• Gobi

Vad är er gräns för hur mycket ringarna får kosta?

Hoppas att ingen tar illa upp av denna fråga. Men jag undrar vad som är brukligt att betala för förlovningsringar/ vigselringar? Har ni slät förlovningsring eller med diamanter? Hur ser er vigselring ut? Massor av frågor men jag vill få inspiration och lite info.

• Svar på tråden Vad är er gräns för hur mycket ringarna får kosta?
  • Anaurora

Vår "studentbudget" gör att pristaket för ringarna inte är så högt som för många andra här. Vi köpte våra släta förlovningsringar förra sommaren för 1818 kr på Albrekts guld.

Nu har vi hittat en perfekt vigselring som passar jättebra till förlovningsringen och är lagom glittrig i en mindre guldsmedsbutik här i stan. Den kostar ungefär 2500 och det är alldelens lagom. Vi har titat på många dyrare ringar också, men inte fallit för någon av dem. Den här, relativt billiga ringen (jag tycker fortfarande att det är dyrt) är helt enkelt "jag".

• fridafrö

Hur mycket ringen får kosta har varit en livlig diskussion här hemma...
    Det är ju fint om det glittrar lite... Vi ´har släta gula förlovningsringar, 4 resp 5 mm breda. Nu ligger hos guldsmeden en ring i vitguld m 7st briljanter för 20000 och väntar på 22maj... Helt underbar! Men tänker man på det rä det mycket pengar... Våra föräldrar står för festen så detta är vad vi själva lägger på bröllopet. Man ska ju ha den hela livet...
    /Fridafrö

• - Liwi -

maxgränsen var 4000 och jag blev överlycklig när jag insåg att jag slapp betala så mkt....2500 gick den på och jag är så nöjd så ;)

• Lill Anna  8/7-04

När vi köpte förlovningsringarna så hade vi egentligen inte någon gräns. Vi ville hitta några som passade, och vi hade ett par tusen över. Det blev ringar för 2300 kr (tillsammans)..

Jag har ingen gräns idag heller, men vill inte betala 20 000 för en ring. Jag vill hitta något som jag trivs med och något som jag gör själv. Ringen är kostar beräknat ca 3000 kr. (mer än resten av bröllopet)

• ingis

ett tips till er som vågar skicka efter är Hedbergs Guld. De har ringar till bättre priser än på stan

• Marie brud 22/5-04

Min ring kostar 4700:- Rött gukd med en stor safir inramad i vitguld. Vi hade satt en gräns på max 6000:-

• mamma2

3600kr är max pris jag skall köpa en likadan ring som förlovningsringen fast en modell smalare. Och sedan be en guldsmed att sätta in en ganska stor sten.
    Hoppas jag kan komma under 3600kr.

• hemlig brud juni

Kommer inte ihåg hur mycket förlovningsringarna kosta men inte mer än 1500:-. Min vigselring kosta ca 2500 kr. Hade inte heller tänkt något pris, men insåg att ekonomin inte höll för något jätte dyrt. Blev jätteglad nrä jag hitta min ring på hedbergsguld.se, svårt att hitta nåogn som passa med den fasningen vi har på förlovningsringen.
    Vigselringen finns att se på hemsidan
    hem.passagen.se/hemligbrud04/planer.htm

• ung

Har en sån fantastisk tur att sambon är guldsmedslärlig så han ska göra våra ringar. Kommer att smälta ned våra förlovningsringar och göra nya. Det blir för min del två stycken 4mm ringar i rött guld som kommer att vara ca 2.6 mm höga. I vigselringen ska jag ha en 0.20 karats sten plus 5 o.o1 stenar i kanten. (Om jag håller handen rakt upp med fingertopparna uppåt kommer jag att se den fem 0.01 orna ) Detta plus en lika dan slät ring till sambon med stämpel och kattfot blir 4000:- så jag är jätte nöjd!

• Isprinssesan

Min drömring ska vara i platina och diamanter.Vill max lägga ut 50.000:- på ringen.

• Jennie med ie

Jag kan inte minnas att vi hade nån uttalad gräns över huvud taget. Maken tyckte t ex det viktigaste var att jag fick en ring jag verkligen trivdes med, samtidigt som han visste att min smak är/var sådan att jag inte fastnade för de mest svindyra ringarna.
    Det blev en ring med 5 små nedsänkta diamanter, och den kostade 5000 kr och vi betalade 4500 efter en rabatt på 10%. Detta var 6 år sedan snart.

Våra förlovningsringar kostade nog knappt 2000.

• Aihnoa

Min förlovningsring kostade 79 euro och vigselringen 122

• vårbrud05

Min handgjorda förlovningsring är i rött guld, hög och flack, kostade 4000 kr. Vigselringen som är uppritad tillsammans med guldsmeden kostar ca 15000.

• Gosing

Jag tror inte det finns nagot tak for hur mycket ringar far eller skall kosta. Vi bestamde oss for att lagga ner relativt mycket pa ringarna, eftersom de ar de bestaende minnena fran brollopet och vara loften. Att jag dessutom ar helt galen i fina smycken avgjorde saken!

• fredag

Vi hade ett tak på 15.000:- men vi har låtit göra en ring precis som vi ville ha den och då kostade den "bara" 7.500:-. Mycket bra!!!

• Majsan80

Vi satte gränsen för min vigselring vid 10.000:- och den jag till slut valde går på 7.000:-
    Då är det en 2.2 mm bred ring i 18k vitt guld och 11 briljanter. Det skulle vara fina stenar men jag är helt okunnig när det gäller carat....0,165 ct

• Gun

Vi betalade runt 2500-3000 för båda förlovningsringarna tror jag. Min vigselring hade vi satt ett 10 000:- tak för. Och den landade på exakt 10 000:-!

Svar på tråden Vad är er gräns för hur mycket ringarna får kosta?