Inlägg från: Gossi |Visa alla inlägg
  • Gossi

Vad betyder TW,VS?

Jag skulle vilja säga att stenen är av mkt bra kvalité. Det är sällan "vanligt" folk har råd att köpa större stenar av bättre kvalité då de är sällsynta. Om du får en ring med en/flera stenar av TW/VS kvalité ska du var lycklig. Själv fick jag en av min m2b när han friade, en stor sten på 0,55 karat i samma kvalité och den är fantastiskt fin! och kika på diamant.nu så kan du läsa lite mer.

• Gossi

nallemaja,
    det låter som om din vigsel ring blir jättefin.
    Hihi, va kul att du antog det om USA. Min m2b kommer skratta när jag berättar det, för han har tagit efter just den amerikanska traditionen. Vi hade nämligen varit förlovade i dryga 7 år när han friade i november med ringen. Och, vi har bott i USA i 1,5 år ganska nyligen.
    Ibland är det bra med olika traditioner som man kan ta efter om man vill

Lycka till med allt!

• Gossi

Majsan80,
    Det som står i din ring är vilken kvalité det är på stenen och som "Gosing" skrev: TW betyder Top Wesselton, och VS betyder very small inclusions. Top Wesselton hänvisar till färgen. Top Wesselton är en bra färg på stenen, närapå färglös eller vit.
    VS betyder att den har små "inclusions" dvs. "fel eller bristningar"

0,165ct är storleken på stenen och ct=karat. Jag vet inte säkert men tror att siffrorna står för mm. Så tex, 0,5ct så är stenen 0,5mm i diameter. I så fall borde ju din sten vara 1,65mm i diameter.

Svar på tråden Vad betyder TW,VS?