• ellli

Ska på visning av bostadsrätt, tips??

Jag ska titta på en bostadsrätt senare i veckan och detta är första gången för mig :) Vill gärna ha tips på vad jag bör tänka på.. Som det är nu så vet jag ingenting :D om hur det går till, vad man inte får glömma fråga, ja allt.. Vill inte verka som en helt blåst bimbo på visningen så alla tips mottages gärna!

• Svar på tråden Ska på visning av bostadsrätt, tips??
  • Oliven

Hej!

Det finns ju massor att tänka på..
    Jag brukar alltid be om att få se tvättstuga och ev källar/vindsförråd. Sånt tycker jag är viktigt.
    Fråga om det är planerade renovationer på gång, såna kan ju innebära en viss hyreshöjning. Om det är en gammal fastighet så fråga om det är stambytt.
    Men gör inte som jag!!!
    Jag brukar fråga det av ren rutin...Men vi var i ett hus som var byggt -98 och jag frågade mäklaren om det var stambytt. Snacka om att jag blev halvt idiotförklarad!!

• Rut

Fråga om det finns någon renoveringsfond för lägenheten och i såna fall hur mycket som finns att tillgå i den. Det kan också vara en bra idé att kika över bostadsrättsföreningens ekonomi så att det inte är nära en konkurs. Vissa föreningar begär att man ska hjälpa till med trappstädning, gräsklippning och liknande. Sånt tvång avskyr jag så jag brukar alltid fråga om sånt och om det finns frågar jag om det går att betala sig "fri".

• Rut

Kolla också ålder på vitvaror. Kan bli dyr utgift snart efter flytten om man inte är medveten om risken! Finns tvättmaskin så kolla den också! :)

• Hallonsylt

Om det är saker som är lite halvdana och som ägaren erbjuder sig att byta innan försäljningen så låt honom göra det och ta inte pengar emellan. det gjorde vi när det gällde kranen i köket och det blev en dyr historia. Anledningen till att han inte bytt var att det är ett gammalt hus med lägre höjd på bänkarna i köket och då passar inte nyare kranar, hålen i diskbänken passade inte heller. Alltså tänk att hade det varit lätt gjort så hade de redan gjort den ändringen själva.

Fråga om det finns en inre reparationsfond, dvs pengar som ni får renovera lägenheten för invändigt. Börjar bli omodernt men det finns fortfarande kvar i en hel del föreningar.

Fråga om det är planerat några hyreshöjningar.

Kolla om elen är bytt om det är ett gammalt hus, kan också bli dyrt och otrevligt.

Fråga om bostadsrättsföreningen står för renovering av fönster.

Det är nog allt jag kommer på nu.
    Lycka till!

• Hallonsylt

Förresten, vår maklare sa ang, föreningens ekonomi att det tyder på bra, stabil ekonomi om priset på lägenheten är högt och hyran är låg. Är det tvärt om så tyder det på att föreningen har stora lån.

Det finns säkert någon här som kan det här bättre än jag, men så sa han ialla fall.

• l i s a

När jag har kollat på bostadsrätter har jag passat på att prata med några grannar också. Men detta är nog inte lönt att göra om den som bor i lägenheten är med (ingen vill ju säga något som kan vara negativt för säljaren när säljaren är med). Tex. har jag frågat både grannar och den som säljer hur lyhört det är, hur temperaturen svänger sommar och vinter (har bott i en lägenhet där man kokade sönder på sommaren och frös sönder på vintern och vill inte göra om det!), om det finns några stökiga människor i huset och så sådant som redan är nämnt av andra här ovan. Jag inbillar mig nämligen att grannar kanske är lite ärligare än den som ska sälja när det gäller nackdelar med bostadsrätten eller huset. Fast det ska man ju så klart inte vara allt för säker på heller. Även grannar kan ju vara angelägna om att andra lägenheter säljs till ett bra pris eftersom detta säkert höjer värdet på deras egen lägenhet. Jag har gjort så i alla fall med den tanken i bakhuvudet. Det känns lite konstigt men jag tror det är värt det :)

Sedan har jag bett de som visar lägenheten att få lyssna på ventilationen. Jag kan inte bo i ett hus där det ständigt susar av ventilationen! Släck alla lampor, kylskåp och annat som "durrar" och lyssna om du är känslig för susande och brummande ventilationssystem ;) Fast det kanske bara är jag som har så konstiga idéer :D

Ett hett tips är att göra en ordentlig lista på allt du kommer på att fråga om och se till att inte glömma den listan när du går för att titta på lägenheten ;)

Lycka till!

• ellli

Hallonsylt

Oj, nu blev jag lite orolig när du sa att hög månadsavgift kan tyda på att föreningen har sämre ekonomi... Lägenheten jag är intresserad av hade nämligen en månadskostnad på 4200 för en 2:a på ca 60 kvm (tyckte det lät lite högt men jag är ju som sagt inte alls insatt :) ).. Den har visserligen bra läge, mitt i centrum i en mellanstor stad.. Kan det inverka något?? Utgångspriset är 270 000kr

När det gäller budgivning och sådär, hur mycket kan man "förvänta" sig att priset höjs? Den har som sagt bra läge och är därför säkert attraktiv... Det är ju självklart svårt att säga generellt, men är det vanligt att slutpriset blir mkt över utgångspriset??

• Henrike

Hallonsylt, just den sortens resonemang skall man akta sig väldigt noga för!! Många föreningar har låg hyra för att gynna dem som bor i huset nu. Detta innebär att om man måste göra en större renovering plötsligt måste man höja avgiften avsevärt - det är väldigt orättvist eftersom då får endast de som bor i huset just då betala för detta, medan alla som bor i huset och utnyttjar faciliteterna under deras livslängd ju faktiskt bör vara med och betala. Det är alltså en sak man skall kolla väldigt noga, att föreningen lägger undan pengar för planerade OCH planerade, akuta, renoveringar!

• Isolde

Du kan förvänta dig att priset höjs en hel del. I din stad kanske det skiljer sig en hel del från hur det går till här i Stockholm (hemskt!), men för att vara säker gäller det att följa en budgivning. D.v.s. man lär sig av erfarenheten. Här i Sthlm är det t.ex. inte ovanligt att slutsumman blir 50% högre än utgångspriset. Det är beror mest på att mäklarna sätter "lockpriser", d.v.s. alltför låga till att börja med.

Tänk på att ju mer nybyggt ett hus är, desto högre är avgiften. Det behöver inte innebära dålig ekonomi (= misskött) utan att lånen är så nya att föreningen inte hunnit betala tillbaka på dem. Det är en avvägning man som köpare nästan alltid får göra: högre lån eller högre avgifter.

Du ska fråga:
    * är stammarna bytta? Om inte, är det planerat? (Lite ungefärligt kan stambyte behövas vart 40:e år.)
    * hur ser elen ut? Gammalt, bytt, ska bytas?
    * hur ser taket ut?
    * några stora renoveringsprojekt på G?
    * hur värms huset upp? Fråga om status på panna/undercentral/värmepump eller vad som används. Sånt kan behöva bytas.

Bara några tips från mig som håller på och säljer en lägenhet!

• ellli

Oj.. upptäckte nu att det visst inte står "270 000 eller högsta bud" på priset utan bara 270 000 (det har stått el. högsta bud på alla andra jag kollat så jag upptäckte inte förrens nu :D ) Vad betyder det?? Kan det bli budgivning ändå?

Svar på tråden Ska på visning av bostadsrätt, tips??