• monalisa

Ni som kan Uppsala

Jag ska ju börja plugga i Uppsala (jippi!!!) och sitter nu och tittar lite smått på lägenheter där. Min fråga är vilket/ vilka områden som är trevliga och lämpliga (ska läsa läkarprogrammet), har liksom ingen koll!

Tack på förhand!

//ML

• Svar på tråden Ni som kan Uppsala
  • Icapika

När jag pluggade på universitet i Uppsala var det två som pendlade varje dag till och från Stockholm. De bodde på söder...

• Lady Milton

Fåhlhagen är ett bra område -bodde där ca 4 år. Luthagen är också att rekomendera! Sätt upp lappar i affärer och dylikt det är svårt med lägenheter i Uppsala!!!!
    Lycka till!

• monalisa

Icapika - jag vet att folk gör det och det är många som höjer på ögonbrynet när jag säger att jag vill köpa lägenhet i Uppsala. Men jag är helt enkelt för..lat, eller bekväm..för att pendla i dryga fem år

Tack för tipsen också! Det blir nog till att åka på ett par visningar till Luthagen!

• Hestia

Monalisa - Vad skönt, då är det inte så långt! Jodå, jag pluggade i Schweiz, men det var bara några månader. Otroligt roligt, men det är klart att jag saknade maken... Flyttade också in till Lund en period (bor normalt i Malmö) just för att få mer tid att plugga på och slippa pendlingen (det är bara 2 mil mellan Lund och Malmö, men det tar mig en bra stund att komma till bussen som går dit). Dock tyckte jag efter ett litet tag att det inte var värt det - och här nere kan man efter termin 4 välja om man vill läsa i Lund eller Malmö, så nu läser jag i Malmö!

Ett STORT lycka till nu!!! Tveka inte en sekund om det är någonting!!
    henrietta@lundkvist.org

• monalisa

Hestia- det dyker säkert upp en och annan fråga med tiden!

Jag har hittat en liten lägegenhet som verkar vettig i pris, den ligger i Somarro, nån som har något att säga om det området?

• Signatur

Sommarro är ett väldigt trevligt område, har flera kompisar som bor där. Nära till naturen, nära till stan, nära till BMC (antar att du ska plugga där).
    Dock är det lite dåligt med serviceinrättningnar om man ska nämna någon nackdel. Långt till mataffärer, posten etc.

Har själv bott i Luthagen och kan rekommendera det också. Var försiktig där bara eftersom det brukar bli budgivningshyper där det blir alldeles för höga priser.

Fålhagen är också ett mycket trevligt område.

Kåbo är väldigt dyrt, lyxområdet på något vis. Finns väldigt få lägenheter där.

Ulleråker är trots sitt rykte trevligt, men har väldigt dåligt med "serviceinrättningar".

Lycka till både med bostad och studier!

• Paulina

Sommarro ligger ett par km från centrum och något närmare Akademiska sjukhuset. Som jag har uppfattat området är det lugnt och trevligt utan att vara jättedyrt. Husen är byggda på 40-50-talet vilket också sänker priserna något jämfört med Luthagens och Fålhagens 20-talshus. Läget är säkert bra om man vill komma ut i skogen (Stadsskogen) och inte har behov att bo jättecentralt men ändå på cykelavstånd till allt.

Själv bodde jag mitt första år i Flogsta som ligger ungefär lika långt ifrån centrum som Sommarro och inte hindrade det mig att komma och gå som jag ville. Sommarro och Eriksberg verkar vara mycket prisvärda områden i den annars mycket dyra Uppsala men kolla alltid det exakta läget på kartan. Ibland vill mäklarna i Uppsala sälja under ett områdesnamn som inte kan anses vara helt rätt. T ex Fålhagen används lite väl flexibelt.

• Ettolrach

Stabby har jag för mig också är en trevlig del av Uppsala. Lite längre från centrum men grönt och fint.

Jo, nog kunde det blir budgivning både i Luthagen och Fålhagen... Samma situation som med lägenheter i centrala Stockholm men priserna är en hel del annorlunda... När jag flyttade från Uppsala 1998 sålde vi vår trea vid Svartbäcksån för 475.000 men priserna ligger nog en bra bit högre idag.

• Icapika

Stabby räknar jag som Luthagen. Det ligger i Luthagens kommundel...

• Chatarina Regina

Jag bodde ett och ett halft år i Eriksberg som ligger nära Somarro och det är ett fint område, jag saknar skogen nu när jag flyttat där ifrån, också nära BMC som så riktigt påpekat. Avståndet till centrum är inte ett problem då det är nedförsbacke dit, men uppförbacke hem. Det tar cirka en kvart att cykla till centrum, 20 min till centralen (jag kan visa dig en genväg). Går buss därifrån dirket till centralen.
    Det är nog billigare att köpa en lägenhet där än i de attraktiva områdena. Det går ju alltid att byta upp sig sedan.
    Välkommen!

• pippi Långstrump

Det finns många trevliga områden i Uppsala!
    Fålhagen och Luthagen är väl mest attraktivt, med närheten till stan.
    Men jag tycker även Svartbäcken, Sommaro,
    Årsta, Sala backe, Stabby är trevliga områden.
    Har själv bott i Svartbäcken, Norby och Luthagen. Trivdes bra i alla dessa områden.
    Lycka till med bostadsletandet!

Svar på tråden Ni som kan Uppsala