Inlägg från: Isolde |Visa alla inlägg
  • Isolde

Ska på visning av bostadsrätt, tips??

Du kan förvänta dig att priset höjs en hel del. I din stad kanske det skiljer sig en hel del från hur det går till här i Stockholm (hemskt!), men för att vara säker gäller det att följa en budgivning. D.v.s. man lär sig av erfarenheten. Här i Sthlm är det t.ex. inte ovanligt att slutsumman blir 50% högre än utgångspriset. Det är beror mest på att mäklarna sätter "lockpriser", d.v.s. alltför låga till att börja med.

Tänk på att ju mer nybyggt ett hus är, desto högre är avgiften. Det behöver inte innebära dålig ekonomi (= misskött) utan att lånen är så nya att föreningen inte hunnit betala tillbaka på dem. Det är en avvägning man som köpare nästan alltid får göra: högre lån eller högre avgifter.

Du ska fråga:
    * är stammarna bytta? Om inte, är det planerat? (Lite ungefärligt kan stambyte behövas vart 40:e år.)
    * hur ser elen ut? Gammalt, bytt, ska bytas?
    * hur ser taket ut?
    * några stora renoveringsprojekt på G?
    * hur värms huset upp? Fråga om status på panna/undercentral/värmepump eller vad som används. Sånt kan behöva bytas.

Bara några tips från mig som håller på och säljer en lägenhet!

• Isolde

Det är mäklarens skyldighet att undersöka om lägenheten är pantsatt. Lagfarter är som sagt inte applicerbara på bostadsrätter.

Elli, har har uppmärksammat en viktig punkt: du äger inte själva lägenheten, utan du äger rätten att disponera den. Vad många inte är medveten om är att man är skyldig att underhålla sin brf-lägenhet (d.v.s. att se till att det inte uppstår fel, inte att renovera den tills den blänker ). Skulle man av någon anledning missköta sig eller lägenheten kan man bli avhyst från den. Det är en rätt komplicerad process, så det är inte särskilt vanligt att det faktiskt händer. Men jag har varit med om att "tvinga" en lgh-innehavare att sälja p.g.a. att han var en sanitär olägenhet... Sant!

Missy, är du säker på det där med att man äger andel i föreningen? Har nämligen ganska starkt för mig att det inte är riktigt så det funkar... Men jag kan ha fel...

Svar på tråden Ska på visning av bostadsrätt, tips??