• Bröllopstokiig

OFF TOPIC - att skaffa barn

Hej,

Jag vet att detta inte direkt har att göra men giftemål, men jag frågar ändå!
    Det är nu så att jag och min blivande ska försöka att skaffa barn.
    Jag har enligt vissa beräkningar förstått att om allt går enl. planerna kan jag bli befruktad på lördag.
    Frågan kvarstår, befuktningen är det den dagen man har sex eller tar det några dar från det att man har sex tills dess att man blir befruktad?? (jag menar tar det lång tid för spermierna att färdas fram till ägget)

Tacksam för svar, så man kan planera lite hihihi.

/Ida

• Svar på tråden OFF TOPIC - att skaffa barn
  • Bröllopstokiig

Men om man gått på p-piller innan så måste det väl betyda att man har en automatisk cykel på 31 dagar, eller???

• Bröllopstokiig

När jag slutade med p-piller ändrades min menscykel. När jag åt p-piller var den 28 dagar (var fjärde vecka var det dags för mens), nu är den 27-31 dagar. När kroppen inte får i sig pillren slängre ställer kroppen om till sin egen cykel istället för p-pillercykeln. De första 2 månaderna efter att jag slutat med p-piller höll jag mig på exakt 28 dagar, sedan började det variera lite.

• Bröllopstokiig

Tack för alla svar!!
    Men nu känner jag att jag har sådana tendenser som jag absolut inte ville!!!!!!
    Det är nog bäst att låta naturen ha sin gång,
    risken är ju att om man lägger ner för mycket tid och möda på ämnet kanske det låser sig.
    Det var bara kul att få lite "kött på benen"!!

TACK
    /Ida

• Bröllopstokiig

Hemlig just nu.
    Ja du har aldeles rätt för dig *ler* Vi håller på att adoptera. Visserligen behöver ju inte det betyda att vi har svårt att få biologiska barn, man kan ju adoptera ändå, men i vårt fall så är det så. Och man har varit så illa tvungen att lära sig en massa om menscykler, ägglossningar, hormoner osv. Visserligen är inte huvudorsaken till vår barnlöshet att vi har svårt att _bli_ gravida utan att _förbli_ gravida (4 missfall) men det finns där som sekundär anledning....

Ida.
    Det finns inga belägg för att det blir svårare att bli gravid om man tänker för mycket på det. MEN nog mår man bättre själv om man kan ha ett avslappnat förhållande till sin bebisverkstad... En någorlunda koll på sin menscykel kan ju vara bra i alla fall, men kan man låta bli att stressa upp sig så mår man nog bättre rent allmänt såklart. Lättare sagt än gjort dock....

Alla känner inte av sin ägglossning. En del får ont före ägglossningen, en del får ont under tiden den sker och en del får ont efter. Otroligt individuellt alltså.

Ang p-piller, när man äter dem har man ju en cykel på 28 dagar. Efter man slutat med dem kan cykeln ändra sig, och det kan ta ett tag innan den stabiliserar sig.

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Halloj!
    Har bara ett litet tips om man vill hålla koll på sin ägglossning..
    Jag äter sedan 2 år inte längre P- piller, utan använder istället en liten "minidator" som kallas Persona.
    Snabbt refererat går den ut på att hålla koll på din menscykel åt dig, och den fixar detta genom att du kissar på en sticka 8 morgnar i var cykel. Väldigt enkelt.
    Den redogör för vilken dag i menscykeln du är på, samt visar när du har ägglossning! En liten röd lampa lyser de dagar du bör skydda dig vid sex, en grön om det är fritt fram!;)
    Denna kan naturligtvis användas tvärtom också, om man vill- röda dagar tar man semester och tillbringar tiden i sängen;) Kanske en idé?
    Här hittar du den:

korma.unilever.com/HPCE/Unipath/Persona/SE/a1327012.nsf/fQuiz

Kram Vickan

• Bröllopstokiig

Så vitt jag vet kräver Persona en hyfsat regelbunden menscykel och ägglossning för att fungera. Eftersom man inte testar med så många stickor efter "inkörningsperioden" är slut och att man då kan missa eventuella förändringar. Har jag rätt för mig?

Har för mig att man inte kan ha en för lång menscykel heller.

• Bröllopstokiig

jennie, du har rätt för dig. Man ska ha en regelbunden mens, med en max cykel på 33 dagar.
    Det var därför jag lade in länken till Persona, där står allt sådant klart å tydligt!
    Men OM man har en regelbunden mens, kan jag rekommendera Persona varmt! ett toppenalternativ till p- piller, i alla fall för mig!;)

• Bröllopstokiig

När ni ändå är inne på området...
    Har ni någon alternativ p-metod att rekommendera. Har testat minipiller ( får inga vanliga) men de gav mig bara besvär, kondom är för jobbigt och spiral vill jag inte ha. Min kusins vandrade upp i magen på henne... Jag har vansinnigt oregelbunden cykel.
    Jag har två barn, kan tänka mig fler, om så där två- tre år.

• Bröllopstokiig

Ulrika.
    Min standardrekommendation är pessar! Det använder jag.... Inga hormoner, ingen påverkan på kroppen (om man inte råkar ha kontaktallergi mot latex eller vad sjutton det är), inget som tar bort känslan för varken kvinnan eller mannen osv. Förstår inte varför det är så ovanligt med pessar, särskilt inte i en tid då fler och fler kvinnor verkar efterfråga hormonfria alternativ.

Svar på tråden OFF TOPIC - att skaffa barn