• Pingstbruden1

Sluta äta p-piller?

Jag funderar på att sluta med mina p-piller men jag har hört att man får finnar och mindre bröst och en fruktansvärd mensvärk. Finns det fler saker som man bör känna till?
    Det känns ju inte så lockande att sluta äta p-piller om man bara får en massa nackdelar av det. Är det någon som kan nämna några fördelar? Eller ännu fler nackdelar kanske...

• Svar på tråden Sluta äta p-piller?
  • Monn

Positiva
    Jag har fått större bröst (?!)
    Jag har blivit gladare och mer jämn i humöret
    Jag mår inte illa längre (kan man tykligen göra av östrogenet)
    Jag är inte så torr i ögonen längre

Negativa
    Jag hade sjukt lågt blodtryck innan jag började med p-piller. Blodtrycket steg till normal nivå men nu känner jag att det är på väg neråt igen.

Jag har inte fått några finnar eller andra konstigheter. Jag tror att man oftast går tillbaka till att vara som man var innan man började med p-piller. Hade man mycket finnar innan får man tillbaka det och blev brösten större när man började knapra pillren är det möjligt att de minskar till storleken man hade innan.

• Hannibal

Jag slutade med p-piller för ca en månad sedan efter att ha ätit i 12 år. Ville också ha tillbaka "min kropp". Nu känns det lite konstigt i kroppen. Än så länge har jag inte märkt några positiva effekter, däremot en del negativa:

-illamående som kommer i vågor
    -otroligt törstig (dricker massor)
    -blir jättevarm (klimakteriebesvär???)
    -torr som fnöske (sex är omöjligt!)

Är den någon mer som haft liknande erfarenheter? Jag vill inte ge upp och gå tillbaka till pillren, men det är frustrerande att vilja ha sex men inte kunna. Snälla, säg att det blir bättre!

• Gift Snoffsan

Efter att ha ätit p-piller i 15 år slutade jag för två månader sedan. Det var det bästa jag gjort. Jag mår bättre mentalt, inte så humörsvängd, samlar ingen vätska, ingen migrän längre, obetydlig pms, inga finnar heller. Regelbunden mens som kom igång exakt som den skulle. Jag mår mycket bättre utan dem och är glad att jag slutade!

• Bonadea

Slutade en kort period och fick då otroligt mkt finnar!!!! Och jag hade inga innan jag började med p-piller, men det var väl nån "chock" kroppen fick antar jag. Nu äter jag p-piller som vanligt och har gjort det rätt länge så jag är ju van vid det. Slutar man för att man vill bli gravid så får man väl ta eventuella nackdelar med det... det är ju ändå tillfälligt!

• somnia

Pingstbruden: Nej, det är inget minipiller utan ett vanligt p-piller.

Jag slutade med mina p-piller i slutet av december men har inte märkt någon större skillnad. Möjligen har jag lite bättre sexlust nu, men det är för tidigt att säga. Det kan ta upp till ett år innan kroppen ställer om sig helt.

• Umebruden

Jag åt "vanliga" p-piller ett par år. Det var ju ett mycket effektivt preventivmedel, min lust försvann nämligen helt så det fanns inte minsta risk att jag skulle kunna bli gravid.
    När jag slutade kom den tillbaka och det med besked... ;)

Nu har jag fått veta att jag inte får äta några piller alls på grund av blodproppar på både mors- och farssidan.
    Dessutom känns det bra att kroppen får fungera som normalt och inte manipuleras av hormoner.
    Jag tycker inte att jag fick några negativa biverkningar av att sluta, förutom att mensen var lite oregelbunden i ca ett halvår.

• odin

Har börjat och slutat tre gånger totalt.

Första gången märkte jag ingen skillnad överhuvudtaget, kanske att ögonen blev lite mindre torra. Andra gången fick jag sån otrolig mensvärk så jag knappt kunde gå eller stå, utan bara låg och kved. Dessutom kom det ett mindre blodbad varje gång. Läste utomlands den terminen och eftersom hela mensgrejen inte blev så lyckad började jag äta piller så fort jag kom hem igen.

Tredje och sista gången märkte jag ingen större skillnad faktiskt. Har inte så ont vid mens och det kommer inte speciellt mycket heller, kanske fortsätter kroppen med hur det var när jag åt piller?

Prova, du kan ju alltid börja igen om det blir helknasigt.

• Leone

Slutade med p-piller alldeles innan nyar och har bara markt positiva effekter. Liite finnar fick jag, men inga stora bolder utan bara sma pyttefinnar pa hakan. De forsvann efter nagon manad.

Sen har mensen blivit helt annorlunda, bloder jattemycket de forsta tva dagarna och sen nastan inget alls. Helt tvartom jamfort med nar jag at p-piller...
    Daremot ingen mensvark langre!

Hittills har mensen kommit helt regelbundet, var 28:e dag (lordag morgon kl 10.00, helt sjukt...!) Kan bara hoppas det fortsatter.

• Mie

Ni som har haft negativa effekter av att sluta med p-piller, hur snabbt efter att ni slutade kom de?
    Jag funderar på att sluta tills bröllopet, men vill ju inte står där vid altaret full med finnar i hela ansiktet. (jag har haft problem med acne tidigare, och misstänker att de kanske dyker upp igen...)

• Fru R

Jag slutade i februari, i maj fick jag en acne CHOCK. Idag har jag ätit Roaccutan i ett halvår, hoppas nu att finnarna är borta för alltid.

• Umebruden

Jag fick faktiskt mindre mensvärk när jag slutade med p-piller. T.o.m. när jag hade kopparspiral vid ett senare tillfälle hade jag det bättre än med pillrena. Måste vara något konstigt med mig... :)

• Hannibal

Nu har nästa negativa effekt kommit! Jag har som tandvärk i höfterna!? Det ilar från höften och ner i låren. Vad kan detta vara??? Foglossning av något slag eller? Jag fattar ingenting. Har inte gympat, cyklat eller gjort något annat som kan ha påverkat. Fattar ingenting! Positivt är att jag känner mig piggare rent psykiskt.

Jag ska gifta mig den 17/7, men efter vad jag läst här om finnar beslöt jag mig att sluta i tid. Det var ju bra det i alla fall. Vi får se hur länge dessa "biverkningar" sitter i...

• Miiiaaa

Sluta med p-piller är det bästa jag gjort! Som andra sagt så: Ingen vätska i kroppen, jag gick lätt ner 6 kg, inga finnar (förstår inte varför många ser det som en självklarhet att man får finnar för att man slutar med p-piller), humöret på TOPP, inte en enda humörsvängning eller negativ tanke ens! Jag mår SUPER! Har satt in kopparspiral (inte fött barn), och har varken rikligare mens eller mer mensvärk. Men det är jag det!
    Lycka till!

• Cassiopeija

Jag slutade för en vecka sedan och mår redan bättre. Finnar har jag inte märkt av så mycket men det är väl olika från person till person. Däremot känner jag inget illamående längre och jag är mycket gladare. Jag mår bättre helt enkelt!

Den främsta anledningen till att jag slutat är att en släktings bästa kompis dog för ett tag sedan av en propp mellan lungan och hjärtat, orsaken var p-piller. Eftersom jag inte ligger i riskzonen på något sätt (är inte överviktig, röker inte, har inte proppar i släkten) trodde jag att det var lugnt för min del...hon låg inte heller i riskzonen.

Jag vill inte skrämma någon med det här inlägget, bara uppmana till att ta kroppens signaler på allvar. Gå till läkare om nåt känns fel!

Svar på tråden Sluta äta p-piller?