ett skikt i botten där man ser att det är mer mjölk än grädde, men det smakar bra hur som helst!

Jag gjorde en jorgubbskompott med citron, stjärnanis och vaniljstång att toppa glasen med. Mums!

• Tant Pernilla

Just det... Hur långt innan... Om du bara har någonstans att ha dem kallt kan du nog göra dem åtminstone två dagar innan, säkert till och med tre-fyra, så länge du inte lägger nåt på dem.

Det som är bra med bröllop är ju att man måste testa av sånt här innan! Nu vet jag ju inte när ni gifter er men om du har tid så skulle jag testa att göra en "vanlig" omgång med pannacotta och låta den stå i kylen och testäta efter två dagar och sedan efter tre eller fyra dagar.

Men, som sagt, det går rätt snabbt att göra många, så man behöver ju inte vara ute i väldigt god tid.

Lycka till!

• Tant Pernilla

Nä, inte om man är proffs. Då kan man äta fem stora pannacottor utan att må illa!

Svar på tråden pannacotta-hur långt innan förbereda?