• lillis­en
    Äldre 13 Jan 00:40
    27131 visningar
    35 svar
    35
    27131

    urinvägsinfektioner :( (ganska långt, behöver råd!)

    Hej!
    Känner mig så ledsen och vet inte vad jag skall ta mig till. För andra gången på 1,5 mån. har jag åkt på en riktigt kraftig urinvägsinfektion och äter åter igen penicillin.... Precis som förra gången bröt det ut dagen efter jag och min relativt nye (3 månader) kille varit tillsammans och nu undrar jag ju såklart om det har något samband, och vad det i så fall innebär? Ska det alltid vara så att jag blir såhär dålig när vi haft sex, då kommer jag ju att bli rädd för att ha det i fortsättningen.

    Jag har varit singel i flera år och inte haft oskyddat sex. Har klarat mig finfint utan dessa problem. Men för ett antal år sedan, då jag var gift, så fick jag ibland UVI... Vet inte om det även då hade samband med sex, men det är väl troligt......

    När jag senast hade UVI fick jag svamp efter penicillinbehandlingen, och de besvären har nyss upphört, och så åker jag på en ny infektion. Det är en ond cirkel och jag efterlyser hjälp!!!!!!! Vad kan man göra för att förebygga, vad har ni för erfarenheter??????

    please hjälp mig, såhär orkar jag inte ha det!

  • Svar på tråden urinvägsinfektioner :( (ganska långt, behöver råd!)
  • C.J
    Äldre 13 Jan 23:00
    #0

    Jag hade precis samma problem tidigare. Jag fick tabletterna Furadantin utskrivna och tar numera alltid en tablett efter sex. Jag har inte fått urinvägsinfektion en enda gång efter att ha börjat med detta.

  • Jema
    Äldre 13 Jan 23:17
    #0

    En kanske dum fråga, men en vännina till mig sa att man kan bli steril pga urinvägsinfektion. Kan det stämma?

    Jema

  • Jema
    Äldre 13 Jan 23:22
    #0

    Väninnan skulle där ju stå!

    Jema

  • Bellis
    Äldre 13 Jan 23:25
    #0

    Jema - det vet jag faktiskt inte, men det tror jag inte. Det handlar ju om urinröret, inte sl*dan.... men jag ska låta det vara osagt..

    Däremot KAN det gå så långt att man kan få kronisk UVI (iiiinte spännande) , och jag är nästan säker på att det kan gå upp i njurarna.... Detta om man inte kommer under behandling!!

  • Jema
    Äldre 13 Jan 23:38
    #0

    Bellis
    Ja, jag håller med dig om det du skrev, det handlar ju inte om urinröret så att säga.
    Sedan så kan det gå upp i njurarna om man inte får behandling osv.

    Jema

  • lillis­en
    Äldre 14 Jan 01:01
    #0

    men alltså, det där med Furadantin verkar ju underbart! Är det på recept?
    ska ringa doktorn o fråga om dessa tabletter redan i morgon!

  • Stjärn­a
    Äldre 14 Jan 10:37
    #0

    Bellis!

    Jopp, du har alldeles rätt, det kan gå upp i njurarna. Det hände mig, och jag försäkrar, det är ingen trevlig historia.

    Eländet heter njurbäcksinflamation. Misstänker man att man har urinvägsinfektion och sedan börjar få ont i njurarna(nedre delen av ryggen, på sidorna av ryggraden) bör man åka till akuten. Man kan nämligen dö av det. En liten varning så att säga!

  • *Junip­hé*
    Äldre 12 Apr 01:37
    #0

    har haft samma problem. 6 uvi på 4 mån.

    *tvätta dig BARA med vatten i underlivet!!!
    *efter toabesök - torka från kissen och bakåt mot rumpan, aldrig tvärtom!!!
    *efter sex - in i duschen snarast efter samlag och spola rent. sätt dig sedan på toa och kissa bort de sista bakterierna.
    *drick mycket vatten.

    Lycka till!

  • Minili­n
    Äldre 12 Apr 10:04
    #0

    Japp, jag lider oxå av samma sak, har gjort det nästan konstant i 4 år. Det verkar inte som att jag "vänjer" mig vid min sambos bakterier som vissa av ni andra har gjort *suck*.. Det är ett rent h-vete. Eftersom jag jobbar i kassan så kan jag inte sköta mitt jobb dom dagar jag är dålig, dvs efter varje gång jag haft sex. Det blir dock inte så ofta längre.
    Har tyvärr inga bra råd förutom de som redan sagts, dricka mycket vatten osv!

  • AstaC
    Äldre 12 Apr 11:14
    #0

    Hm- till mig sa de också att det är väldigt viktigt att killen sköter sin hygien i underlivet. OCH att det var bra att dricka tranbärsjuice.

  • mud
    Äldre 13 Apr 00:25
    #0

    *upptäckte försent att det blev långt, varsågod att scrolla om du inte orkar läsa*

    Jag tvivlar på att man kan bli steril av UVI, däremot har ju klamydia liknande symptom och det kan man bli steril av om det inte behandlas.

    En till som haft njurbäcken infektion, blev inlagd i fyra dagar och fick intravenöst antibiotika. Rekomenderas inte.

    Har också haft problem med UVI och är nu jättenoga med att kissa efter sex (gäller även dild0 och egna lekar) och har nästan aldrig problem med det längre. Och det är inte så jobbigt, oftast har man ju toalett i närheten det tar inte mer än några minuter och det är värt det!

    Förutom de råd du har fått så undvik att bli kall om rumpan. Jag blir sjuk på en gång om jag blir kall, kalla badkläder, sitta på trappor utomhus och så funkar inte alls.

    Jag har inga egentliga belägg för detta, men extra glidmedel känns bra ibland för att minska friktionen mot urinröret vid sex. Ibland kan vi behöva byta ställning också om det börjar kännas kallt...

    Och du, oroa dig inte för mycket, det finns massor av kvinnor som kan ha ett sexliv utan att få UVI varje gång. Visst kan det kräva anpassningar, men det går. Jag tyckte också det verkade jättejobbigt att behöva gå på toaletten efter varje gång ibörjan, men när jag glömt det en gång och åkte på en UVI direkt kändes det inte så besvärligt längre. Min kille brukar skicka iväg mig efter en stund och passar ofta på att kasta kondomen och tvätta av sig samtidigt. Och rutiner är ju inte jobbigt...

  • Gbgbru­d
    Äldre 13 Apr 15:13
    #0

    Hej!
    Jag har inte kollat igenom alla inlägg, så dessa tips kanske redan har kommit? Har själv haft UVI många gånger men sedan jag började med dessa enkla rutiner har jag inte haft det på många år (peppar peppar)

    1. Alltid kissa efter sex
    2. Se till att grabben är rentvättad innan samlag.
    3. Aldrig bli kall om rumpen.

    Om man slarvat med ovanstående, eller märker att det är på gång att bli UVI, drick mycket vatten blandat med äppelcidervinäger eller annat surt. Detta gäller även om man äter penicillin för att undvika svamp.

  • lilltu­va
    Äldre 14 Apr 01:05
    #0

    *Tranbärsdricka*

    Är helt suverän (den på hälsokosten,
    inte från livsmedelsaffärerna) gör så
    att bakterierna inte får fäste, stärker
    cellväggarna.

    Dricker själv det vid minsta antydan o
    "vips" är det borta! Går utmärkt att
    frysa i portionsförp. då har man alltid
    när man behöver det.

  • lilltu­va
    Äldre 14 Apr 01:10
    #0

    Första gången tog det längre tid
    innan jag blev bra, men sen har
    det funkat omedelbart.

  • Coppol­la
    Äldre 14 Apr 09:19
    #0

    Har faktiskt just nu samma problem som du. Nästan jämt efter jag och min kille varit tillsammans(dagen efter) så blommar min uvi upp. var hos läkaren igår och fick då veta att kvinnor med ofta återkommande uvi kan ha klamydia!! Det kan ligga dolt i kroppen i flera år utan att vi kvinnor märker någonting och ett av symtomen är just återkommande Uvi. Enligt min läkare borde man ta klamydiaprov på ALLA kvinnor som söker för Uvi...men det är en tydligen en praktisk omöjlighet. JAg föreslår därför att du tar ett test. Har även läst mig till att man kan bli smittad via orals*x så det där med att man skyddar sig kanske inte alltid hjälper. Lycka till!!

Svar på tråden urinvägsinfektioner :( (ganska långt, behöver råd!)