• marfa

Svenska presenter!!

Hej!
    Vi ska på semester till USA och Canada. Tänkte höra med er om ni kan komma på någon bra svensk present vi kan ha med oss till ett par på runt 25 år och ett par på runt 40 år. Det yngre paret ska vi bara ha med något litet och det vore roligt med något svenskt. Det äldre paret har vi fått fina Canadensiska saker av när de varit här. Min kille var där får några år sedan och då hade han med en Bertil Valien flaska som blev mycket uppskattat, men vi kan inte ta med något ömtåligt denna gång.

Hoppas att ni har mer fantasi än vad jag har.

Kram
    Marfa

• Svar på tråden Svenska presenter!!
  • Forsfors

Dalahästar är väl det klassiska?

Tycker själv att de är tråkiga men det kan ju bero på att jag är uppväxt i dalarna och har utsatts för dem hela livet

Osthyvel brukar de väl inte ha utomlands? och det dinns ju snygga såna. (har hört att de kallas snålhyvlar där)

Små höganäskrus

Märker att jag har dålig fantasi idag...suck...hoppas att ni hittar något bra i allafall

• Jämtlandstaus

Något som brukar uppskattas är linnedukar, gärna från något lokalt linneväveri. Eller svenskt glas, sånt är vi duktiga på här i sverige trots allt.

• marfa

Hej!
    Tack för tipsen.
    Visst är det svårt att komma på något.
    Hade tänkt på osthyvel och kanske en ostbricka i trä.
    Kom iallafall på några bra saker.
    Min kompis har en CD med Elin Sigvardsson som jag tror dom i Canada gillar, så vi köper hennes skiva och en ny till henne när vi kommmer hem. (Tur att man har snälla kompisar :) )
    Samma kompis håller på med silversmide så hon ska göra ett armband till den yngre tjejen och ett halsband till kvinnan. Det tror jag blir riktigt bra.

Ni får gärna komma med mer tips om ni kommer på något. Knaske något "manligt" :)

Ha det bra
    Marfa

• Alexia

Sill! =) Det e ju gott o svenskt!

• Happy me

Jag vet att de tycker att lingonsylt är exotiskt och gott! Häll upp i en fin burk och sätt en bit rutigt tyg med en snodd runt så ser det finare ut. :)
    Saltlakrits tycker många av amerikanerna om, det är svårt att hitta där.

• Meddelande borttaget
  • Hannita

Jag bor i USa och har tagit med mig foljande gavor:
    saltlakrits -(bara jag at!)
    Konstglas Kosta Boda- (mycket uppskattat!)
    Osthyvel (anvandes aldrig)
    smorkniv (matchande set) samma sak- anvandes aldrig.
    "snobollar" fran orresfors. (hitatde jag i ett stadskap senare)

eh, sa jag vet inte, kasnke en receptbok emd svenska recept pa engelska? Linnedukar kanske? dalahast ar nog lite trakigt tycker jag.

inte sa mycket hjalp kanske...

• Hannita

Kan tillagga att osthyvlar finns i de flesta affarer numera.

• Hannita

Kom pa att godis ar mycket uppskattat (ej saltlakrits) men chocklad elelr nat sant kanske?

• Lill Anna

Det finns ju fin svensk choklad tex från Åre Chokladfrabrik..

Svar på tråden Svenska presenter!!