• Bröllopstokiig

OFF TOPIC - att skaffa barn

Hej,

Jag vet att detta inte direkt har att göra men giftemål, men jag frågar ändå!
    Det är nu så att jag och min blivande ska försöka att skaffa barn.
    Jag har enligt vissa beräkningar förstått att om allt går enl. planerna kan jag bli befruktad på lördag.
    Frågan kvarstår, befuktningen är det den dagen man har sex eller tar det några dar från det att man har sex tills dess att man blir befruktad?? (jag menar tar det lång tid för spermierna att färdas fram till ägget)

Tacksam för svar, så man kan planera lite hihihi.

/Ida

• Svar på tråden OFF TOPIC - att skaffa barn
  • Bröllopstokiig

Min preventivmetod, som jag varmt kan rekommendera: pessar!
    Plus:
    Inga hormoner
    Det känns inte, varken för kvinnan eller mannen.
    Blir inte dyrare ju med man har samlag, till skillnad från kondom t ex.
    Påverkar inte kroppen om man inte råkar vara överkänslig mot materialet.
    Minus:
    Det spermiedödande medlet lär smaka urk så oralsex på kvinnan efter införandet är kanske ingen höjdare.

• Bröllopstokiig

Jasså, det första kom in ändå?! *s* Där ser man

• Bröllopstokiig

barn är inget man "skaffar" utan en gåva! blir så less på alla som tror att det bara är att "få" barn huxflux!

• Bröllopstokiig

Jag håller med sist nämnde även om jag tror att det i många fall handlar om ett illa valt uttryck och att de i själva verket är medvetna om att det är både en gåva och långt i från en självklarhet.

• Bröllopstokiig

Pessar - hur är det egentligen? Måste man inte sätta in det typ en timme innan samlag? Och känns inte det väldigt utstuderat då?

• Meddelande borttaget
  • Bröllopstokiig

Pessar verkar så krångligt och pyssligt. Killarna får väl också ta sitt ansvar, kondom är ett utmärkt preventivmedel. Och det där med käka kola med pappret på gå inte på det!

• Bröllopstokiig

Nej man måste inte sätta in det en timme innan (men man _kan_ göra det). Man kan t ex ha hela förspelet "i lugn och ro" och sätta in pessaret innan själva samlaget, inte ett dugg bökigare än kondom ur det hänseendet. Och inte tar det längre tid att stoppa in än det tar att rulla på en kondom heller, inte för mig i alla fall, när man övat några gånger.

Däremot måste det sitta inne ett visst antal timmar _efter_ samlaget, lite olika länge beroend epå vilken sorts spermiedödande medel man har men för min del är det minst 6 timmat. Skall man ha nytt samlag innan dess så får man spruta in mer spermiedödande medel i slidan.

Jag anser mig ha det perfekta p-medlet för oss....

• Bröllopstokiig

Nej man måste inte sätta in det en timme före samlag, man kan sätta in det precis innan, precis som med kondom.

• Bröllopstokiig

Och när man övat några gånger tar det inte längre tid att sätta in det än att rulla på en kondom heller. Så ur det hänseendet är det inte "sämre" än kondom.... Tvärtom tycker jag att det är bättre eftersom pessaret inte känns, varken för mannen eller kvinnan, medans kondom faktiskt kan sätta ner känseln hos mannen.

Däremot måste man ha det kvar i ett antal timmar, från 6 timmar beroende på spermiedödande kräm, _efter_ samlaget. Vid nytt samlag innan dess sprutar man in mer spermiedödamde medel.

Charlotte. Har du själv använt pessar?

• Bröllopstokiig

JAG gillar inte kondom. Tycker att det känns otäckt med gummi mot "mig", dessutom luktar det äckligt. Pessar kanske inte är en sån dum idé när man börjar tröttna på att knapra hormoner? Ska fundera mera på det och prata med en barnmorska. Tack för tipset!

• Bröllopstokiig

Cecilia. Pessaret är också av gummi, så har man t ex kontaktallergi och reagerar mot kondom så kan det finnas risk för att man reagerar mot pessaret med. Men annars så är skillnaden mot kondom bl a att det inte känns eftersom pessaret liksom ligger stilla, som ett "lock" över livmodermunnen, medans kondomen ju "gnids" mot slidväggarna hela tiden vilket jag inte heller tycker känns helt bra. Plus att jag inte känner den svaga men fullt tillräckliga gummidoften som jag känner av kondomen.

Fundera du vidare och praat med din BM. Förbered dig på att många BM inte har skrivit ut pessar på länge, för det är inte ett så vanligt p-medel nu för tiden precis. Min gyn blev lite förvånad eftersom det är så ovanligt med pessar, särskilt hos unga, men sa inget negativt utan letade glatt fram recept-blocket efter att han provat ut ett. Blocket låg dock låååångt ner i lådan *ler*

• Bröllopstokiig

Jennie, det är precis det jag menar. Jag gillar inte gnidandet mot gummit. :) Tycker att det är väldigt obehagligt.
    Jag ska hålla det här i minnet, jag ska knapra på tills vi ska försöka bli gravida (ja, okej, det är bara jag som kan bli det). Men efter det så ska jag absolut fråga om detta.
    Tack igen!

• Bröllopstokiig

Varför inte adoptera? Det finns så måmga barn som växer upp till prostitution och elände att man egentligrn borde enbart adoptera ungar.

• Bröllopstokiig

Det kan finnas många anledningar till att man inte adopterar:
    * Ekonomiska skäl. Det är dyrt att adoptera. Plus att fast inkomst krävs för medgivande.
    * Tidsskäl. Det tar låång tid att adoptera.
    * Känslomässiga skäl, det allra viktigaste enligt mig. Det känns av olika anledningar inte rätt för en själv att göra det och då gör man rätt i att låta bli. Och man skall inte behöva försvara det.
    * Hälsoskäl. Man kan bli nekad medgivande samt bli nejkad av givarländerna om man har vissa sjukdomar eller funktionshinder.
    * Åldersskäl. Man är för ung eller för gammal, eller har för stor åldersskillnad, för att få adoptera.
    * Praktiska skäl. Det är omständigt att adoptera.
    * Biologiska skäl. Vissa har en större "drift" att bära och föda barn än andra.
    Osv osv osv.......

Skall/har du själv adoptera/t Lou?

• Bröllopstokiig

Jag instämmer med Jennie.
    Lou, visst är det så, att många barn far illa.

En annan anledning till att inte adoptera är att många barn far illa när de kommit hit, för att vi inte förstår dem. I skolan har jag sett många adopterade barn. Oftast tycker jag att det funkar bra. Barnen mår oftast bättre om de är mycket små när de adopteras. Då har föräldrarna lättare att knyta kontakt med sitt barn. Men ju äldre barnen är vid adoptionen desto svårare är det. De har ofta svårt att uttrycka sig och problem att fungera socialt i grupp.

På nyheterna för några dagar sedan talades det om att en stor del av de adopterade barnen har psykosociala problem. Det är något jag tycker man ska tänka på innan man adopterar. Att vara beredd på att man som familj kan behöva få hjälp från PBU eller liknande. I förskolor och i skolor önskar jag att man borde förbereda sig lite bättre på hur man ska ta emot adopterade barn. Och även där ta emot hjälp från experter, för att förstå dem bättre.

Förlåt, Ida, om det inte hade med ditt inlägg att göra. Jag ville bara berätta vad jag erfarit.

• Bröllopstokiig

Fast det är lite av en myt att det går bättre och är lättare ju yngre barnen är när de kommer hit. Det är lätt att tro att det är så, men det är så mycket annat som avgör om det blir problem eller ej. Tillfälligheter, omgivningen, vilken historik barnet har innan det kommit hit (små barn kan ha varit med om lika mycket som stora), föärldrarnas beredskap och förmåga att hantera uppkomna problem osv.

En del nu vuxna adopterade är kritiska till internationell adoption av olika anledningar. Och det får vi inte glömma bort eller trycka undan. men vi bör också komma ihåg att de som nu är vuxna adopterades i en tid då det såg väldigt annorlunda ut. Adoptivföräldrar idag är över lag betydligt "bättre" än de som adopterade på t ex 70-talet, inte för att de är bättre människor utan för att de får mer stöd, de är bättre förberedda, bättre rustade osv.

Sedan så är det svårt att avgöra ibland vilka problem i t ex tonåren som beror på adoptionen i sig och vilka som hade uppkommit ändå. Om man t ex tar identitetsproblem så är det något som de flesta tonåringar kämpar med på ett eller annat sätt, även de som inte är adopterade, medans det är lätt att tro att det beror på adoptionen när det handlar om just ett adopterat barn. Det är svårt att veta vad som egentligen ligger bakom.

Nu svävar vi ut igen, men jag tycker det är en intressant och viktig sak att prata om. Och framför allt, apropå Lou:s inlägg, så skall ingen behöva känna dåligt samvete för att man inte adopterar (säger inte att det var ditt syfte Lou). Man skall adoptera av samma "egoistiska" skäl som man skaffar biologiska barn: man vill ha barn, och just på detta sätt! Inte för att i första hand gör en god gärning.

• Bröllopstokiig

Gå in på länken www.netdoktor.se/haelsa/fakta/befruktning.htm och knappa in datum för senaste mensen. Då får du fram ett datum när du har lättast att bli med barn (obs, ungefärligt antar jag). Där finns också lite annat smått och gott för den som planerar barn.

• Bröllopstokiig

Hej!

Jag och min man sambo har planerat att skaffa barn men problemet är att min mens är väldigt oregelbunden, jag kan gå mellan 1-3 veckor över tiden och det försvårar planerandet. Jag har haft problemet sedan jag slutade med p-piller för ca 2 år sedan.

Finns det något jag kan göra?

Pia

• Bröllopstokiig

Pia: Det finns "ägglossningsstickor" att köpa på apoteket - ClearPlan - som man använder för att kolla när man har ägglossning - stickor som man ska kissa på för att kolla hormonerna - har inte full koll, men det är ett visst hormon som ökar strax innan ägglossning...
    Har inte själv använt dem, men ska göra det denna månaden, hade vi tänkt... ;o)

Sen finns det metoder där man mäter tempen (som tydligen ska gå upp el ner i samband m ägglossning - har ingen vidare koll på det heller... ;o) + att man kan kolla sitt "sekret" som "ska" bli "trådigt" i samband m ägglossning - har jag för mig... ;o)

På siten www.foraldrar.com/foraldrar/startsida/startsidan.asp finns en hel del intressant info + olika "snack" där man kan få massor med info & ställa frågor till & "prata" med andra "försökande", blivande & "redan" mammor & pappor (krävs att man blir medlem - gratis).

Lycka till!

Jeanette

Svar på tråden OFF TOPIC - att skaffa barn