• Miranda

Ny februaritråd!!!

Hallå Agnelia, 20th century fox mfl!

Vår andra tråd har visst avslutats, så jag startar en ny - hoppas ni hittar hit!

20th century fox,

det gick jättebra hos sömmerskan! Hon var trevlig och verkade mycket duktig. Sa exempelvis ifrån om det var något som jag tänkt som hon tyckte var lite mindre bra... det enda negativa är ju priset då. Detta för att hon enbart syr i äkta siden. Passar iofs eftersom jag vill ha tungt fall, men 800:- metern på 135 cm bredd (tror jag det var) blir ju snabbt några kronor... Skall prata med henne igen nästa vecka och se om jag kan lämna besked. Har ju en tid inbokad hos en annan sömmerska oxå, så kanske vill jag hinna träffa henne innan jag beslutar mig!

• Svar på tråden Ny februaritråd!!!
  • Miranda

Agnelia,

tack för alla boktips i den andra tråden! Jag älskar att läsa, och nu när sambon är iväg blir det extra mkt! Läser även när jag pendlar hem från jobbet, så jag "sätter i mig" ett par böcker i veckan nästan.

Har du läst marklunds nya "Asyl" redan!? Var den lika bra som Gömda?

• Miranda

20th century fox,

det låter som en kanon-ide att fixa små "kronor" till dina tärnor. Du verkar ju vara haj på silvertråd, så det kommer säkert att bli jätteläckert. speciellt till de färger ni skall ha oxå! Lycka till!

• 20th century fox

miranda - oj, det låter dyrt med sömmerskan!

Jag kommer nog billigare undan då. Fast jag är inte så brydd att det måste vara äkta vara :D Tycker tvärt om att det är bra om det är polyester så är det enklare att tvätta o.s.v.

• Miranda

Håller egentligen med dig - jag skulle förmodligen inte se skillnaden på tygerna... Men när man såg vilka underbara klänningar hon sytt så blev jag jättesugen på att anlita henne. Vi kom fram till att jag behöver 3,5 meter tyg, då jag vill ha långa ärmar och litet mini-släp.

• Miranda

Ja, det är i alla fall det som hon skrivit på offerten! Ska ju inte ha värsta vida kjolen, men inte tight ner över benen heller (så att säga) utan det veckar sig ju lite = svårt att förklara!

Sedan är det ju inte mitt problem om det går åt mer tyg, för jag har ju det hela skriftligt! men visst, jag tycker oxå att det låter lite...

Den vanliga bredden för siden låg visst på strax över en meter, och då hade den kostat 600:- metern och då hade det gått åt betydligt mer. Jag tjänar alltså på att ta 135-bredden. Det var något nytt som kommit, eller hhur det var hon sa.

• 20th century fox

men då blir det ungefär 3000:- för tyget och sen tillkommer väl lite annat material...hur mycket skulle hon ha för sömnaden? Det kanske inte blir så farligt dyrt i alla fall..

• Miranda

3500:- för att sy, och då ingick tråd, dragkedja och allt sådant. Foder tillkom, och det kostade ca. 250 kr.
    Först gör hon en modell i lakansväv (det gör kanske de flesta sömmerskor) som jag provar o sen klipper hon lite "mer och mer" i ärmar, urringning etc tills jag blir nöjd.
    Klänningen kommer sluta på 6700 ungefär, och hon levererar den ända hem till min dörr (fast det är 15 mil emellan!)

Vill jag ha klädda knappar, brodyr, spets etc så tillkommer ju det, men jag lutar mer o mer åt att hålla klänningen "ren" och satsa på lite "vildare" bukett och acessoarer i stället. Kanek vill jag göra något av ärmarna dock, men det skulle i så fall ingå i priset oxå.

Låter det dyrt??? (mycket pengar är det givetvis, men är det oskäligt för det jobbet?)

• 20th century fox

det är nog inte så farligt pris...det är ju normalpris för en butiksklänning...så att få en uppsydd för den summman är nog inte så farligt...

Jag är inne på samma spår som dig. Ren klänning utan krimskrams och så kan man ha en jätteglittrig slöja till och bukett som tar lite mer uppmärksamhet!

Vi kommer bli så snygga! :D
    Min sömmerska sa att vi skulle höras efter semestern. Har träffat henne en gång, i vintras och pratat lite.

• Miranda

Det känns ju onekligen lyxigt att sy upp en klänning just för mig!
    Det blir spännande att höra om din klänning sedan, fast den var ju väldigt fin på bilden

Så, du har nog rätt, vi kommer att ta andan ur hela "församlingen"

Svar på tråden Ny februaritråd!!!