• Pingstbruden1

Sluta äta p-piller?

Jag funderar på att sluta med mina p-piller men jag har hört att man får finnar och mindre bröst och en fruktansvärd mensvärk. Finns det fler saker som man bör känna till?
    Det känns ju inte så lockande att sluta äta p-piller om man bara får en massa nackdelar av det. Är det någon som kan nämna några fördelar? Eller ännu fler nackdelar kanske...

• Svar på tråden Sluta äta p-piller?
  • Santa Fe

Alla har väl olika erfarenheter men mina
    fördelar med att sluta äta p-piller:

- mer sexlust
    -fuktigare ögon (slemhinnor)vilket känns bra för linsbärare
    -får bekräftelse på att kroppen fungerar som den ska (ägglossning)
    -psykiskt välbefinnande att känna att kroppen är "ren" och fri från påtvingat hormontillskott

Nackdelar:
    -måste tänka på preventivmedel (om man inte vill bli gravid förstås )
    -mer mensvärk
    -kraftigare blödning
    -pga mensvärken måste man proppa i sig värktabletter
    -tar ett tag innan mensen kommer igång igen, kan vara jobbigt med ett svängig och oregelbunden mens i flera månader (vissa har ju inte såna problem utan får mensen tillbaka mensen direkt)
    - horribelt mycket finnar, så mycket att det kräver antibiotikabehandling för att bli av med dem

• LillaC

Den enda nackdelen är ju att du kan bli med barn om du nu inte vill det såklart :)

• Aleathiel

När jag slutade med piller för ett tag sen var det för att få tillbaka "min" kropp, som den betedde sig innan alla hormoner. Känns jätteskönt att vara "naturlig" igen, men det är ju upp till var och en. Biverkningar vet jag inte om jag har haft så många av sen jag slutade... det är iaf färre nu än när jag åt piller

• LillaC

Men mini-piller äter jag och jag känner inte att jag har "förändrats". Inte på något vis. Är det riktiga p-piller som ni äter?

• Frk Cattis

Jag kan komma på en stor fördel med att sluta med P-piller. Man minskar risken för högt blodtryck och blodproppar!! Jag fick sluta med mina piller pga högt blodtryck. Sedan provade jag ett tag med mini-piller men slutade efter att jag blödit i stort sett oavbrutet i 3 månader!!! Vi bestämde att blev det barn så blev det. Jag hade bara mens 1 enda gång innan jag blev gravid och det är det bästa jag någonsin gjort.

• LillaC

Vad märkligt Frk Cattis för jag har använt mini-piller i fyra år och det funkar utmärkt. Visst kommer mensen när den ska men inte lika rikligt som när jag inte hade p-piller.

• Aleathiel

Jag har ätit både p-piller och minipiller, men med minipiller blödde jag i flera månader (inga stora mängder, men ändå irriterande), sen upphörde mensen helt. Kändes jätteknäppt att inte ha någon mens alls, så jag slutade. Vanliga p-piller vill jag inte äta igen av andra orsaker.

• mrs taylor

Jag slutade med mina p-piller i somras. Jag har fått lite mer finnar men ingen mensverk och brösten är lika stora som förut. En stor fördel var att sexlusten ökade markant och jag vet att jag kan bli med barn när jag själv vill. (nåja det är ju inte helt säkert men i alla fall.)

Den största nackdelen är att vi numera måste använda kondom eller köra med avbrutet men det är mycket bättre än när jag åt pillrena. Förhoppnigsvis är det bara ett halvår eller ett år tills vi slutar även med detta och försöker få bebis i stället.

• Pingstbruden1

Jag äter orthonet novum. Är det ett minipiller?

Jag var och tog ett cellprov härom dagen och det var ett omprov. Jag blöder så mycket när dom ska ta ett prov från mig.
    Kan vara pillrena som gör slemhinnorna så känsliga men man vet ju inte.

• liina

Hej!

Jag kan rekommendera dig att sluta för det har fungerat jättebra för mig.
    Efter att ha ätit piller i mååååånga år så tyckte jag att det kändes onödigt att fortsätta knapra hormoner och satte därför in en kopparspiral.

Jag är inte lika torr i ögonen längre (jätteskönt!) och jag har nog fått lite mindre bröst (mindre bra) men jag är jättenöjd ändå.

Jag har inte fått mer mensvärk men jag har däremot fått lite mer blödning fast under samma antal dagar som förut.

/liina

Svar på tråden Sluta äta p-piller?