• Smurfpussen

Härlig är jorden!

Vi var och planerade vigselceremonin med vår präst i veckan och fick lite synpunkter på ett psalmval som jag skulle vilja ha fler åsikter om.

Vi vill gärna ha "Härlig är jorden" som sista psalm innan vi går ut - en maffig slutkläm innan Arrival of the Queen of Sheba drar igång på orgeln. Vår präst påpekade att en del kan uppfatta den psalmen som väldigt tung om man nyligen har varit på begravning innan eftersom den är vanlig i sådana sammanhang, men hon sa också att den är en julpsalm i Finland. För mig är det en av psalmerna från min konfirmation.

Alternativet skulle vara en av vigselpsalmerna istället, men jag tycker att det ofta blir lite mesig sång eftersom få kan text och/eller melodi. Det känns som om det är risk för ett antiklimax. Vad tror ni?

• Svar på tråden Härlig är jorden!
  • jeannie

Härlig är jorden är en riktig allround-psalm som man kan ha vid alla tillfällen.
    Det är också en av de psalmer som alltid kommer med bland de mest älskade och som församlingen brukar sjunga med i. Rekommemderas!
    J

• Fröken Semla

Vi kommmer att ha "Härlig är Jorden" på vårt bröllop. När vi föreslog den för prästen blev hon överförtjust och jätteglad. Hon sa att den passade jättbra! Vi ska dessutom ha "Dagen är kommen" (som är enl prästen lämplit till jul...vi gifter oss 4 dec så det passar ju) samt "Bred din vida vingar".

• Rikke

Jag jobbar som kyrkomyúsiker i svenska kyrkan och jag tycker det är konstigt av en präst att säga så. Vi har den psalmen i alla möjliga sammanhang. Jag har till exempel haft "blott en dag" på vigsel och det känns mera begravning i så fall.
    Kör på härlig är jorden . Den funkar alltid

• Smurfpussen

Rikke:

Jag tror att det bara är av omtanke från prästens sida. Psalmer kan ju förmedla väldigt starka stämningar - egentligen gäller det väl all musik. Vi ska i alla fall höra av oss igen till prästen och ta upp psalmvalet en gång till. Vi känner oss mer säkra på att det ändå är den vi vill ha efter att ha fått synpunkter här, även om det delvis har varit kluvna uppfattningar. Alla inlägg i den här tråden uppskattas från vår sida - för och emot.

• Ejla

"Härlig är jorden" är en underbar psalm som andas glädje och framtidstro. Passar alla tider på året och i alla sammanhang. Vi har den ofta som postludium på söndagarna, och jag har hört den på dop. Den passar utmärkt på bröllop om jag får säga min mening.
    Precis som Rikke så har jag varit med om "Blott en dag" på ett bröllop, lite märkligt eftersom den handlar om att hålla fast vid Gud under svåra tider.
    (Vi hade förresten en annan Lina Sandell på vår vigsel; "Jesus kär".)

• Tant Pernilla

Vill ni ha Härlig är jorden tycker jag att ni ska ha det. Även om den är vanlig på begravningar, så är det ju inte begravning nu utan bröllop och då kommer alla att gå därifrån, med nånting positivt förknippat med den psalmen.

Men är det så att ni har haft flera dödsfall i släkten nyligen och Härlig är jorden har spelats på samtliga begravningar, kan man kanske tveka... Är det inte så är det väl bara att köra.

• Tant Pernilla

Förresten, den psalmbok jag har har jag en gång hittat i ett grovsoprum. Den gavs till ett par (som antagligen sedan skiljdes, därav mitt fynd) på deras bröllopsdag och deras sons dop en midsommarafton för ett antal år sedan. Detta står att läsa på försättsbladet i boken. Där står även psalmerna med: 248 och 297, den senare även känd som Härlig är jorden...

(Jag tänker försöka återbörda boken till sonen om några år när han är så stor att han kanske skulle uppskatta det.)

• Rikke

Det kanske är olika traditioner i olika församlingar, eller?

• MLP

Jag skulle inte välja Härlig är jorden, för mig är det en begravningspsalm som väcker tunga minnen. Jag säger som Tant Pernilla - har ni haft dödsfall i släkten den senaste tiden ska ni välja en annan psalm. Texten är fin, men det är svårt att vara objektiv när sången förknippas med begravning. Lycka till med bröllopet!

• Umebruden

Jag älskar "Härlig är jorden" trots att jag sjungit den både på min mormors och på min blivandes pappas begravning för inte alltför länge sedan.
    Min familj är dansk, och liksom i Finland är den en julpsalm som jag har sjungit hemma varje jul.

Men jag håller med om att om ni vet att era gäster sjungit den på begravningar av nära och kära, kanske ni ska tänka två gånger innan ni väljer den.

• Frk Nyfiken

"Härlig av jorden" är en favorit psalm och den dag jag gifter mig kommer jag ha den på bröllopet. Även om jag sjungit den både på min mormors och fafars begravning. Blir nästan lite som att man kan tänka att de finns med där just då också som alla andra i kyrkan.

• Mojjan

Visst är det synd att vissa psalmer bli klassade som begravningslåtar! Själv gillar jag Amazing Grace, har aldrig riktigt grunnat på vad den handlar om men pampig är den. Visst grämer man sig att den bara ska vara vid tråkiga tillfällen. Det är lite synd på vackra sånger!

• Lusmia

Jag tycker absolut ni ska ha Härlig är jorden! Eftersom ni känner era familjer och släkter bäst själva, tror jag ni vet hur det kommer uppfattas. Dessutom kan det ju vara bra för någon som är ledsen att få höra psalmen i ett glatt sammanhang?

På mitt eget bröllop råkade vi välja en solosång som hade sjungits på min mans farmors begravning OCH hans farfars. (Min man var inte med på någondera) Men min svärfar tog inte det minsta illa upp ändå, som tur var...

• Tant Pernilla

Vi hade Nocturne på vårt bröllop just för att den HADE spelats på min mans föräldrars begravningar. Vi ville ha den med för att den gjorde att de på så sätt var närvarande på vår dag. Det var liksom deras sång och nu blev det också vår. Så på så vis kan ju en sådan psalm som Härlig är jorden funka som en sammanbindande länk.

• Courage

Härlig är jorden är maffig , man får riktigt sjunga ut!!! Men det är också den allra vanligaste begravningspsalmen i Sverige. Så om ni väljer den så kommer de flesta av era gäster associera till begravning, och ni kommer i framtiden att påminnas om det varje gång er "bröllopspsalm" spelas. Jag skulle avstått från den även om den är maffig. Den är livsbejakande, men just i sorgestämningen.

• september4th

Konstigt egentligen att Härlig är jorden har blivit en begravningpsalm?? Den som har så glad text?

Men jag tycker att ni kan ha den om ni vill. Vår präst föreslog till och med Härlig är jorden. Sen berättade vi det för M2B´s gamla släktingar, och de protesterade högt och tyckte att det var ett jättekonstigt förslag.
    Tråkigt att människor ska vara så konservativa säger jag....

Men

Svar på tråden Härlig är jorden!