• Icapika

Istället för vermouth i mat?

Jag hittade ett gott recept där man ska ha 1½ dl torr vit vermouth. Jag har letat på nätet och sett att det är någon typ av vin. Eftersom vi är nykterister och inte går och köper vin funderar jag på om man kan byta ut det mot något annat. Tror ni det funkar lika bra med typ matlagningsvin?

• Svar på tråden Istället för vermouth i mat?
  • mli_b

Går gör det ju säkert, men det är en helt annan smak på vitt matlagningsvin än på vermouth.
    Alkoholen kokar ju bort (jag antar att det är i en sås eller liknande), om du kan tänka dig att ha en flaska alkohol hemma skulle jag nog rekomendera att köpa det iallafall. Det är inget vin, så deen öppnad flaska håller utan problem i flera år, så en liten flaska går att använda till bara sås.

• Icapika

Jo, det är i en fläskfilégryta som ser så god ut som den ska vara.
    Jo, jag vet ju att alkoholen kokar bort, men jag tyckte det kändes onödigt att köpa en flaska bara för att ha i maten som jag inte trodde höll så länge.
    Men om den som du säger håller flera år kanske det inte är något problem.

• Icapika

Oj, jag skrev fel. Satt och tänkte på fläskfilé, men jag menade ju att det är en lövbiffsgryta jag ska göra. Ingen festmåltid direkt, utan ett recept på en snabb middag.

• Blivande fru ??

Vermouth har jag för mig är sk "starkvin" (typ Martini eller Cinzano). OM jag har rätt i det, så håller det tyvärr inte jättelänge sedan man öppnat flaskan (några månader bara). Jag är dock inte säker, så kolla alkoholstyrkan. Å andra sidan så brukar man kunna köpa Martini/Cinzano billigt utomlands om du har möjlighet att få hem det den vägen.

Men som sagt jag kan ha fel i vad Vermouth är.

• Blivande fru ??

Jag kollade nu och Martini är en Vermouth och jag har fått lära mig att inet ha den alltför många månader i kylen sedan den har öppnats.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med alternativ i maten, eftersom vermouth inte smakar som vin. Men å andra sidan kan du väl prova med matlagningsvin - smaken kan ju bli lika god även om den inte blir densamma

• Tolin

Vill bara säga att jag har haft vermouth öppet väääldigt länge (=flera år) och den har inte blivit dålig. Åtminstone inte vad vid har märkt. Hade nogt valt någon annan maträtt alternativt kompletterat med någon annan smaksättning. Det är stor skillnad mellan vermouth och matlagningsvin.

• Icapika

Hmm, jaa... Får se hur jag gör. Nu funderar jag mest på att testa matlagningsvin och se om det blir gott iaf. Jag vet ju inte hur det ska smaka lixom...

• Ellte

Vermouth och matlagningsvin smakar definitivt inte likadant...knappt liknande..men som du säger: du vet inte hur det ska smaka :D Då spelar det ju ingen roll vad du använder :D

• Koalan

Det finns essenser för att göra tex Rom och Whiskey. Essensen blandas med ren sprit som ett billigare alternativ. Det kanske finns Vermuthessens ochså, då kan du ju blanda det med vatten eller ta mycket lite.

Lycka till!

• shalimar

Det finns ju billiga småflaskor av vit vermouth: Marezzo extra dry (nr 8701 på Systemet) kostar 44 kr för 375 ml, så om du gör dubbel sats av lövbiffsgrytan (eller använder samma recept igen inom ett halvår eller nåt) så går ju ändå nästan hela flaskan åt. Och 44 kr är inte så jättemycket pengar om du ändå ska stå och laga till en bra måltid.

• Pixie

Om du inte vill ha vin i maten så byt ut vinet mot citronsaft. Ofta är det syran i vinet man vill åt. Citronsaft ger ju också syra. (TV-kocken Tina brukar alltid säga att man kan byta ut vin i maten mot citronsaft i allafall )

Lycka till!

• Icapika

Ohh tack, Shalimar. Ska se hur jag gör...

• shalimar

...men citronsaft och torr Vermouth är ju heeeeelt skilda saker (som saft i förhållande till vatten smaksatt med citron eller nåt...)

Svar på tråden Istället för vermouth i mat?