• monalisa

Ni som kan Uppsala

Jag ska ju börja plugga i Uppsala (jippi!!!) och sitter nu och tittar lite smått på lägenheter där. Min fråga är vilket/ vilka områden som är trevliga och lämpliga (ska läsa läkarprogrammet), har liksom ingen koll!

Tack på förhand!

//ML

• Svar på tråden Ni som kan Uppsala
  • Ettolrach

Jag bodde i 11 år i Uppsala, jag tycker Fålhagen som ligger i närheten av centralstationen är en trevlig del av sta'n.

• Fenomena

Vad kul! Då får du komma på våra fikaträffar!

Vilket område man rekommenderar beror väl på hur du ska få tag i lägenhet.
    Studentboende? Lång kötid.
    Hyresrätt? Lång kötid.
    Hyra i andra hand? Kan vara svårt att få tag på, och man kanske inte kan välja område.
    Köpa bostadsrätt? Bland de trevligare bostadsområdena är väl Fålhagen, Luthagen och Svartbäcken.

Fenomena

• monalisa

Jag hade väl tänkt köpa en liten lägenhet. Studentlägenheter är så dyra så det blir billigare att köpa en liten. Känner mig för gammal och bekväm för att leva korridorliv...

I Luthagen har jag sett några trevliga. Hur är Kåbo? Det ligger ju nära.

Ser fram emot fika! Känner ingen i Uppsala!

• Icapika

Kåbo är fina området i Uppsala. Stooora hus, men finns nog en del lägenheter också. Ligger nära sjukhuset i alla fall.
    Luthagen är jättemysigt! Jag bodde där nästan ett år och trivdes bra. Flogsta är studentområdet nr.1
    Eriksberg funkar nog ganska bra och Ulleråkersområdet.
    Hoppas du hittar nåt!

• Hestia

monalisa - Bara lite nyfiken - skall du veckopendla? Eller flyttar din man med?

• monalisa

Hestia! Nä, karln är inte så pigg på att flytta med så jag tänker sova där när jag känner att pendlingen tar för mycket tid i anspråk. Känns spännande faktiskt, som när jag flyttade hemifrån första gången! Låter kanske konstigt, men jag tycker det ska bli lite skönt att ha ett eget krypin där bara mina regler gäller. Det bästa av två världar!

• Hestia

monalisa - Jag förstår helt och hållet, har själv gjort så under en kortare period. Var bor ni nu? Är det långt ifrån?

• Fenomena

Kul! Vi är, som du kanske sett i en annan tråd, ett litet gäng som har börjat träffas och fika.

Vad jag vet finns det en lunchträff inplanerad den 10/1. Och en ren BT-träff den 19/1, fast den har jag inte hört nåt om på länge.

Säg till så får du mer information!

Fenomena

• monalisa

Hestia- Nej inte så farligt, vi bor i Stockholm så det skulle med bil ta en timme att åka. Men dels inbillar jag mig att 10 timmar/ vecka är, åtminstone i perioder, dyrbar studietid, dels räcker det att jag sover i U-sala 10 nätter/mån för att hämta hem det i bensinpengar.

Hur bodde du själv? Och pluggade inte du utomlands en period?

• monalisa

Fenomena- den 19:de är det upprop,så då är jag ju där! Ska hålla koll på den andra tråden!

Svar på tråden Ni som kan Uppsala