• Fru R

Sardinien är BOKAT!!! längtar.... tips?

Äntligen har vi bokat vår brällopsresa, det blir Sardinien. Verkar vara en ö som det finns en heldel saker att göra och uppleva. Vi kommer att ha hyrbil hela veckan och åka både till Korsika och över bergen. Bada i turkosblå vatten och dricka Italienskt vin och frossa i parmaskinka Är det ngn som varit på Sardinien är ALLA tips o varningar välkomna... har läst lite i de gamla tårdarna o de flesta verkar rätt nöjda. Alghero kommer vi att utgå från, men kommer att ta in på andra hotell än det vi bokat också då vi är ute på längre utflykter. Ngn som har ngn "lantgård, vingård" att rekommendera en natt på? Eller ngt speciellt hotell som är lyxigt, där man bara har råd att stanna en natt Hoppas ngn har Sardinien erfarenhet...Tack på förhand!

• Svar på tråden Sardinien är BOKAT!!! längtar.... tips?
  • lenaelena

Hej Fru R !

Vad glad jag blir att du upptäckt vår "kärlek" till Sardinien.

San Marco är mycket bra ! Frittis har service i samma hus. Utanför går en "strandpromenadgata", visst är det trafik där, men vi bodde ju alldeles bredvid och blev absolut inte störda, och då var det ändå augusti med jättemycket turister.

Hotellet har en egen strand nedanför, på andra sidan gatan, mycket ren och fin, krattas och silas och vattnas varje morgon. Det blir billigare att boka en stol/stolar för en hel vecka.
    Där går även thailändskor så man kan få massage.
    Det är en liten bit att gå till stan, men det är överkomligt, speciellt sent på kvällen då det pågår en marknad längs med trottoaren. Men det går bussar ofta, det finns en hållplats alldeles utanför hotellet och biljetter till bussen köper ni i receptionen.

Gamla stan är helt underbar, man njuter varje sekund, med mängder av butiker i de trånga gränderna.

Åker eller går man åt höger sett från hotellets entre bort mot Frittis blue star hotell finns en tallskog och en härlig allmän strand som heter Mia Pia.

En smalspårig järnväg går till Sassari. Kul att åka.
    Åk även söderut från Alghero sett, där hittar ni "lugnare stränder". Det finns en karta att köpa som märker ut ALLA stränder.

Jag har tyvärr redan glömt bort alla platsers namn, men vart ni än åker är det fint.

Glöm inte att besöka den stora mataffären STANDA i Alghero.

Lycka till !

• Lottiz

Lenaelena:

Vi ska bo på Picalé - skönt & höra att det var ok!!
    Åhh, vad jag längtar!! 26/5 lyfter vi, nygifta sen en vecka tillbaka då!!!

• lenaelena

San Marco är snäppet finare och Picalé är helt ok.
    Kan tipsa om ett billigt matställe: om man går till höger sett från båda hotellens entréer mot Strandgatan (Picalé har flera utgångar) och går ett kvarter bort så ligger där en ganska oansenlig ganska stor restaurang utifrån sett, men de serverar jättegod pizza per meter eller decimeter med valfritt pålägg och billigt. På kvällaran brukar det vara kö där, så var ute i god tid.

På parallellgatan ovanför Picalé ligger en bra mataffär som heter ISA. STANDA är ju bättre men ligger en bit bort.
    Mataffärerna är något billigare än i Sverige. Restaurangerna har i stort sett samma priser.
    I mataffärerna använder man tunna plasthandskar när man plockar frukt och grönsaker. Gör det annars tittar de snett på er.

• Fru R

TACK Lenaelena!
    Vad roligt att San Marco verkar vara ett bra hotell. Vi kollade upp Snow flake men de verkade inte ha resor dit den perioden vi ville pka?! Konstigt för i tidtabellen såg det så ut... Jag lägtar så himla mycket efter att få komma iväg, det ska bli så härligt! Vi får dock några dagar emellan bröllopet och bröllopsresan, men det kan man inte göra så mycket åt... Vi gifter oss lörd 19:e juni och åker onsd 23:e..

Vad roligt att det är fler som ska dit!! Vi får hålla varandra uppdaterade om vad som är sevärt. Lottiz, du kan väl skriva en lite reseberättelse när du är tillbaka ? Vi blir Sardinien experter...

• Chricki

Hej igen Fru R
    Nu har vi bokat flygbiljetterna till Sardinien !!! Jippi!!

Det blev med Ryanair. Nu ska vi bara boka hotell också.

En lycklig blivande fru som ska åka på bröllopsresa!! / Chricki

• Fru R

Halloj! Vad skoj!!! Vilket datum blev det?? Var tänker ni bo på Sardinien, Smaragdkusten eller den lite billigare delen vid Alghero? Vad roligt med fler Sardinein brudar Jag längtar verkligen till vår bröllopsresa!!! Vi tänker åka över till Korsika o bo där en natt.

• Stina.P

Jag och min sambo ska åka till Sardinien i slutet av maj, inte bröllopsresa(den kommer senare). Vi ska bo på San Marco. Hade precis som några av Er andra tänkt åka över till Korsika och bo där en eller två nätter. Längtar redan på att få komma iväg........Är tacksam för alla tips jag kan få. Kanske hinner jag hem och kan berätta hur det var innan Ni åker.

• Fru R

Vi ska också bo på San Marco! Det jag vet är att den allra finaste stranden ligger längst ut på udden i norra delen, det ska vara som Söderhavet. Sedan ska staden Sassari vara värt ett besök och även Smaragdkusten ska vara skoj att besöka(Italienska jetset sidan) Tips är toppen! Jag har ju inte varit där än, har bara samlat info på annat håll... Hoppas du hinner hem o vill dela med dig av dina upplevelser! Hem hinner du, men om du har tid att gå in och informera oss brudar så vore det ju toppen!!!

• Chricki

Vi åker den 14 juni (gifter oss den 12 juni) och kommer hem den 23 juni. Blir borta i 9 nätter och 10 dagar.

/ Chricki

Svar på tråden Sardinien är BOKAT!!! längtar.... tips?