Hur många nära vänner har du?
-- Min sambo är min bästa vän. Vi har så otroligt kul ihop! För övrigt så har jag flyttat runt en del, och samlat på mig vänner på olika platser, en del står jag fortfarande nära (även om vi inte pratar så ofta), andra har jag glidit ifrån av olika anledningar (de har visat andra, sämre, sidor eller vi har vuxit ifrån varandra).
Sen har jag en vän från min tid i Stockholm, vi träffas inte så himla ofta, men kan alltid ringa till varann om det är nåt. Under min studietid på min nuvarande bostadsort har jag hittat ett gäng på tre tjejer som jag har umgåtts mycket med. Vi är rätt olika, men har ändå samhörighet på nåt sätt. En av de tjejerna är min närmaste vän idag. Vi har tyvärr börjat sprida ut oss över Sverige efter examen.
På mina två arbetsplatser jag har varit på efter jag slutade plugga har jag hittat en tjej på vardera stället som jag har nära kontakt med. Dessa är själsfränder båda två. Jag känner att jag väljer vänner annorlunda idag än tidigare. Jag har gått på en del nitar, blivit utnyttjad. Nu är jag noga med vem jag släpper in i mitt liv.
Sen är det min syster som bor fyra mil härifrån. Vi står varann nära. Och min svägerska, fast hon bor i ett annat land. Vi kan ändå prata om allt och har varandras fulla lojalitet och stöd när det behövs.
Min sambo är inte alls lika social som jag är, så det är mest jag som umgås med mina kompisar. Han har inte det behovet på samma sätt. Men vi har ett annat par som vi brukar göra saker tillsammans med, vi stöttar varann mycket också, när det händer saker som man blir ledsen eller glad över.
Hur många "ytliga" vänner har du?
-- Jag har några kompisar som jag träffar ibland för en after work eller på fest. Det är gamla studiekompisar och jobbarkompisar.
Umgås du i stora kompisgäng?
-- Nope. Vad menas med stort? Vi är fyra tjejer som brukar träffas och ha middagar/förfest/krogen emellanåt eller after work eller en fika på stan.
Har du kvar vänner/kompisar sedan barndomen?
-- Jag har sporadisk kontakt per mail och telefon med mina barndomskompisar, vi var fyra tjejer som hängde ihop från ettan och upp genom gymnasiet. Vi hörs av typ när vi fyller år och kanske nån gång mer per år.
Nu ska jag flytta utomlands om tre veckor. Det blir spännande. Måste då börja "arbeta upp" ett nytt socialt kontaktnät, vilket kan bli en utmaning då jag inte pratar det lokala språket, fast en del kan väl engelska förstås
Och vilken tur att internet finns så jag kan fortsätta hålla tajt kontakt med mina vänner hemma i Svedala, är ju redan van att ha dem utspridda över hela Sverige...