Nån som bor i London eller är på väg att flytta dit?
Jag flyttar till London i sommar och söker tips, kontakter och idéer om livet i storstan. Nyfiken och lite nervös..! Alla som bor eller ska bo i London, hör av er!!
Jag flyttar till London i sommar och söker tips, kontakter och idéer om livet i storstan. Nyfiken och lite nervös..! Alla som bor eller ska bo i London, hör av er!!
se www.londonsvenskar.com
för bostad se www.moveflat.com
finns även mkt tips på svenska kyrkans hemsida.
Om det är något specifikt du vill veta ngt om så skriv!
Jag bor i London sedan 4 ar tillbaks men har bott i England i snart 10 ar. Vad vill du veta?
Jag bodde i London 86-87 så mina tips är tyvärr dammiga! Märkte det redan när jag var på besök några år efteråt, allt förändras så fort i London! Men jag säger som Londonbruden - vad är det du vill veta?
Jag hade god hjälp av Svenska Kyrkan där - men så var jag ju betydligt yngre oxå. Och jag ska betona att jag inte är troende men man var alltid välkommen ändå. Londonbruden - var bor du i London?? Åhhh längtar tillbaka!
Jag bodde i London 99-00. Trivdes rätt så bra men eftersom jag är en lantis så fick jag nog efter ett tag. Trots det längtar jag tillbaka ibland.
Jag bor i sydvastra London - narmare bestamt i Kingston upon Thames. Har bott har i 4 ar, har fast jobb och trivs jattebra fast jag ocksa ar lantis fran borjan och ibland langtar hem till skogen!
Halloj!
Kul med svar! Jag bodde själv i London 91-92, men det är så länge sen att det knappt räknas.. Tjaa.. Jag skulle vilja ha tips på hur en smidig flytt kan gå till, om papper man måste fylla i, saker man borde ta med sig (knäckebröd..)och kanske om nån känner till svensk-hang-out-ställen, klubbar, tjejträffar eller så? Svenska kyrkan känner jag till, var med i kören där 91-92 och planerar att bli det igen.
Tack för alla tips! Keep'em coming!
Jag bodde i South Norwood - inte så glamouröst Var ute mycket i Croydon. Saker man borde ta med sig? Jaa, nu för tiden finns det säkert mera svenskt att ta med sig. Men när folk kom och hälsade på mig hade de med sig knäckebröd,kaviar,matjessill,gräddfil,julmust,m.m m.m. Kaviar blev populärt - kallades "the pink stuff" ! Är inte mycket för varken knäckebröd eller kaviar men helt plötsligt vart det ju JÄTTEGOTT och JÄTTEVIKTIGT med detta svenska! Bjöd också på ärtsoppa med punch - fick benämningen "poor mans meal"
Åh- vill också flytta till London.
Jag har bott i England sedan 1995...kommer knappt ihag vilka papper man ska fylla i...
Ditt jobb hjalper dig sakert med ditt "National Insurance number", utan det kan man inte jobba har.
Vad jobbar du som om man far vara lite nyfiken??
Jag har inte nagon kontakt med nagra svenskar har sa jag vet ingenting om traffar mm.
Vilken del av London ska du till?
Lycka till!
Du ska ta med något papper från försäkringskassan, ring dit dom vet vilka papper man ska ha.
Och så saltlakris och saltgurka!! Jätteviktigt!