• ellli

Vart hittar man Exjobb??

Usch, börjar snart få lite panik... Om två veckor måste jag ha bestämt mig för ämne osv till mitt magisterarbete (i datavetenskap) och under den tiden pluggar jag till en tenta så jag har inte så mkt tid till övers. Just nu har jag ingen aning. Har kollat på Exjobbspoolen men hittade inget lämpligt där.. Vill helst ha något på ett företag eftersom det ser lite bättre ut i CV:t plus att man kanske kan få en fot in i företaget och ev anställning. Vart kan man hitta sådant?? Någon som har tips??

• Svar på tråden Vart hittar man Exjobb??
  • cherlindrea

Jag pratade med några professorer och lärare inom relevanta ämnen. Sedan frågade jag runt bland vänner och bekanta om de kände någon som arbetade på ett företag som kunde passa in. Efter det pratade jag med någon på företaget om olika idéer och förslag. Så gick jag tillväga för att hitta mitt exjobb inom medieteknik.

• eja

Kolla mindre företag! När de andra har fullt med sökande är det få som lägger märke till mindre företag som behöver folk för jobb eller exjobb.

Sök t ex efter företag som marknadsför sig med tjänster eller produkter som du skulle vilja vara med och utvecka eller jobba med och ring dem.

• Gift Anna

Jag vill ochså ha lite tips!
    Eller rättare sagt min man!,han skall ochså ta magisterexamen i datavetenskap till våren och söker ex-jobb, har dock ettt par egan id´eer förutom företagsjobb, men tips emottages tacksamt ändå.

• safety

Jag har vid flera tillfällen tagit emot exjobbare på min sektion i företaget där jag jobbar. Nu är det inte datavetenskap jag sysslar med men så här brukar jag resonera.

Jag budgeterar varje år för en exjobbare/sommarjobbare (kostar ungefär lika mycket). Jag har en liten "bank" med exjobbsidéer som är mer eller mindre aktuella, men det jag tycker är bäst är om är studenter med egna idéer.

När en student hör av sig till mig frågar jag alltid vad de själva skulle vilja jobba med, om de har några uppslag till exjobb och hur väl formulerade de uppslagen är. Helst vill jag få en skriftlig projektidé som vi sedan kan utveckla så det passar både företaget och studenten. Även de år då vi inte har haft något planer för egna projekt har jag tagit emot studenter som varit välformulerade och klara över vad de vill göra och flexibla nog att se nyttan för företaget.

Kraven på ersättning styr naturligtvis hur stor nyttan för företaget måste vara. En student som erbjuder sig att exjobba nästan gratis kan få göra ett jobb som jag anser att vi inte behöver, men som leder till en bra examen och bra referenser för studenten.

• Anaurora

Jag gör just nu mitt examensarbete på ett företag inom biotekniksektorn. Jag hade inget eget förslag på projekt, men jag visade intresse för att vara på det här företaget och hörde av mig till ett par olika personer inom företaget. En av dessa nappade och nu är jag snart klar med exjobbet.

Mitt tips är att du hör av dig till de företag som du är intresserad av och hör om de har något projekt som ligger och väntar (om du inte är full av egna idéer).

Många företag har ett eller flera projekt som de vill genomföra men som de inte har tid för. Dessa kan passa bra för exjobbare eftersom en examensarbetare är på företaget en tidsbegränsad period och endast kostar i form av handledning (som inte är ett heltidsjobb) eftersom man är studiemedelsberättigad. Sedan har ju olika företag olika policy vad gäller ersättning för examensarbetet. På vissa företag kan man få "lön", andra ger en ersättning när arbetet är klart, en del bjuder på lunch osv.

Lycka till.

• Marina *fru*

Carlsberg Sverige (min arbetsgivare) är just nu inne i en stor omvandlingsprocess på it-sidan, ett nytt nordisk support center etableras i köpenhamn samtidigt som vi byter affärssystem den 1/10. Låter det intressant och du är beredd att tillbringa en del tid i köpenhamn kanske jag kan förmedla någon kontakt.

• Smulu

Som jag har hört så brukar företag ersätta
    Tryckning av rapporten
    Resor som har direkt anknytning till exjobbet ( ex för att besöka företaget)
    Lunch och fika om man åker dit över hela dagen)
    Eventuell prototyp kostnad
    Var inte rädda för att fråga företaget om ex. reseersättning.

Utöver detta så kan man få en ersättning som ofta ligger på 1000-2000 kronor per person och poäng)

• Anaurora

Smulu: Det är MYCKET olika från företag till företag. Som exjobbare har man inte rätt till någon ersättning från företaget alls, men många företag ger detta ändå.

Några exempel: Jag får ingenting under själva exjobbet, men en ersättning och ett lunchbidrag när arbetet är godkänt. En kompis till mig får lunch varje dag, men ingenting mer. En annan vän fick resor till företaget, lunch varje dag och en penningsumma när arbetet var klart. En kursare får "lön", andra får ingenting.

På vissa företag är ersättningen förhandlingsbar, på andra (som där jag är) har de en fast policy för examensarbetare som inte går att förhandla om.

• Smulu

Jag skrev att man kan få. Inte att företaget var tvugna.

Svar på tråden Vart hittar man Exjobb??