• Too too

Nån som bor i London eller är på väg att flytta dit?

Jag flyttar till London i sommar och söker tips, kontakter och idéer om livet i storstan. Nyfiken och lite nervös..! Alla som bor eller ska bo i London, hör av er!!

• Svar på tråden Nån som bor i London eller är på väg att flytta dit?
  •  Fru Henny

Hej hopp! Just när jag själv lagt upp en tråd om London så ser jag den här. Jag flyttar också dit i början av sommaren. Kul att det finns fler! Vi hörs!!!
    Henny

• Too too

Hej alla, och tack för tips!
    Söker jobb för fullt, är i museisvängen, jobbar med konst. Lite studier kunde oxå vara på sin plats kanske, om det visar sig svårt att hitta jobb.
    Flyttar i juli, troligen.
    Vi startar i Brixton, men siktar på Clapham där våra vänner bor.
    Henny! Kul att hitta nån här som är i en liknande situation! Vi kan chatta vidare på din länk, om du vill?

• Too too

Kom på en konkret fråga!
    Kan man plugga in ett svenskt tangentbord i sin dator utomlands eller måste man ha nån särsklid programvara för att klara av åäö? (Who me oteknisk?!)
    Det är så bööökigt att skriva utan våra kära svenska bokstäver...

• Henrike

Med nya maskiner och operativsystem är det inget problem, det finns inlagt alla språk där så du kan ändra från svenskt till engelskt tangentbord med två knapptryckningar. Med äldre är det klurigare, det finns alltid lösningen alt+132/134/148 för gemena bokstäver men det är jobbigt i längden.

• mrs.

är det någon som bor i tyskland?
    Jag flyttade hitt av årets början med min make.

• jinni

Ville bara saga att det gar att fa tag i lite svensk mat har, men det vet du kanske redan. Det finns ju The swedish shop pa IKEA (finns ett IKEA i Croydon och ett i Lakeside). De har lite allt mojligt; knackebrod, lingonsylt, svenskt brod, kaviar etc. Men inte sa mycket saltlakrits tyvarr.

Vad galler papper som ska fyllas i sa brukar man fa ett tilfalligt NIN nar man borjar jobba (foretagen brukar ordna det).
    Om du kommer hit pa sommaren kommer du troligtvis att betala for mycket skatt forsta aret, eftersom det raknas ut for hela aret. Glom inte claima tillbaka en del fran Inland Revenue (jag fick tillbaka ca 100 pund, alltid nagot!)

Lycka till med flytten!
    Jinni (lite langre soderut, West Sussex).

•  Fru Henny

Hej igen! Nu är jag tillbaka. Jag chattar gärna vidare med dig Too too och med er andra också förstås . Här eller i min länk spelar ingen roll. Hur långt har du/ni kommit med förberedelserna? Vi har planer på att bosätta oss Chiswick i västra London, men har än så länge inte hittat någon bostad. Min man flyttar redan i april och jag kommer efter i juni. Så tills dess har vi förhoppningsvis någon stans att bo. Det verkar svårt att få tag på jobb från Sverige men ganska enkelt när man väl är på plats om man kan tänka sig lite av varje. Hur gör du och har du några bra jobbsökarlänkar?
    Vi hörs!
    //Henny

• Too too

Hej Henny!

Min blivande har precis flyttat hem igen till sin lägenhet i London (engelsman) så våra bostadsproblem är lösta, även om det inte är precis är i Brixton vi vill bo i hela livet.. Jag planerar att flytta efter i juli med pick och pack.

Hm, jag har nog några tips om jobbsökarlänkar, men får återkomma med dem. Vad jobbar du med?
    Vi hörs! Tootoo

•  Fru Henny

Hej!
    Jag jobbar med utbildning men är sugen på att testa något nytt. Kanske innom det administrativa. Jag tänkte nog låta maken försörja mig ett tag medan jag letar jobb på plats. Men det är alltid roligt att surfa runt och försöka lära sig så mycket som möjligt innan man ger sig ut och aktivt söker jobb.

//Henny

Svar på tråden Nån som bor i London eller är på väg att flytta dit?