• Smurfpussen

Härlig är jorden!

Vi var och planerade vigselceremonin med vår präst i veckan och fick lite synpunkter på ett psalmval som jag skulle vilja ha fler åsikter om.

Vi vill gärna ha "Härlig är jorden" som sista psalm innan vi går ut - en maffig slutkläm innan Arrival of the Queen of Sheba drar igång på orgeln. Vår präst påpekade att en del kan uppfatta den psalmen som väldigt tung om man nyligen har varit på begravning innan eftersom den är vanlig i sådana sammanhang, men hon sa också att den är en julpsalm i Finland. För mig är det en av psalmerna från min konfirmation.

Alternativet skulle vara en av vigselpsalmerna istället, men jag tycker att det ofta blir lite mesig sång eftersom få kan text och/eller melodi. Det känns som om det är risk för ett antiklimax. Vad tror ni?

• Svar på tråden Härlig är jorden!
  • Lill Anna

För mig är Härlig är jorden en begravningspsalm och får mig att gråta då jag påminns om mina anhöriga som gått bort.
    Personligen skulle jag inte uppskatta att höra den vid ett bröllop..

Men känner ni starkt för att ha den så tycker jag att ni ska ta dem med.

• titioo

Jag skulle också vilja ha den, men min pojkvän vägrar eftersom han också kallar det för begravningspsalm.

Jag förknippar den lite med julen, men jag tycker att det är en bra psalm i alla lägen :) Det är ju ändå inte "jag går mot döden var jag går"

• Badkulan

Den är väldigt vacker, men jag förknippar den också med begravning. Särskilt vers 2 "tidevarv komma, tidevarv försvinna, släkten följa släktens gång..." förknippar många, skulle jag tro, med äldre människors död och begravning.

Finns det ingen sommarpsalm som ni känner är pampig? Men såklart! Känner ni att det är den psalmen ni verkligen vill ha, så kör på den! Efter ert bröllop kommer era gäster att förknippa Härlig är jorden även med lyckliga händelser!

• Qwaser

Hej!

HElt klart tycker jag att du kan använda den som en bröllopspsalm. Sätter man sig ner och begrundar innehållet i texten så finns det inga hinder tycker jag. Så här skriver de på en site på nätet där det står lite fakta omsången (www.evl.fi/borga_stift/psalmer/psalm31.htm) "Sången passar förutom som julsång också som sång vid begravningar och som sång under vackra sommarkvällar. Att sjunga pilgrimssång är att sjunga änglasång, att sjunga in fred och frid bland medvandrarna".

"Härlig är jorden, härlig är Guds himmel
    Skön är själarnas pilgrimsgång
    Genom de fagra riken på jorden
    Gå vi till paradis med sång

Tidevarv komma, tidevarv försvinna
    Släkten följa släktens gång
    Aldrig förstummas tonen från himlen
    I själens glada pilgrimssång

Änglar den sjöngo först för markens herdar
    Skönt från själ till själ det ljöd
    Människa gläd dig frälsarn är kommen
    Frid över jorden Herren bjöd"

• Jeez

Kör på den! Det är väl kanon att den får vara med i livets ALLA skeden!!

• Tigger

Vi ska också ha den! Jag älskar den psalmen och tycker att texten passar till de flesta tillfällen. Mamma och pappa hade den också på sitt bröllop.

• Ellte

Det är en fantastisk psalm och det är synd att den har blivit en "begravningssång". Använd den absolut! Sjung den ständigt :D

• Smurfpussen

Tack så mycket för era synpunkter! Det här är ett perfekt ställe att ställa den typen av frågor på, tycker jag. När man känner sig lite tveksam, liksom...

• cbd

Jag skulle inte använda den psalmen. "Härlig är jorden" är lika mycket begravning för många som "Nu tändas tusen juleljus" är jul. Det är en mycket vacker psalm och det är ju trist att den blivit förknippad med sorg, men nu är det bara så. Jag skulle inte riskera att mina vänner och släktingar skulle få jobbiga minnen och associationer i kyrkan vid vårt bröllop. Då ska alla vara glada! Kommer det en tår så ska det vara av rörelse! :o)

Bläddra igenom psalmboken en gång till tycker jag! Det finns många andra fina psalmer. Men valet är förstås ert. :o)

• cbd

De konstiga gubbarna kom med automatiskt, meningen var att de skulle vara glada!

Svar på tråden Härlig är jorden!