• Marie brud 22/5-04

Marängsviss till efterätt?

Vi funderar o funderar på desserten. Nåt som vi älskar o som de flesta älskar är ju marängsviss. Lite mastigt kan tyckas, men om det serveras med mycket frukt tycker jag det är helt ok. Jag kollade rutiga kokboken o där står det faktiskt att det är en klassisk efterrätt o kallas för hovdessert. Låter ju inte illa... Får fundera lite till!

• Svar på tråden Marängsviss till efterätt?
  • nattugglan

På ett bröllop? Jag tänker barnkalas när jag hör marängsviss. Smälter snabbt och blir en sörja.

• *Juniphé*

När jag var liten hade vi ingen frukt i

Maränger, vispad grädde, vaniljglass och chokladsås... kanske lite strössel om det fanns.

• Guldfisken

Jag måste nog hålla med Cookie Dough och nattugglan om barnkalasassociationen. Gott, absolut, men lite tråkigt och fantasilöst hade jag nog tyckt om marängsviss på ett bröllop.

• *Juniphé*

fast jag tycker att det är mycket fantasifullt :D

Låter mycket godare och tuffare än "basilikaslungade jordgubbar med chokladskum" eller vad man kan tänka sig att annat fôlk ska ha... he he :D

Go For It Marie brud 22/5-04!

•  Kaya ,fd Marlie

Eller hur!!!!

Jag älskar opretetiösa saker.

Nästan alla gillar det.
    Finns väl knappast nån som är allergisk?
    Enkelt att göra i stora byttor och ha i frysen.

• Jema

Man kan ju göra marängsvissen på ett lite lyxigare sätt än på det gammla vanliga sättet.
    Man kan t.ex lägga i olika sorters frukter så som jordgubbar, hallon, kiwi, melon mm.
    Sedan kan man göra hemmagjord vaniljglass samt hemmagjord chokladsås.

Då blri det inte "barnkalas-känsla" över det som vissa så trevligt och snällt uttrycker sig.

Jema

• Carro W

Marängswiss är ju så gott. Riv över lite mörk lyxig choklad eller gör en "riktig" chokladsås. Med ngt gott att dricka är det en höjdare!

• Brud hösten-04

Jättesmarrigt! Man kan göra maränger själv i förväg formade som hjärtan!

• Marie brud 22/5-04

Vi kanske inte har tänkt att slänga fram några byttor med ihoprörda ingridienser precis. Vi har ju vår cateringfirma som får ordna. Jag tänkte mer stora brickor o lite finare frukt. Och självklart varm chokladsås till! Man behöver ju heller inte röra ihop allting. Mna kan ju få ta maränger o grädde för sej!?
    Visst är det lite barnkalas över det, men jag är inte mycket för varma päron el. liknande... Och till 95 personer kan man knappast göra så avancerad efterätt utan att den är förstörd innan sista personen tagit sej!

• Brud 12 juni

Jag verkligen älskar marängsviss och hade blivit väldigt glad om jag hade fått det som efterätt, även på bröllop. Det kan man äta närsomhelst.

• Monn

Mums vad gott!!! Tänk på att fråga om det är någon som är laktosallergisk bara, det finns jättegod laktosfri glass som de kan få i så fall. Annars kommer de få värsta laktoschocken med både glass och grädde.

• Honey

Fy dig! Nu blev jag sugen på marängsviss! Jag skulle nog dö av lycka om jag fick det till efterrätt! Tryck dit lite tomtebloss och släck lokalen så blir det skoj Lycka till :)

• Marie brud 22/5-04

Vi har faktiskt en laktosallergiker. Men laktos finns i så himla mycket så det är svårt att undvika ändå. Vi gör en specialare till henne. Vi kan ju det, då vår son har haft det!

• Fru Kirta

Tack för tipset. Vi hade bröllopsdag igår och gjorde marängsviss till efterrätt. Det är ju så enkelt och så guddomligt gott :) Min make åt två portioner :D

• Fru Kirta

Guldfisken, är det inte viktigare att efterätten är god än att den är krånglig och pretantiös? Med lite planering och goda frukter kan en marängsviss bli en riktigt uppskattat efterrätt.

• Guldfisken

Fru Kirta: Nu pratar du iofs med fel person eftersom allt sött är gott enligt mig. :) Visst är det viktigaste att en efterrätt smakar gott, men det ena behöver ju inte utesluta det andra. Jag tycker det är gott med en apelsin efter maten också, men räknar nog inte med att få det efter en bröllopsmiddag.

Bara för att man inte väljer något som kan slängas ihop på en minut behöver det dessutom inte vara pretentiöst eller krångligt.

Jaja, alla gör som de vill, jag hade inte lovprisat bröllopsparets fantasi och ansträngning för gästernas skull om jag fick något som jag kunde fixa på någon minut hemma. Jag är ledsen att jag inte tycker annorlunda när Marie vill ha svar på en fundering.

Svar på tråden Marängsviss till efterätt?