• nallemaja

Slippa röda prickar vid rakning?

Jag vet att jag har hört om någon sorts "creme" för tjejer som man kan smörja in sig med i bikinilinjen och under armhålorna efter att man rakat sig för att man inte ska få sådana där irriterade röda prickar. Är det någon som vet någon sådan, vad den heter och vart man köper den. bor i Göteborg.

• Svar på tråden Slippa röda prickar vid rakning?
  • malte

Jag har hört att det skall hjälpa att scrubba ofta (typ dagligen) men har inte gjort det själv för jag tror inte att den ömtåliga huden i bikinilinjen tål det så bra . Har även hört att det finns en penicillinkräm som man kan få utskriven på recept men inte testat den heller.

Följer tråden med spänning - hade varit fantastiskt om det funnits en receptfri kräm som hjälpte!

• nallemaja

Jag vet att det finns en sådan receptfri creme. En kompis hade det för ett par år sedan men jag minns inte vad den hette. Tror att den typr är bakteriedödande eller nått. Jag vet att hon sa att den fungerade i alla fall

• AnnaM

Vanlig after shave brukar hjälpa mig (det finns luktfria). Ett annat sätt är att raka medhårs, men då blir man ju inte lika renrakad.

• Vinterbruden -04

Jag vet en kräm, den är mycket riktigt bakeriedödande. De röda prickarna är ju en form av infektion pga rakningen.
    Jag säljer svensk hudvård där jag brukar rekommendera en fotkräm som är bakeriedödande och därför bra på dessa ställen.
    Jag kan ordna så att du får en till dig i Göteborg om du är intresserad.

• nallemaja

hittade detta svaret i en frågespalt på (hör och häpna) kondomeriets hemsida:

Jag rekomenderar att du som många andra nöjda kunder köper vårt silikonbaserade glidmedel, Wet Platinum.
    Stryk ut en jätte tunn hinna av glidmedlet på den yta du önskar raka, eftersom att glidmedlet inte tränger in i huden så sitter det kvar hela rakningen och försvinner inte som de flesta rak krämer. Du slipper slitage och irritation på huden eftersom att glidmedlet även täpper till hudporerna.

• Robbis tjej

Jag är intresserad av en sådan kräm då jag är en flitig användare av både hyvel och pincett. Jag bor i Malmö.

• Robbis tjej

Jag menar alltså den krämen vinterbruden -04 skrev om

• cocamomilolola

Innan jag rakar mig smörjer jag in mig med en väldigt fet kräm, jag låten den ligga kvar när jag rakar mig istället för rakskum. Det har fungerat jättebra på mig och jag får ALDRIG röda prickar då. Det har inte spelat någon roll vilken kräm jag har anvät bara den har varit väldigt fet.

• Julibrud2004

Jag rekomenderar "Wet Platinum".
    Pga silikonet blir det som en "hinna" kvar!
    Det funkar jätte- bra!

• nallemaja

nu har jag hittat lite mer information:
    Man kan badda med en antisceptisk lösning typ sårtvätt.
    Sen finns det en kräm på apoteket som heter propyless som tydligen innehåller något som ska hjälpa. Den är receptfri.

Vad gäller fotsalva så antar jag att det går lika bra med hellosan (vanlig eller fotsalva) som också är anticeptisk.

Men jag letar efter en salva som är gjord just för ändamålet efter rakning.

Svar på tråden Slippa röda prickar vid rakning?