Inlägg från: Anaurora |Visa alla inlägg
  • Anaurora

Vart hittar man Exjobb??

Jag gör just nu mitt examensarbete på ett företag inom biotekniksektorn. Jag hade inget eget förslag på projekt, men jag visade intresse för att vara på det här företaget och hörde av mig till ett par olika personer inom företaget. En av dessa nappade och nu är jag snart klar med exjobbet.

Mitt tips är att du hör av dig till de företag som du är intresserad av och hör om de har något projekt som ligger och väntar (om du inte är full av egna idéer).

Många företag har ett eller flera projekt som de vill genomföra men som de inte har tid för. Dessa kan passa bra för exjobbare eftersom en examensarbetare är på företaget en tidsbegränsad period och endast kostar i form av handledning (som inte är ett heltidsjobb) eftersom man är studiemedelsberättigad. Sedan har ju olika företag olika policy vad gäller ersättning för examensarbetet. På vissa företag kan man få "lön", andra ger en ersättning när arbetet är klart, en del bjuder på lunch osv.

Lycka till.

• Anaurora

Smulu: Det är MYCKET olika från företag till företag. Som exjobbare har man inte rätt till någon ersättning från företaget alls, men många företag ger detta ändå.

Några exempel: Jag får ingenting under själva exjobbet, men en ersättning och ett lunchbidrag när arbetet är godkänt. En kompis till mig får lunch varje dag, men ingenting mer. En annan vän fick resor till företaget, lunch varje dag och en penningsumma när arbetet var klart. En kursare får "lön", andra får ingenting.

På vissa företag är ersättningen förhandlingsbar, på andra (som där jag är) har de en fast policy för examensarbetare som inte går att förhandla om.

Svar på tråden Vart hittar man Exjobb??