• Devoted

pannacotta-hur långt innan förbereda?

Jag funderar på att göra vaniljpannacotta till efterrätt på bröllopet. Var på restaurang J i Gåshaga i helgen och åt en så god på rabarberspegel....Tänkte köra ihop lite passerade hallon och florsocker som topping bara och en chokladpinne.
    Frågan är hur lång tid innan jag kan göra pannacottan. Jag antar att den inte är frysbar.
    Kan IKEAS klara ljuslyktor (4 st 10 kr) passa att ha pannacottan i ?
    Har någon gjort pannacotta med det nya sockret (som Johanna - en lat kock tipsat om) Jag vill helst inte hålla på med gelatin då jag är veggie.
    Tacksam för råd.

• Svar på tråden pannacotta-hur långt innan förbereda?
  • Tant Pernilla

Vi hade pannacotta till efterrätt på vårt bröllop. Jag hade tänkt göra den på torsdagen, men det hamnpade sig så att jag gjorde den på fredagen. Det går ju rätt snabbt. Jag gjorde 96 pannacottor på - ja, nån dryg timme kanske...

Vi hade köpt tåliga dricksglas på Coop Forum, 6 st för 15 kronor. Jag vet inte hur ljuslyktorna ser ut, men om du tycker att de verkar bra så är det väl bara att köra. Det kan väl vara bra om glaset är rätt tåligt dock, så att det går att frakta alla utan att de går sönder.

Jag har inte testat sockret Johanna tipsade om, men det lät intressant. Frågan är bara vad det är för geleringsmedel i det... Det borde väl inte funka om det bara är pektin, för pektin måste väl ha fruktsyra för att "funka"...?

• Jobbet

Hej Tant Pernilla,

Har du något bra recept på pannacotta? Hur långt tid innan tror du att man kan göra dem?

• Tant Pernilla

Jo...jag ska försöka komma ihåg hur jag gjorde... Jag gjorde inte en jättesats utan fyra omgångar.

Jag vill minnas att jag hade
    3 liter vispgrädde
    2 liter standardmjölk...
    socker... ja, vad kan det ha blivit... Måste tänka lite...
    15-16 gelatinblad
    och ca 2 msk äkta vaniljsocker.

Det var en hanterbar mängd. Jag kokade upp det i min 10-liters syltgryta och skopade upp det med mitt litermått med "pip" och hällde direkt ner i glasen. De hade en markering så det var lätt att få ungefär lika mycket i varje. Jag ställde ca 20 glas på en bricka och den där satsen räckte ungefär till 25-30 portioner. (Jag gillar inte att snåla på pannacottan! )

Men det är bara att öka på ett vanligt pannacotta-recept ungefär fem gånger. Recepten brukar ju ligga på 4-6 portioner och jag tog ett sånt recept och femdubblade det och la till lite mer grädde än det var i ursprungsreceptet.

Man kan ju ha bara grädde också, men det här blir både lite lättare och billigare. Stelnar gör det ändå. Det enda är att det kan bli som ett skikt i botten där man ser att det är mer mjölk än grädde, men det smakar bra hur som helst!

Jag gjorde en jorgubbskompott med citron, stjärnanis och vaniljstång att toppa glasen med. Mums!

• Tant Pernilla

Just det... Hur långt innan... Om du bara har någonstans att ha dem kallt kan du nog göra dem åtminstone två dagar innan, säkert till och med tre-fyra, så länge du inte lägger nåt på dem.

Det som är bra med bröllop är ju att man måste testa av sånt här innan! Nu vet jag ju inte när ni gifter er men om du har tid så skulle jag testa att göra en "vanlig" omgång med pannacotta och låta den stå i kylen och testäta efter två dagar och sedan efter tre eller fyra dagar.

Men, som sagt, det går rätt snabbt att göra många, så man behöver ju inte vara ute i väldigt god tid.

Lycka till!

• Jobbet

Tack snälla. Ska göra en provomgång bums.

• Johanna = en lat kock

jag har testat!

det var mkt snabbare och enklare än vanligt...

och helt vegetariskt... vet inte om det var en pektinblandnig i eller vad det var... paketet tog slut... gjorde en massa fruktgele och pannacotta när jag ändå höll på...

• milo

Hej, vi tänkte ha pannacotta till efterrätt men vad ska jag hälla upp den i???
    Hur skulle det se ut med små plastglas???
    Inte så jättebra.
    Snälla ge mig tips.

• Johanna = en lat kock

ikeas ljuskoppar som devoted ska använda är fina att servera pannacotta i...

kostar ju bara 2.50 st oxå

• nattugglan

Jag tycker att pannacotta blir seg och tråkig om den får stå mer än 1 dag, så 3-4 dagar skulle jag inte chansa med.

• Johanna = en lat kock

längre än morgonen dagen (36h) innan är inget bra...

de torkar ut på ytan och det blir ett segt lock....

det är möjligtvis om man lyckas plasta ända nere på puddningen som den kan hålla längre...

• milo

Tack Johanna och Devoted, jag ska läsa noggrannare nästa gång. Jag ska prova med ikeas ljuskoppar. Med vänliga hälsningar

• Devoted

Tack för tipsen. Det verkar ju gå fort att göra dem, jag får öva lite innan, så det skall väl inte ta lång tid att fixa dem på fredagen. Jag tror också att ljusglasen från IKEA blir bra, även om de är små. Desserten bör ju inte vara för stor då vi även skall ha tårta.
    Nu skall jag leta recept.....

• Johanna = en lat kock

de ljusglasen är aldeles lagom...

det räcker mer än väl! tar man för mkt så mår man bara illa...

• Tant Pernilla

Nä, inte om man är proffs. Då kan man äta fem stora pannacottor utan att må illa!

Svar på tråden pannacotta-hur långt innan förbereda?