• nallemaja

Vad betyder TW,VS?

Ni som hade koll på renheten i diamanter... Vad var det detta betydde? Om jag minns rätt så är det ialla fall bra kvalité

• Svar på tråden Vad betyder TW,VS?
  • Gosing

TW betyder Top Wesselton, och VS betyder very small inclusions. Top Wesselton hänvisar till färgen. Top Wesselton är en bra färg på stenen, närapå färglös eller vit.

VS betyder att den har små "inclusions" dvs. "fel eller bristningar" (kommer för allt i världen inte på vad det heter på svenska!) Så du har helt rätt, stenen är av relativt bra kvalite.

• Gnu

Gå in på www.diamant.nu/ . Där kan du klicka på klarhetsskala och färgskala för att få fram exakt vad begreppen står för.

• nallemaja

Topp Wesselton lät som riktigt bra för om jag minns fel så är River extremt sällsynt.
    Däremot låter ju Vs sådär... Har en annan ring som jag vet är luppren (alltså måste den vara IF) och den var inte extremt dyr...Hadde ju varit kul om det varit vvs i alla fall... Men ringen är redan köpt och den är såååååååå fin så jag är jättenöjd ändå.
    Tack för hjälpen.

• Gossi

Jag skulle vilja säga att stenen är av mkt bra kvalité. Det är sällan "vanligt" folk har råd att köpa större stenar av bättre kvalité då de är sällsynta. Om du får en ring med en/flera stenar av TW/VS kvalité ska du var lycklig. Själv fick jag en av min m2b när han friade, en stor sten på 0,55 karat i samma kvalité och den är fantastiskt fin! och kika på diamant.nu så kan du läsa lite mer.

• nallemaja

Gosing
    Min är med 7 st stenar á 7ct st alltså totalt 0,49 ct. Jag ville inte ha en sten för jag var rädd att den skulle fastna i saker när den sticker ut (håller på med hästar och vill ha mina ringar på mig även i stallet). Har däremot en annan ring med EN sten i på 0,10 ct men den är då TW, IF om jag fattat det rätt.
    Priset för min vigselring var 11700 vilket inte jag tycker är så farligt...
    Antar att du är en USA brud på ett eller annat sätt, eftersom du fick en så fin förlovnigsring

• nallemaja

gossi skulle det var i det förra inlägget... Var så lika nick så jag trodde det var samma person...

• Gossi

nallemaja,
    det låter som om din vigsel ring blir jättefin.
    Hihi, va kul att du antog det om USA. Min m2b kommer skratta när jag berättar det, för han har tagit efter just den amerikanska traditionen. Vi hade nämligen varit förlovade i dryga 7 år när han friade i november med ringen. Och, vi har bott i USA i 1,5 år ganska nyligen.
    Ibland är det bra med olika traditioner som man kan ta efter om man vill

Lycka till med allt!

• Majsan80

Oj, ni kanske kan hjälpa mig? Jag har beställt min ring och det står:

TW VS 0,165ct

men det är ju briljanter, inte diamanter.

Vad är skillnaden? Jag har verkligen ingen aning om nåt... Spelar visserligen ingen roll för mig vad det är för stenar men det kan vara kul att veta.

• Bina

Briller är briljantslipad diamanter.

• Gossi

Majsan80,
    Det som står i din ring är vilken kvalité det är på stenen och som "Gosing" skrev: TW betyder Top Wesselton, och VS betyder very small inclusions. Top Wesselton hänvisar till färgen. Top Wesselton är en bra färg på stenen, närapå färglös eller vit.
    VS betyder att den har små "inclusions" dvs. "fel eller bristningar"

0,165ct är storleken på stenen och ct=karat. Jag vet inte säkert men tror att siffrorna står för mm. Så tex, 0,5ct så är stenen 0,5mm i diameter. I så fall borde ju din sten vara 1,65mm i diameter.

• Majsan80

Så det är diamanter som jag har i min ring?

• Bina

Ct står som sagt för Karat, och det anger vikten, inte storleken (även om man kan dra ganska bra slutsatser om storleken utifrån vikten )

Majsan - skulle tro det.

• lilla s

majsan80; som Bina säger ovan är brilljanter diamanter som är briljantslipade. detta sägs vara den slipning som ger mest "glitter" pga facetterna.en variant är tex princessslipning som är fyrkantig engelbert har många sådana ringar.
    när man värderar stenar brukar man kolla på färg, renhet dvs grad av inneslutningar o små fel i stenen, slipningen dvs hur välgjord slipningen är samt storleken så klart. jag tror knnappast att en "privarperson" kan se skillnad på en vs eller vvs med blotta ögat..

Svar på tråden Vad betyder TW,VS?