• EmmaPemma

Hur många vänner/kompisar har du?

Känner själv att det låter som en rätt knäpp fråga, men jag är (och har länge varit) så himla nyfiken på hur andras bekantskapskretsar ser ut.

Hur många nära vänner har du?
    Hur många "ytliga" vänner har du?
    Umgås du i stora kompisgäng?
    Har du kvar vänner/kompisar sedan barndomen?

Observera att jag, som trådstartare, inte lägger ngt värde i hur många vänner man har - jag är bara väldigt nyfiken!

Själv har jag 3 nära vänner (som jag hörs med ofta, och träffar regelbundet). Sedan har jag två kompisar som jag ser/hörs mindre ofta med. Sedan är det ett par ytterligare som jag fått på köpet med min sambo, men dessa har jag ingen nära relation till.
    En av dessa är sedan barndomen, och två är från gymnasietiden.
    Jag har inga stora ytliga bekantskapskretsar som man t ex träffar enbart på "fester" eller andra samankomster. Ibland är det lite tråkigt, men oftast så tänker jag att det är bättre med färre (men nära) vänner - men alla är ju självklart olika som vi brukar säga här på BT .

• Svar på tråden Hur många vänner/kompisar har du?
  • sinefa

*2, den ena träffar jag inte så ofta heller då hon bor i skåne och jag i stockholm. Den andra bor nära men vi ses inte heller så ofta men pratas vid och då är allt som vanligt.

Hur många ytliga vänner har du?
    *Väldigt många, typ skolkamrater, arbetskompisar.

*Sambon ingår i ett stort kompisgäng och där hänger man med på middagar, fester, midsommarfirande osv. Har inget eget kompisgäng.

Har du kvar vänner/kompisar från barndomen?
    *Ja ett par stycken, men dem pratar jag med rätt sällan i telefon. Vi har vuxit ifrån varandra kan man säga, men ibland är det kul att ses och prata gamla minnen, vi har inte så mycket gemensamt.

Har sållat rätt rejält den senaste tiden bland vänner, då jag ledsnat på att agera psykolog och lyssnare för andra. Så fort man själv behövt någon finns det plötsligt ingen att vända sig till, ingen har tid att lyssna och alla har fullt upp med sitt! Jag är trött på egoism, jag vill inte ha såna vänner som bara pratar om sitt och inte bryr sig om mitt liv. På så sätt känns det bättre att bara ha sig själv än en massa folk som jag ändå inte kan räkna med.
    Sambon är min allra bästa vän, det är honom jag pratar med när jag är ledsen och det är han som lyssnar och tröstar.

Jag saknar att ha ett par nära tjejkompisar att träffas med och prata och som alla hyser lika stor respekt för varandra och ställer upp i vått och torrt.
    Vänner som tycker om att diskutera viktiga saker, som hyser empati, engagemang och som drar upp varann när den andra är nere och som vill varandras bästa.

• Juli 2005!

min sambo är min allra bästa vän men utöver honom har jag fem nära vänner, men för det pratar jag inte med dem varje dag. vissa perioder kan kontakterna vara väldigt få men när man väl träffas eller hörs igen så är allt som förut.
    en av dem är min fd granne som jag växt upp med. hon flyttade när vi var elva och då träffades vi inte så mycket tills för några år sen då vi tog upp kontakten igen.
    tre är tjejer som jag lärt känna under mellan och högstadiet som jag fortfarande umgås med fast inte så otroligt ofta. en av dem är min fd bästa kompis som jag var otroligt mycket med under många år men de fem senaste åren har vi växt isär ganska mycket men det betyder inte att jag inte tycker om henne för det. mellan oss kan det vara ganska mycket upp och ner, ibland hörs vi inte på jätte länge.
    den femte är en kille som jag läser med på univeritetet nu som jag iofs bara kännt två år men han är en kanon vän.

En hel del! delvis de som man snackar med när man träffar dem. Men sen har jag många kompisar som jag ringer och träffar en hel del men som man kanske inte pratar om allt med.

Vi är ett gäng tjejer som hängt ihop sen högstadiet, mer eller mindre. Jag är egentligen inte en sån som trivs jätte bra i stora grupper, är inte den som hävdar mig så mycket, men av någon anledning har vi hängt ihop även fast vi numera är väldigt olika. =)

ja, se ovan!

• EmmaPemma

Jätte intressant läsning det här!
    Det var visst fler som har det ungefär som jag, det trodde jag faktiskt inte. Jag tycker jämt att folk verkar ha så mkt kompisar (typ såsom Ellte har det) och då har jag ibland känt mig nästan kompislös trots att så inte är fallet.
    Det kanske snarare är så att man, när man blir äldre, blir kräsnare och gallrar hårdare då tiden skall räcka till så mycket annat också (arbete, familj, sina egna föräldrar och eventuellt mor/farföräldrar).
    Man får vårda kontakten med de som står nära istället - och det har jag blivit mkt duktigare på genom åren!

• Freja

* Jag har tre eller fyra vänner som står mig riktigt nära. En femte är min make som jag ser som den allra närmaste och den som vet allt om mig.

* Oj, *räknar* det beror lite på hur man ska dra gränsen. Jag räknar till 15-20 kompisar som jag kan ringa för att hitta på något kul med. Det är inte dem jag berättar intima hemligheter för, men heller inte sådana som jag bara hejar på och växlar några ord med om jag skulle träffa dem på stan.

* Njae-ja-nej-nja. Vi är några som kan ha fest tillsammans ibland, men det är inte på den nivån att vi umgås i stora klungor hela tiden.

* Ja, fast de tillhör kategorin kompisar. Vi har tyvärr vuxit åt olika håll och det riktigt nära finns inte kvar. Däremot umgås jag med några av dem då och då.

/F :)

• Freja

...i detta har jag inte räknat in arbetskompisar som jag naturligtvis umgås med en del på jobbet och som jag har träffat då och då även privat. Men egentligen vill jag hålla den privata sfären och den yrkesmässiga sfären isär.

/F :) (efter att ha läst de övriga inläggen)

• Browneyed Girl

Nära vänner: 5
    Ytliga: 3
    Ännu ytligare: 2
    Kompisgäng: Mina 5 nära vänner med sina respektive samt min m2b's 3 vänner med respektive.
    Från barndomen: 4 (varav 3 nära)

Inga från gymnasiet.
    Jobbarkompisar händer väl att man umgås med privat nån gång, men man räknar inte dem till nära vänner även om de i princip känner en nästan lika väl... Rätt lustigt egentligen!
    Hemligheten med att få nära vänner är att bjuda på sig själv och anförtro saker - även de tråkiga. För mig känns det självklart men jag har märkt att vissa har jättesvårt för det.
    Det är därför jag betraktar vissa vänner som ytliga. Det är såna som har svårt att bli personliga med andra.
    Visst, de pratar om vad de har gjort i helgen och vart de ska på semester och att de har köpt ny bokhylla, men inget PERSONLIGT. Fattar ni?
    Inga debatter, inga förtroenden, inget tjejsnack. Känns inte som jag känner dem bättre nu än för 10 år sen...
    Fast det kanske bara är personkemi? Man går helt enkelt bättre ihop med vissa än med andra.

• Guldfisken

Inte så jättemånga, 3 kanske. Plus min sambo, han är min allra bästa vän.

Hur många som helst. Jag är extremt social och partyglad (där det är fest, där finns Guldfisken) och engagerar mig i mycket, som nu i en massa kåraktiviteter på högskolan, så man är ju bekant med halva skolan. Tyvärr har det blivit lite så att man får prioritera, det är oftast många saker man är bjuden på på helgerna och så eller som någon hittar på och vill ha en med på att det krockar och man får välja bort grejer. Dagens i-landsproblem...

Ja, jag har fyra kompisgäng. Ett från gymnasiet, ett från den utbildning jag läste tidigare och två på min nuvarande utbildning, varav det ena kompisgänget är gigantiskt och inte helt slutet.

Nej, faktiskt inte. Min allra bästa kompis från det att vi började ettan och jag gjorde så otroligt olika val här i livet och gled ifrån varandra på högstadiet. Däremot umgås några i ett kompisgäng med "grannpojkarna" och de har man ju vuxit upp med.

• Fru Kirta

Jag har 5 nära vänner och 3-4 personer som jag räknar som vänner de också. Jag har mycket få ytliga kompisar, i mitt fall har det oftast blivit så att bekantskap har utvecklats till vänskap eller sedan har hela förhållandet runnit ut i sanden.

När jag träffar mina närmaste vänner (nästan alla bor i Finland) träffas vi oftast hos någon (nästan alla mina finska vänner har gått i samma skola så de känner ju varandra och vissa har träffats genom mig) eftersom jag oftast är på beök en kortare tid.

Jag kan inte säga att jag har några vänner kvar från barndomen, men de äldsta vännerna träffade jag när jag var 13, vi har sådeles kännt varandra över 20 år. Min allra bästa vän träffade jag 14 år sedan.

• odin

*Hur många nära vänner har du?

6 st, bor dock inte i samma stad som nån av dem.

*Hur många "ytliga" vänner har du?

Hmm.. har faktiskt inga ytliga, det är antingen eller för mig.

*Umgås du i stora kompisgäng?

Nja, vi har ett litet gäng på 4 pers sen studenttiden men nu bor alla som sagt i olika länder och städer.

*Har du kvar vänner/kompisar sedan barndomen?

Ja, 2 av dem är från högstadiet och gymnasiet.

• Fru Kirta

Browneyed girl, jag har också funderat på personkemi. Några förhållanden i mitt liv på senare tid har fått mig att börja tänka på det. Jag tror man öppnar sig automatiskt mer om man känner att den andra personen ger respons. Om man känner att det finns något, även outtalat, hinder i vägen, blir man reserverad och samtalet vänder mot mer ytliga saker. Jag har personligen svårt att orka med den sortens förhållanden och vill hemskt gärna ändra på situationen, men det är inte alltid möjligt. Personkemin antingen finns eller inte...men vad gör man när man ska umgås i ett gäng personer där man har bra kemi med några och dålig med vissa andra?

Svar på tråden Hur många vänner/kompisar har du?