• *B2*

Genetik

Jag har en fråga:
    Om en famljs blodgrupp:
    Pappan har 0
    Mamman har AB
    Barn 1 har AB
    Barn 2 har AB
    Men barn 3 har 0-.......
    Är det någon kunnig här: kan det vara så?
    Om det inte är så varför och hur hänger det ihop?

Tacksam för svar!
    Kram

• Svar på tråden Genetik
  • Guldfisken

Vi skall se om jag kommer ihåg genetiken från gymnasiet rätt. Rätta mig gärna någon mer kunnig om jag har fel. Jag använder säkert fel termer också!

Du ärver ju ett anlag från fadern och ett från modern. Det finns tre olika typer av anlag A,B och 0. A och B är dominant över 0, dvs får du ett A-anlag från modern och ett 0-anlag från fadern får du blodgruppen A. Får du ett A-anlag från fadern och ett B-anlag från modern får du ju däremot blodgruppen AB eftersom ingen av dessa är dominant över det andra.

Ett barn som har blodgruppen 0 måste således ha fått ett 0-anlag från fadern och ett från modern.

I ditt fall har fadern uppsättningen 0/0 och modern uppsättningen A/B. Om man gör ett schema för nedärvningen av dessa anlag kan barnen få blodgrupperna A0 och B0 (2/4 chans på vardera). Dessa blir ju då enbart blodgrupperna A respektive B eftersom A och B som sagt är dominant över 0.

Så om jag har fattat det rätt och inte är helt ute och cyklar kan det inte stämma att barnen har dessa blodgrupper.

• Guldfisken

Jag tror dock att detta är ett väldigt förenklat svar som man lär ut på gymnasiet. Det finns tydligen tre olika sorters alleler (inte A, B respektive 0-anlag) som jag inte hade hört talas om förrän jag nu läste vidare. Jag tror dock att resultatet blir detsamma.

• Zetiina

Nog för att det var ett tag sen jag läste genetik, och att timmen är sen... Men jag tror Guldfisken är på helt rätt spår.

Om ena föräldern har blodgrupp AB (både A och B är dominanta - AB är "codominant") och andra föräldern 0 (recessivt - inte dominant) så får barnen antingen blodgrupp A eller B.

Barnens blodgrupper kan mycket väl stämma, men bara om föräldrarna har blodgrupp A och B, inte AB och 0...

Jag känner inte till om det kanhända är mer komplicerat än så, så att det finns några undantagsregler eller dylikt.

• Johanna = en lat kock

det kan inte stämma! första två barnen har inte honom som pappa och nummer tre är adopterad :D

precis som de andra säger så kan barnen bara bli A elelr B inte AB eller 0

är du helt säker på att föräldrarna har de blodgrupperna? kan ju vara en som har A och en som har B

• *B2*

Hur får man reda på vilken blodgrupp man har?
    Jag menar utan att ta ett nytt blodprov?
    Kan man ringa och fråga någon?

• Ejnie

Men om det är så - är det inte märkligt att det överhuvutaget fortfarande finns folk som har 0??? För om kravet är att båda föräldrar har 0 så måste ju gruppen minska snabbt... tror inte att det är så enkelt som ovan men ser fram emot kommentar från nån som är genetikforskare och bröllopsintresserad...

• Guldfisken

Ejnie: Ingen av föräldrarna behöver ha blodgruppen 0 för att de skall kunna få ett barn med denna blodgrupp. Har en förälder blodgruppen A0 (A) eller B0 (B) och den andra samma alternativ är chansen en på fyra att barnet skall få blodgrupp 0. Men båda föräldrarna måste ha varsin 0-allel för att barnet skall kunna få denna blodgrupp.

Så ditt resonemang stämmer inte.

• la fille

Nja, riktigt så är det inte Ejnie -
    föräldrarna kan ha A eller B också, det räcker ju med att de har minst ett 0-anlag var för att barnet ska kunna få blodgrupp 0.

Fast å andra sidan är jag INTE genetikforskare....

• Guldfisken

la fille: Nej, inte jag heller. Men det fick man väl lära sig på högstadiet, har jag för mig. :)

Fast det som Alyssa skrev var intressant, det hade inte jag som glad amatör hört talas om.

Svar på tråden Genetik