• Varja

    Gifta sig i folkdräkt

    Hej alla!
    En liten fråga från en färsking på området: Jag och min sambo kommer att förlova oss i sommar och ska gifta oss nästa sommar och våra planer so far rör sig kring att vi ska gifta oss i folkdräkt och ha lite lätt folkmusiktema på bröllopet. Kan ni kanske hjälpa mig med lite inspiration, hemsidor, seder, tips och idéer och annat? Det är en lös och luddig fråga jag vet, men jag uppskattar alla idéer ni kan tänkas ha!

  • Svar på tråden Gifta sig i folkdräkt
  • Varja

    Jag har alldeles precis registrerat mig här och kan inte rutinerna så bra. :-S

    f.d. Svart brud: Finns "Din sida" här någonstans så jag kan söka rätt på den via din signatur?

    Bruja: Tack! Det vore jättesnällt!

  • Varja

    Åhå! Nu blev det lite enklare!
    Tack så mycket! Jag ska genast surfa dit och kika lite.

  • Varja
    Tack för uppmuntran! Jag är också lite patriotisk men då jag är en sedan åtta år utflyttad Värmlänning är jag ändå kluven! Jag kommer gifta mig i en norsk bunad (folkdräkt) från det område min släkt härstammar från på mormors sida, bröllopet kommer förmodligen vara i Umeå, och min sambo är från Skåne... så det kommer definitivt bli ett riktigt mischmasch med inslag av samtliga bitar!

    Jättebra idé att koppla musiken till oss! Man skulle kunna ha brudvalsen från ena landskapet och gå in till en gånglåt från det andra eller något!
  • Varja

    Bra idé! Jag ska nog ta ett snack med folkmusikföreningen i vilket fall för att höra efter om någon kan tänka sig att stå för underhållningen.

  • Varja

    Minikurs i folkdans? Superb idé!! Jag för anteckningar här nu.

  • Varja

    Nu är jag tillbaka med fler frågor! Den här gången om vett och etikett för tärnor och marskalker! Tycker ni att de ska ha folkdräkt också? Jag är mer inne på att de får klä sig precis som de känner för inom den klädkod vi väljer.

    När jag nu ändå skriver så kan jag ju passa på: Vet någon om det är ok att ha slöja till folkdräkt? Krona av något slag är väl i stort sett självskrivet men är det ok att ha slöja till? Och brudbukett då? Jag har läst att det är mer passande att till folkdräkt ha en fint inbunden psalmbok i handen än en brudbukett men då vi gifter oss borgerligt vill jag hellre ha en blombukett. Någon som kan det här?

  • Varja

    Knivigt det här. Det är ju dessutom så, precis som du säger Blivande fru ??, att sederna när det gäller de norska bunaderna inte är riktigt desamma som för svenska folkdräkter. Nåja. De flesta jag talat med verkar vara inne på att slöja inte passar till folkdräkt så jag får nöja mig med den traditionella kronan med en liten krans av blommor och band som hänger ner över ryggen. Jag går nog ändå mot strömmen och väljer riktiga blommor istället för pappersblommor trots att riktiga inte ansågs vara fint nog när det begav sig.

    Att byta till hätta efter vigseln vore en jättebra idé... om det inte vore så att jag inte gillar hättan och fröken jag köper dräkten av var väldigt noga med att tala om att man inte måste ha hättan till. *puh*

    Svårigheten med att ha hela brudföljet i folkdräkt är att jag med säkerhet vet att ingen av dem äger någon sådan. EN av dem kan möjligen ha intresse av att införskaffa en men definitivt inte ekonomin till det. De övriga har varken intresse eller ekonomi. Däremot kan man ju redan nu börja undersöka möjligheterna att låna ihop om någon av dem skulle vilja det.

  • Varja

    Jag håller med dig helt och fullt Tant Pernilla! Och det är en av de saker som skiljer mellan norska och svenska bruket av folkdräkter! I Sverige har vi ju haft ett tidsglapp där folk faktiskt inte burit folkdräkt och vi återskapar därför något som tidigare fanns. Det känns då kanske viktigare att man återger en "exakt" bild av hur det var och hur dräkterna användes förr. I Norge däremot har de inte haft något uppehåll på det sättet utan bunader har varit och är fortfarande deras festkläder och självklara som sådana. De är också mer fria i sitt sätt att bära bunad och jag tror att det kan bero på att de inte känner det som att de representerar något annat än sig själva... Förstår du hur jag menar?

    Och brudkronan: En perfekt reservplan! Och så en lite gammaldags kostym på marskalken så är det i land!

Svar på tråden Gifta sig i folkdräkt