• *B2*

Genetik

Jag har en fråga:
    Om en famljs blodgrupp:
    Pappan har 0
    Mamman har AB
    Barn 1 har AB
    Barn 2 har AB
    Men barn 3 har 0-.......
    Är det någon kunnig här: kan det vara så?
    Om det inte är så varför och hur hänger det ihop?

Tacksam för svar!
    Kram

• Svar på tråden Genetik
  • Dea

Grundprincipen är att AB och 0 får barn med B och A, men det finns nån slags undantag, som gör att barn ibland kan få två anlag från samma sida av familjen. Det heter nåt med korsning. (Åh, gymnasie-biologin ligger djuuuupt begraven).

Jag minns att det var därför som en del tror att Gregor Mendel förbättrade sina resultat på ärtblommorna, de var helt enkelt för perfekta, och tog inte hänsyn till den korsning av anlagen som vi numer vet förekommer.

Och recessiva anlag dör inte ut av att blandas med dominanta, eftersom de ligger kvar i cellerna och bidar sin tid tills det hamnar tillsammans ett annat recessivt anlag om några generationer.

De anlag som dör ut, är de anlag som gör att alla som bär det dör eller inte får barn.

• Ejnie

Hmm, inser att jag förträngt denna del rätt kraftigt ... ok så det ni menade var att just AB-förälder inte kan få 0-barn, men givetvis kan en A0- eller B0-förälder får det... och det håller jag givetvis med om... *somnar om nu tror jag*

• Johanna = en lat kock

kom att tänka på en sak

- den rimligaste förklaringen till blodgrupperna på barnen är om mamman med AB är en mutant så hon har AB0 och ärver det vidare

vilket betyder att de två barnen med AB ocå är AB0 medan 0 barnet är 00 (normal uppsättning)

• Zetiina

Hmmm..... För det första måste det där undantaget vara MYCKET ovanligt. (Eller?)
    För det andra är det väl en omöjlighet att ha mer än 2 alleler!? (apropå vad Johanna skrev) Eller är det det som är undantaget? Verkar lite mysko.

• Guldfisken

Zetiina: När det gäller Bombay phenotype, som kallas så för att man gjorde denna upptäckt just där, läste jag att man enbart sett några enstaka fall i Indien. Och där bor det ju rätt mycket människor. :)

Så jag skulle tippa på att det är extremt ovanligt.

• *B2*

Nu är det nytt:
    Pappan har 0
    Mamman har AB
    Barn 1 har A+
    Barn 2 har AB
    Barn 3 har 0-

Kan barn 1 och 2 ge blod åt barn 3?

• Audrey

*B2*
    NEJ, barn 3 kan endast få blod från någon i samma blodgrupp, dvs. 0-

• Johanna = en lat kock

b2

varför frågar du? är det skoluppgifter elelr rör det typ din familj?

• Zetiina

*B2*:

Kan det där verkligen stämma? I såna fall är barn 2 inte pappans och barn 3 inte mammans, vilket vore väldigt underligt..

Är du säker på mammans och pappans blodgrupp? Tycker fortfarande att en av dem borde ha A och den andre B...

0 kan bara ta emot av 0, men ge åt alla blodgrupper. A kan ge åt A och AB och ta emot av A och 0. B funkar likadant. AB kan ta emot av alla men bara ge åt AB. Sen ska det säkert stämma med Rh+ och Rh- också, antar jag.

• Johanna = en lat kock

en noll neg kan ge till alla

en positiv kan ta emot från både positiv och negativ men en negativ bara från neg

och när du kommer med de nya blodgrupperna verkar det mer och mer du har fel blodgrupp på föräldrarna eller som barn nr 3 är adopterad och 2 ha en annan far/är adopterad

sen kopierade jag texten från sidan som Alyssa länkade till

A allele gives type A, B gives type B, and i gives type O. A and B are dominant over i, so ii people have type O, AA or Ai have A, BB or Bi have type B. AB people have both phenotypes because A and B express a special dominance relationship: codominance. Thus, it is usually impossible for a type AB parent to have a type O child.

When a type AB parent has a type O child, or when one type A and one type O parent produce a type AB child, it is sometimes mistakenly assumed that the child MUST be illegitimate.

Bombay phenotype
    Another possible explanation is that the child or parent who tests as type O has the very rare Bombay phenotype: they have inherited two recessive alleles of the H gene, (their blood group is Oh and their genotype is "hh"), and so do not produce the "H" protein that is the precursor to the "A" and "B" antigens. It then no longer matters whether the A or B enzymes are present or not, as no A or B antigen can be produced since the precursor antigen is not present.

The rare individuals with Bombay phenotype do not express H substance on their red blood cells and therefore do not bind A or B antigens. Instead, they produce antibodies to H substance (which is present on all red cells except those of hh phenotype) as well as to both A and B antigens and are therefore compatible only with other hh donors.

Individuals with Bombay phenotype blood groups can only be transfused with blood from other Bombay phenotype individuals. Given that this condition is very rare to begin with, a person with this blood group who needs an urgent blood transfusion, may be simply out of luck, as it would be quite unlikely that any blood bank would have any in stock.

• Zetiina

Intressant!
    Vilket troligtvis inte förklarar att barn 2 har blodgrupp AB, men skulle kunna göra det. Men även om Pappan med blodgrupp 0 skulle ha Bombay fenotypen så kan de föräldrarna omöjligt fått ett barn med blodgrupp 0 eftersom mamman har blodgrupp AB.

• *B2*

Varför jag undrar: Det är en kompis familj det gäller.
    Barn 1 har alltid trott att barn 3 inte är ett biologiskt syskon men med deras familjeförhållande är det inte så bar och fråga.
    Jag har inte alla uppgifter utan bara de kompisen har sagt så jag vet inte om allt stämmer.

• Zetiina

*B2*:

Om du inte är säker på att uppgifterna stämmer (framförallt vad gäller föräldrarnas blodgrupper) så tycker jag inte du ska dra några förhastade slutsatser! Men OM uppgifterna stämmer så är barn 2 inte pappans (om han inte har den MYCKET sällsynta ovan omnämnda Bombay fenotypen) och barn 3 måste vara adopterat eller dylikt (eller pappans men inte mammans)

• Johanna = en lat kock

Jag hoppas att det är föräldrarnas blodgrupper som är fel

annars är ju sannolikeheten stor att inga av barnen är helsyskon - eller ens biologiska syskon...

Det är ju tråkigt att upptäcka som vuxen att det ligger till på det sättet

• *B2*

Det är inte jag som drar några slutsatser alls utan min vän och jag bara undrade om någon visste.

• Johanna = en lat kock

nej det förstår jag :) att det inte är dina slutsatser

jag hålelr bara tumamrna för att din vän har fel när det gäller föräldrarnas blodgrupper...

inom min familj finns iallafall två fall med adopterade syskon som inte fått reda på det förrän de var vuxna

• Artemis

Hej några år sent men var tvungen att kommentera detta då jag läser dessa ämnen på universitetet.

Så klart att barnen kan ha de blod grupperna. Den största sannorlikheten är den att man ärver den ena av förälderna blodgruppern. en förälder med AB får nästan aldrig ett barn som är A eller B.

Så dessa föräldrar har fått barn med de blodgrupperna som de borde ha.

Det finns till och med de tillfällen då två föräldrar med A får ett barn som är 0, Då det kan ligga i generna och komma i uttryck hos barnet.

Svar på tråden Genetik