• vattuman

Förslag på gott mousserande vin

Hej!Vi hade tänkt mousserande vin som välkomstdrink, tar gärna förslag på goda båler.

• Svar på tråden Förslag på gott mousserande vin
  • vårbrud05

INTE jordgubbsvin som välkomsdrink. Känns superbudget.

• mrs.

ASTI heter ett som jag haft och det har alltid gått åt på bjudningar, folk har tyckt om den. Har köpt det som "skumpa" till nyår ibland och ett ganska billigt alt. och om man vill kan man ha jordgubbar till.

• anderssonskan

vi gifter oss på midsommar & ett av våra tema är jordgubbar vi är ju från slätten (många odlare)

• Majsan80

Ett förslag är att blanda bubbel med lite puré, vi kommer att använda persikopuré

• Supervita

Amadeus, mmmm så gott, ganska billigt också

• stinalina

Håller med om att jordgubbsvin låter lite billigt. Jag hittade annars ett jättebra recept i min amerikanska kokbok på bål som jag tror är perfekt för er:

Champangebål:
    2 fifths champange (el.torrt mousserande vin, min anm.)
    1-2 quarats ginger ale
    6 ounces brandy el. cointreau
    Jordgubbar
    Häll i alla ingridienser i en bålskål och tillsätt massor med is och lägg i jordgubbar.

Tyvärr har jag inte måttangivelserna översatta, men om du är intresserad kan jag försöka senare eller någon annan här på BT som kan?

PS. Detta är den bästa champangepunchen du någonsin kommer att smaka!

• stinalina

hoppsan, 1-2 quarts ginger ale skall det stå...

• Texas

Jag rekomenderar Jacobs Creek mousserande för 89 kr per flaska. Det är ett torrt mousserande med fin arom och god smak. Mycket prisvärt.

• JeSikka

Ett annat alternativ är ju att använda Drottning Silvias bröllopsdrink - hälften vitt vin och hälften pommac/trocadero/champis.

• Nils

Amadeus är ett gott mousserat vin,kanske lite superbudget känsla men jag tycker att det är fin smak på det.
    Samma gäller jordgubbschampange,smaken är ju god .
    Men måste det vara dyrt?

• stinalina

Nils,
    Nej det är klart att det inte är något självändamål att det är dyrt. Att jordgubbsvin känns billigt är inte pga priset utan för att det inte är någon finess på det, tycker jag. Många av de viner som rekommenderats (AstiCinzano, Carrington, Codornìu t ex ligger på 67-69 kr. Amadeus är visserligen en tia billigare men det tycker jag är odrickbart. Ja, så tycker jag.

• Texas

Bäst är att ha en liten moussernade vin provning hemma innan man bestämmer vilken sort man skall köpa. Jag provade först Chapell hill men tycke att det den var vattning och hemsk. Värt att betala lite mer och få nåt bättre.

Svar på tråden Förslag på gott mousserande vin