• Bröllopstokiig

OFF TOPIC - att skaffa barn

Hej,

Jag vet att detta inte direkt har att göra men giftemål, men jag frågar ändå!
    Det är nu så att jag och min blivande ska försöka att skaffa barn.
    Jag har enligt vissa beräkningar förstått att om allt går enl. planerna kan jag bli befruktad på lördag.
    Frågan kvarstår, befuktningen är det den dagen man har sex eller tar det några dar från det att man har sex tills dess att man blir befruktad?? (jag menar tar det lång tid för spermierna att färdas fram till ägget)

Tacksam för svar, så man kan planera lite hihihi.

/Ida

• Svar på tråden OFF TOPIC - att skaffa barn
  • Bröllopstokiig

Jag har försökt bli med barn i 2,5 år så det kan ta jättelång tid att bli "befruktad"...
    Om du har ägglossning på lördag så ska du ha samlag minst varannan dag veckan före och någon dag efter, för att kunna pricka in den. Det stämmer inte alltid med varken ägglossningstester, temper eller uträknade dagar. I rätt sorts sekret så kan spermierna överleva flera dagar. Men i fel/inget så dör de direkt.
    Ägget lever 12-24 timmar.
    Sippan

• Bröllopstokiig

Befruktningsdag och samlagsdag är sällan samma. Det vanligaste är att samlaget ägt rumt en eller några dagar innan själva ägglossningen och att spermierna sedan legat och väntat in ägget och sedan befruktat det ca ½ dygn efter att det lossat från äggstocken och börjat sin vandring genom ägledaren.

I gynnsamma fall kan spermierna ligga och vänta in ägget i upp mot en hel vecka, men ca 3 dygn är det vanligaste. Så samlag flera dagar före ägglossning kan mycket väl leda till graviditet. Däremot så är ägget bara befruktningsdugligt ca ett dygn efter att de lossat så samlag senare än så är ganska meningslösa i syfte att bli gravid,

OM man prickar rätt tidpunkt (vilket inte alltid är så lätt precis som sippan skriver), spermierna är friska, miljön i slida och livmoder är rätt osv så är chansen rent statistiskt ca 20% för att man blir gravid. Man får ta det för vad det är, just statistik som inte säger nåt om individen, men det kan vara bra att veta att det inte är så jätteenkelt för alla att bli gravida, även om det inte är något som är "fel".

Lycka till!

• Bröllopstokiig

Gå in på www.foraldrar.com/snack/snack.asp och välj snacket "Planera för barn" eller "Svårt att bli gravid".

Där finns en massa härliga och kunniga tjejer att prata med sådant här om. Rekommenderas varmt!

• Bröllopstokiig

Spermierna lever upptill 5-6 dygn så det är bara att köra på. Har du dessutom ägglossning på lördag så får ni köra extra "hårt" då......:o)

Lycka till!!

• Bröllopstokiig

Hej!
    Som du säkert vet har man ägglossning ca 14 dager efter först mensdagen. Man brukar säga att spermier lever 4 dagar, ägget 24 h. Dvs du kan bli gravid dag 10-15. Jag skulle rekomendera dig att börja äta Mitt liv Kvinna (finns på apoteket), vitaminer som ingår där underlättar för ägget att fästa så att det inte åker ut "den naturliga vägen".

/Lycka till

• Bröllopstokiig

Nej man har inte ägglossning ca 14 dagar efter första mensdagen. Man har i normala fall ägglossning mellan 12 och 16 dagar FÖRE nästa mens. Alltså mellan dag 13 och 17 ungefär i en 28 dagars cykel, mellan dag 16 och 20 i en 31 dagars cykel, mellan dag 20 och 24 i en 35 dagars menscykel osv. Men förrutom att en del har både färre och fler dagar mellan äglosning och mens (då ökar sannolikheten för att hormonerna är i obalans) så kan cykelns längd och ägglossningens tidpunkt variera från gång till gång.

• Bröllopstokiig

Ursäkta med är jag verkligen en kvinna, jag vet ju INGET om sånt här
    Hur vet man hur lång cykel man har????
    Tack för att Ni är så gullia!!
    /Ida

• Bröllopstokiig

När har man egentligen ägglossning, min kompisar säger att det känner man. MEN DET GÖR INTE JAG!!!!

/Ida

• Bröllopstokiig

Ida, du tar reda på hur lång cykel du har genom att pricka in första mens-dag i almanackan varje månad. Då kan du räkna efter hur många dagar det är emellan!
    recis som Jennie med ie skriver så har man oftast ägglossning ca 14 dagar FÖRE nästa mens första dag!
    Det finns stickor på apoteket som man kan mäta med också!
    Du bör också kunna kolla på flytningarna när du har äl. När de är som rå äggvita så är det dax!!
    Hoppas det blev lite klarare nu!
    Lycka till!

• Bröllopstokiig

Det är nog väldigt olika om man känner sin ägglossning eller inte. Jag känner inte när jag har ägglossning, och jag har verkligen försökt känna efter.

Om man vill bli gravid och kanske har försökt ett tag utan att det har hänt något, är det rätt troligt att man "läser in sig" lite på ämnet. Det är då man börjar känna till alla detaljer. Jag har för mig att jag har läst här på forumet att Jennie med ie ska adoptera barn (minns jag rätt?), så hon har säkert lärt sig en väldig massa om menscykeln, ägglossning mm mm när hon försökt bli gravid.

Hur man vet hur lång menscykel man har? Räkna antalet dagar från mensens första dag till nästa mens första dag. Så många dagar som det har gått däremellan, så lång är din menscykel. En del kompisar till mig har alltid precis lika många dagar emellan, en del varierar väldigt. Själv varierar jag med några dagar.

Svar på tråden OFF TOPIC - att skaffa barn