• lraihle

Gravid, lösa ekonomiskt

Hej!
    Har ett problem, och unrdra om någon kan hjälpa oss.
    jag är garvid med tvillingar. Jag pluggar och mannen jobbar. Vi vill behålla men vet ej hur vi ska ha råd med endast en lön. Kan man söka något slags bidrag eller??
    mvh

• Svar på tråden Gravid, lösa ekonomiskt
  • Electric Lady

Smulu

Jag är ju långt ifrån någon expert, men jag har väldigt svårt att tänka mig att A-kassemedlemskap är kopplat till föräldraförsäkring. Någon annan som vet?

fru nic: Där ser man, högre och högre bud hela tiden. Det var ju härligt.

• kulan

Håller med Kajola! Har man inte råd att ha barn tycker jag att man ska skydda sig ordentligt.

Men nu när läget är som det är för trådstartaren så hoppas jag att de löser det hela med alla goda råd de fått!

• grön brud

Sök upp någon tvillingförening. Dom har kanske någon typ av förmedling av barnvagnar och annat dyrt som man inte sliter ut.

• Electric Lady

Jag tror att det finns åtminstone 1000 sätt att hjälpa trådstartaren som är bättre än "använd kondom"

• eja

Håller helt med EL i den här frågan.

Känner f ö en liten familj där hon är arbetslös och han studerar. De har det inte lätt, men de klarar sig och är lyckliga. De är rörande överens om att deras barn är det bästa de någonsin gjort.

• Linnie

Det finns massor av studenter som har barn utan någon annan inkomst än studiemedel och den allra lägsta föräldrapenningen. Visst, det är ingen dans på rosor, men det fungerar! Det är väl en fråga om att prioritera. Saker och kläder till barnen kan man säkert få/låna av vänner och familj.

Kolla upp försäkringskassans regler på www.fk.se, där finns en simuleringsfunktion där du kan se hur mycket pengar du får ut. Du kan också hitta information om bostadsbidrag där.

Grattis till graviditeten!

• nina.t

Ta reda på vilka bidrag ni har rätt till.

Köp begagnat! Barn växer ifrån sakerna så fort ändå.
    (Vi har köpt en spjälsäng på loppis som vi ska måla om och sätta tränallepuhar på och en matstol som vi piffat till. Jättekul!)

Amma länge och gör egen barnmat. (burkmat är DYRT. Mixerstav=bra investering)

Tänk över er ekonomiska situation:
    Vilka grejer kan ni spara in på?
    Stryk onödiga utgifter (ex: vi äter ute mycket pga ren lathet=onödigt!)
    Vilka barnsaker kan ni låna av vänner/släkt?

Min unga syster och hennes kille blev med barn när deras ekonomi var usel, men det har gått jättebra!

• Idun

Vill bara säga att det inte är säkert att man har rätt till högre färäldraförsäkring om man har jobbat i & månader. Det gäller bara om man har haft sysselsättning heeela tiden när man inte pluggat eller jobbat- annars ska man ha varit anmäld som arbetslös.
    Alltså om man pluggar och jobbar säg 6 veckor under sommaren för att kunna vara ledig 4 så gör de 4 veckorna att man förlorar sina injobbade dagar.
    Så har jag förstått det i alla fall. Hemsk men sant. En kompis till mig råkade ut för det när hon som gravid tog sig ledigt under sommaren...

Lycka till med barnen- det löser sig säkert ekonomiskt.

• Hestia

Tycker det är bättre att man behåller ett oväntat men älskat barn (eller flera, som i det här fallet), än att man aborterar för att ett barn står ivägen för karriären, och att det inte passar med jobbet just då...

(Vet att tråden inte handlar om det, men kan inte låta bli - det är någonting jag blir riktigt upprörd över!)

• Ekorren Fagerlund

Jag fick första barnet när jag var 17 år och gick på gymnasiet. Pappan fick jobb och våra föräldrar har hjälpt till så gott de kunnat. Övrig släkt och vänner har oxå hjälpt till. Då när jag var mammaledig fick jag ut 45 kronor om dan och det funkade.. :-O

Nästa barn kom när jag var 19 och vi hade knappast bättre ekonomi, men alla saker man behöver till en bebis. Tygblöjor är guld värda!

Jag vill önska trådstartaren lycka till med de två underverken! Jag hoppas innerligt att ni väljer att behålla de små om det är det ni vill. Allt brukar lösa sig och för mig är barnen det bästa som hänt mig i hela mitt liv. :D

Tyvärr gick pappan och jag skilda vägar och jag har klarat mig som ensam mamma också. Vårdjobb och bostadsbidrag höll mig ovanför ytan. Det går om man verkligen vill!

Än en gång Grattis och Lycka Till!

Ekorren.

• swahili

Jag har lite svårt att förstå varför man måste ha en massa pengar när man skaffar barn.Huvudsaken är väll att man verkligen älskar,visar ömhet och respekt för barnet/barnen.Jag tycker att det är mer viktigt att man kan uppfostra ett barn och tala om vad som är rätt och fel.

Man får leva av det man har och det man har rätt att få (tex via bidrag av olika slag).Man ska inte behöva ha en förmögenhet på banken för att skaffa barn vare sig det är planerat eller ej.

Ett barn betyder så otroligt mycket det ger så mycket kärlek och ömhet det finns inga pengar i världen som kan styra kärleken till ett barn.

Lycka till, detta kommer ni att fixa....

• Tessius

Grattis till underverken!

Man behöver inte ha varit med i A-kassa för att ha rätt till föräldrapenning! Prata med försäkringskassan ska du se att det löser sig!!

• grodan boll

Hej!

Ta ett djupt andetag, blunda, känn på magen och...le.
    Allting kommer att ordna sig! Jag fick mitt första barn i september. Min man är student och så har vi min föräldrapenning, så vi är inte direkt rika.

Mina råd till er är: köp på er saker innan barnet är fött. Köp lite varje månad så känns det inte lika mycket i pånboken. Vi köpte allt begagnat. Fråga kompisar, arbetskamrater, släktingar mm och be dem att fråga sina bekanta. Folk sparar alltid på saker! Gå in på blocket.se och fynda!
    Se´n får man ju dra ner på sin egen konsumtion naturligtvis. Och det faller sig naturligt. Instinktivt vill man det bästa för sina barn! Gör veckomenyer, storhandla. Ät ur det som finns i frysen. Klipp ur kuponger. Åk till Ullared el liknande och köp på dig billigt av allt. Gå in på nätet på pampers och liberos hemsidor och beställ gratisblöjor. Går ni med i deras "klubbar" får ni rabattkuponger hemsickat.
    Glöm inte att nöden är uppfinningarnas moder...!

Ett stort lycka till!
    Kramar, Maria

• Fröken Johansson-Johansson

Först och främst: Grattis!! :)

För det andra: Ta det lugnt! Det löser sig! Jag är själv uppväxt med 7 syskon och en pappa som är sjukpensionär och en mamma som är kommunanställd. Och det fixar sig! Visst, det kanske inte blir årets BRIO vagn men jag tvivlar på att barnen tar skada av det! Ni är ju inte de första som skaffar barn när den ena pluggar. Så ta det bara lugnt och njut av graviditeten!
    Många lyckönskningar från mig! :)

Svar på tråden Gravid, lösa ekonomiskt