• marfa

Svenska presenter!!

Hej!
    Vi ska på semester till USA och Canada. Tänkte höra med er om ni kan komma på någon bra svensk present vi kan ha med oss till ett par på runt 25 år och ett par på runt 40 år. Det yngre paret ska vi bara ha med något litet och det vore roligt med något svenskt. Det äldre paret har vi fått fina Canadensiska saker av när de varit här. Min kille var där får några år sedan och då hade han med en Bertil Valien flaska som blev mycket uppskattat, men vi kan inte ta med något ömtåligt denna gång.

Hoppas att ni har mer fantasi än vad jag har.

Kram
    Marfa

• Svar på tråden Svenska presenter!!
  • serendipity

Kosta Boda glas är som sagt alltid uppskattat. Har även märkt att fina linne kökshanddukar är populära, med tex en röd stuga på eller en dalahäst. Marabou Choklad är alltid uppskattat oxå.

• marfa

Tack alla ni för tipsen!

Vi tänkte ta med lite polkagrisar till ytterligare en annan tjej i Canada. Hon var här och hälsade på oss och tyckte om det. Så vi tänkte köpa med oss ett gäng. Är det någon som vet vart man kan köpa färska polkagrisar i Stockholm?
    Kanske helt enkelt skulle köpa lite annat svenskt godis oxå.

Tack för alla tips. Ni är suveräna.

Marfa

• ia´s

Hej.
    Eftersom vi ofta åker till USA/Canada, har vi ofta fått "order" om att ta med följande:
    Gelé Hallon
    Marabou Choklad (olika smaker)
    Makrill i tomatsås
    Fun Light saft
    Kalles kaviar
    Smörknivar i trä
    Disktrasor (typ Weetex)
    Linne dukar + handdukar
    Usch, jag kommer inte på mera för tillfället...återkommer.
    Lycka till!!

• marfa

Hej igen!
    Bra tips med gelé hallon.
    Tänkte igen bara höra om någon vet vart man kan köpa polkagrisar i Sthlm?

Ha det fint
    Marfa

• londonbruden

Jag bor visserligen i England men jag har bjudit bade Engelsman och Amerikanare pa slatlakrits och alla har hatat det! Dom kan inte forsta hur vi kan ha det som godis!!!

*Svenskt glas - alltid uppskattat.
    *Linneservetter eller liknande - uppskattat
    *Svensk Vodka eller typ svartvinbars brannvin - vet att absolut finns overallt men svartvinbars brannvin finns inte
    *En fin bok med fina bilder om Sverige
    *Almunacka med Svenska motiv

• utlandsskånska

Bor Spanien och här tycker de samma om saltlakritsen -det anda bra ar att man sjalv kan ata upp den ;)

snobollarna fran kosta boda brukar vara uppskattade, och ar inte speciellt dyra ( dom med varmeljus i)

• maria11

Det finns jattefina snapsglas med typ 20-tals motiv pa som vi har gett bort och som har varit valdigt uppskattade. saljs pa affarer med svenskt hantverk.

Bor i england och vi tar alltid med oss stenbitsrom, falukorv, tunnbrod, weetex (eller vad det nu heter)smorgasgurka, rakost osv.

valdigt uppskattat ar att ha med sig en helsida rokt halmstadslax.

Det har blev ju mest mat och jag antar att det inte riktigt var vad du hade tankt dig! sorry

• fruSolli

jag bor inte utomlands men jag har sätt vad andra ger bort. sånna där snidade brödfat, som är en platt botten och tlatta träbitar som är rundae och fastsatta som kanter och ihopflätade med rötter! hoppas ni förstår vad jag menar! :) det är ju svenskt om inte annat!

• fruSolli

missade hälften :) dukar, typ löpare och så är ju ganska svenskat och inte svårt att få tag på!

• slainte

Ahlgrens bilar är OERHÖRT populärt, i Irland i alla fall! Samt Ljuslyktor a la "snöbollar".

• Miranda

Svenskt glass och hantverk över huvud taget (pelle näverdukar, löpare, linneservetter, handmålade trägrejer) brukar vara poppis! Godis som typ ferraribilar, ahlgrens bilar, polkagrisar brukar oxå gå hem. Kubbspel hade vi med oss till USA! Översatte reglerna till engelska innan vi åkte! Spelade några ggr med dem och sedan fick de behålla spelet! Lite skrymmande dock... fast man vill ju ha lite tom plats i väskan för att kunna fylla med annat innan man åker hem oxå!

Svenska matvaror så som Hjortronsylt (omåttligt poppis - varför fattar inte jag lingonsylt, kaviar, knäckebröd.

Receptbok på engelska med svenska klassiker - mkt uppskattat!Likaså böcker med fina bilder på svenska sevärdheter och natur. Plocka med lite turistbroschyrer oxå!

Snapsprover från systemet kanske...

Svar på tråden Svenska presenter!!