Pengar ska inte vara nåt man bråkar om, levnadsstandarden ska vara densamma för bägge parter i förhållandet. Hur man sen gör man för att uppnå detta spelar ingen roll, bara man har nåt som funkar för båda.
I början av vårt förhållande hade vi delad ekonomi, det var grymt jobbigt. Det funkade inte för oss, det blev för bökigt, ledde till tjafs och passade helt enkelt inte oss.
Vi gick över till gemensam ekonomi (för flera år sen nu) och efter det har det aldrig varit problem. Ekonomi och pengar är inget vi bråkar om.
Han har inkomst, jag har studiebidrag (bara bidrag). Vi har olika, egna personliga konton men kontokort i bådas namn finns kopplade till båda kontona. Jag har alltså fri tillgång till "hans" lönekonto.
Vissa tror vi måste fråga "om lov" av varann när vi köper grejer från den andras pengar. Men det är just det som är poängen och tjusningen med gemensam ekonomi, vi tänker inte i banor som dina och mina pengar, utan som våra pengar och då uppstår aldrig såna problem som "har du köpt för mina pengar".
Det är så självklart att det är våra pengar, på samma sätt som det är vårt köksbord (fastän det kommer från hans familj från början), vår dvd (fastän jag fick den i present av mina föräldrar) osv.
Men ser man pengarna/inkomsterna mer som ditt och mitt eller att man redovisar om man använder från den andras pengahög, eller i övrigt håller strikt på ditt och mitt när det gäller saker, då funkar inte vårt sätt.