• Kanina

Bröllopspresent som räcker ett helt år!

Jag har för mig att jag läst nån tråd om en idé att ge brudparet en bröllopspresent som räcker 12 månader, d v s hela första året som gifta! Man ger en sak för varje månad, typ biocheckar för september och ett restaurangbesök en annan månad.

Nån som kan ge förslag på vad man kan ha som presenter? Det får ju inte kosta alltför mycket eftersom det ska bli 12 "delpresenter"... Men man kan ju kompensera med nån billig och nån dyr sak/upplevelse.

Jag har försökt söka efter tråden men sökfunktionen är ju KASS!!

• Svar på tråden Bröllopspresent som räcker ett helt år!
  • Jessica24

Vet inte tyvärr men det var en bra ide. Ska jag komma ihåg när jag går på någon annans bröllop nästa gång.
    För det är ju nästan bättre än det där att dela ut "uppgifter" till olika par för alla månaderna på året, d.v.s. t.ex. paret Pettersson ska bjuda brudparet på en grillkväll i trädgården någon gång under juli, nästa par har kanske en fisketur under augusti o.s.v..
    Alltså det är ju naturligtvis också bra men ditt tips blir ju att det är ngt för just bara med brudparet involverade.
    Tack för tipset.

• Jumalo

Rolig idé!
    Den presentetn kan man alltid hoppas på.
    Månadstips:
    * Lämna över en korg full med godsaker. I deras smak vare sig det är choklad, ost & kex, vin en videofilm m. chips.
    * Om ni står varann nära, och de har barn kan man erbjuda sig att vara barnvakt.
    * En flaska glögg och ett paket pepparkakor

Lycka till.

• Bellis

Den enda erfarenheten jag har av nåt sånt är en grejj vi "var med om" på ett bröllop i höstas....

Ett par som var mycket nära vänner till brudparet ställde sig upp med sin gåva mitt under middagen. Det var ett stort paket, som sedan liksom skalades av till mindre och mindre paket, medan det vandrade till andra slumpvisa personer bland gästerna... (det låg en lapp innanför varje presentpapper som sa hur nästa person skulle "väljas ut" )

Varje gäst som hade "äran" att öppna ett paket fick även en anvisning som skulle läsas högt, om vad just denne skulle göra för brudparet en viss månad... tex bjuda på middag, bio, sitta barnvakt etc.

Dvs, parets "gåva" till brudparet var att se till att tolv andra par var mer eller mindre tvungna att ge ännu en gåva förutom den de redan köpt...

VAr det nån som förstod??

Vi och många med oss, tyckte det var ganska tarvligt.... Okej om man står för alla tolv gåvorna själv, men absolut inte annars! Nåja, det var en variant på det hela!

• bimbim

Bellis
    Är du säker på att dessa 12 inte var vidtalade innan och också vad med på presenten?

Jag tycker att idén var bra, om man t.ex. är några kompisar som inte har så mycket pengar så kan man ju gå ihop och göra något för brudparet varje månad det första året. Antingen gör man något tillsammans som att bjuda på middag eller så ger man något som brudparet får göra själva t.ex. teaterbiljetter.

• Bellis

bimbim-

Oooooh ja! Jag själv var nämligen en av dem som fick äran att ge bort ytterligare en present! Och det var flera andra som senare under kvällen lite fint uttryckte sin "förvåning" över att behöva bidra till detta pars gåva till brudparet...

Det verkade faktiskt som att självaste brudparet tyckte det var ganska pinsamt också....

• bimbim

Bellis
    Då förstår jag! Det var INTE en god idé. ;)
    Man kan ju inte ge bort någon annans tid och pengar.

Då förtydligar jag bara att jag tycker idén var god om alla är med på det och införstådda med uppgiften innan bröllopet!

• Televinken

Jag och min man har snart varit gifta i 1 år och jag vill så gärna ge honom en bröllopsgåva, han fick en klocka utav mig i morgongåva. Vad kan man ge honom i år? Tips och råd vore väldigt bra.

• Televinken

Oj, förlåt ! Det var inte meningen i detta inlägget, det skulle bli ett nytt. Förlåt!!!

• AstaC

Vi var på ett bröllop där vi som gäster fick skriva lappar med något som vi ville göra för brudparet och skriva sina namn under(bara de som ville). Det kunde vara bjuda på middag, vara barnvakt eller vad som helst. Sedan samlades alla lapparna in och sedan fick brudparet "fiska" upp lappar under en viss period, en minut eller vad det var.Minns inte riktigt vad de fick använda för att fiska lapparna. Sedan har brudparet rätt att "kräva in" sin extrapresent vid tillfälle. Vår lapp blev upplockad och vi bjöd på bio och middag.

• Fia och Nikodemus

Jag har varit på ett bröllop där brudparet fick 12 st kuvert, alla med en beskrivande text på, t.e.x personen med längst hår, personen som har mest vax i håret, personen som bakar godast bullar, osv, och dessa fick brudparet dela ut till den person som de tyckte passade bäst in på beskrivningen.
    Inuti kuverten fanns ett uppdrag som tillhörde en speciell månad, t.ex. personen med längst hår fick i uppdrag att i december lussa för brudparet, personen med mest vax i håret fick i uppdrag att vaxa brudparets bil i augusti, personen med mest glöd fick i uppdrag att i juli anordra ett grillparty, personen som bakar godast bullar fick i uppdrag att bjuda brudparet på fastlagsbullar/semlor i februari osv, osv, osv...
    Uppdragen var anpassade efter brudparet och vad de kunde tänkas ha för behov under året.. :)
    Det var superroligt, även om alla i slutändan inte riktigt fullföljde sina uppdrag. ;)

Hoppas att det inte blev för rörigt! :)
    /fia

• Stjärna

Jag skulle bli jätte glad, rörd och tacksam om några av mina gäster gick ihop och gav mig den gåvan!

• Cherkan

Hej Kanina! När min mamma och "plast"pappa gifte sig, fick de ett visst antal vinflaskor av det vinet som serverades på bröllopet. Varje vinflaska hade en etikett med ett datum på - jubileumsdatum - då det skulle dricka det. Tror det var månad, halvår, helår osv. Kul ide om du inte hittar på nåt för varje månad. Jag vet att det var uppskattat hemma hos oss iallafall och dessutom blir vinet bara godare med tiden!

=) Cherkan

• brullan

Varför inte ge en sak varje månad som har en koppling till månaden i sig. Du kan väl skriva en vers eller ett rim för varje månad
    Tex
    Januari - ståltermos att ha med i pulkbacken,
    Februari - gå ut o äta på alla hjärtans dag inkl barnvakt = såå uppskattat
    Mars - kärlekscd och en flaska badskum och tända ljus, mmmmm
    April - påskägg med ngt tillbehör
    Maj - nya blommor att sätta ute, trädgårdsredskap
    Juni - hängmatta, solstol, grill, grillbestick, (hoppas dom fattar piken att bjuda igen)
    Juli - bjud dom på grillfest
    Augusti - kräftkalas med nya bestick
    September - spel, bok eller liknande
    Oktober - biocheckar. Mysig med bio i höstrusket eller en videofilm och en sådan skål som det står godis på med innehåll såklart
    November - ny adventsljusstake, julpynt,
    December - glöggmuggar + skedar med tillbehör

Äh förslagen var väl inte så värst bra direkt

Efter ett halvår kan man ju ge en flaska bubbel med glas.

Ett annat BRA tips om dom samlar på glas är att ge dom ett varje månad så har dom ett dussin när dom firar sin ettåriga bröllopsdag. Och då kan dom bjuda er på fest och inviga alla glas eller hur?

Klockan är för mycket för att komma på bra ideer
    Lycka till,,,

Kram Brullan

• Jennifer E

Det var ju en toppenidé! Och brullans förslag var visst bra. Ska verkligen försöka få min förvirrade hjärna att komma ihåg den!

• Kanina

Tack snälla ni för alla toppenidéer!!!

Just nu är vi inne på att ge dem en upplevelse varje årstid. Vi är rätt många som ska gå ihop och det behövs om man ska kunna hitta på några roliga saker!

Än en gång: TACK!

• Maho

Jag var på en kompis bröllop förra sammaren och värdparet hade ordnat "stol leken" ni vet den leken som man går runt stolar till musik och när musiken slutar skall man försöka sätta sig på en stol, den som blev utan stol..fick en uppgift att utföra för brudparet. Det var jätte trevligt, den första som åkte ut fick ett uppdrag för juli och nästa för augusti osv. Uppdragen var t.ex. fixa picknick, klippa gräsmattan, skotta snö, skaffa julgran, bjuda på glögg till brudparet,
    m.m Den som fick 1 års månaden juni året därpå skulle fixa champange frukost med jordgubbar för brudparet att njuta av. Det var en jätte roligt lek och det mesta av uppdragen var sådana som inte kostar så mycket..
    Ha det bra!

• Scarlett

Bellis - jaha, det var faktiskt intressant att höra att den varianten inte uppskattades. Jag har kört den på flera bröllop, både som gäst och toastmaster, och fått uppfattningen att den har blivit mycket uppskattad och glatt tipsat andra om den. Fast jag har kört den som lotteriform och delat ut lotter och sedan haft dragning, och den som har sitt nummer på lappen har vunnit den stora äran att bjuda brudparet på café i april, eller grillkväll i juli t.ex, och så fortsätter man så att brudparet får en rolig händelse varje månad under deras första år som gifta.

Alla som har sagt något till mig har tyckt att det var en jättekul idé och att det känns roligt att få bidra till brudparets första år på det sättet (det är ju inga dyra saker det handlar om, utan mer en liten ansträngning). Och framförallt har brudparen uppskattat det. Jag reagerade likadant när jag som gäst vann en sådan uppgift på ett annat bröllop - jag tyckte det var jättekul! Så tänk så olika man kan reagera... Det kanske är flera gäster som har reagerat som du men inte sagt nåt - så jag kanske ska vara lite försiktigare i fortsättningen.

Jag tror förresten inte att riktigt alla har inkasserat sin vinst - om man är respektive t.ex., bor långt bort och inte känner brudparet så väl är det kanske lite svårt. Då är det väl OK att hoppa över det. Fast jag hade sett det som en chans att lära känna dem bättre - och man kan ju alltid byta månad om det inte passar just då.

• Monn

Scarlett

Jag tror att idén kan bli väldigt uppskattad om man känner de flesta. Men om många av gästerna bor långt bort osv. kanske det inte blir lika roligt. Det är inte så roligt att bli "tvungen" att bjuda brudparet på café om man själv inte bor i staden eller själv hatar att gå på café (som min pojkvän, men jag brukar tvinga med honom ibland i alla fall - inte alltid uppskattat). Sedan kan det också vara bra om alla har en inte alltför ansträngd ekonomi. Att som student bli tvingad att anordna en grillbjudning mitt i sommaren när man inte får något studielån kan knäcka hela månadens ekonomi.

Men annars tycker jag idén är rolig och om folk sagt till dig att det var roligt att få bli inblandad tycker de säkert det också!

Annars kan man ju göra en variant då personerna i förväg vet om att de kommer att få göra något för brudparet under första året men att de inte vet vad förrän lotterna dras.

• EmmaPemma

Måste bara säga att det rakt igenom verkar vara en jätte dålig idé att som gäst/toastmaster på bröllop tvinga andra gäster att ge bort ännu mer presenter/tjänster än vad de redan har gjort. Man måste tänka på att alla inte vill eller har råd att göra sådant. Dessutom har man ju ingen aning om hur nära andra står brudparet - de kanske inte har möjlighet att göra ngt tillsammans när som helst.
    Som brudpar skulle jag inte uppskatta denna typ av present, utan snarare skämmas ögonen ur mig!!

Monn - din idé tyckte jag däremot var rolig (då alla vet om det innan).

Cherkan - jag har läst ett liknande tips ngnstans, men då hade de satt på etiketter på vinflaskorna där det stod t ex. "på 1-års dagen", "efter första grälet" osv.

Brullan - det var ju bra idéer!

Svar på tråden Bröllopspresent som räcker ett helt år!