• lraihle

Gravid, lösa ekonomiskt

Hej!
    Har ett problem, och unrdra om någon kan hjälpa oss.
    jag är garvid med tvillingar. Jag pluggar och mannen jobbar. Vi vill behålla men vet ej hur vi ska ha råd med endast en lön. Kan man söka något slags bidrag eller??
    mvh

• Svar på tråden Gravid, lösa ekonomiskt
  • Freja

Du kan säkert få en del bra svar här. Annars kan du vända dig till BTs systersite:
    www.familjeliv.se

Där finns det garanterat svar du kan få på denna fråga.

/F :)

• hea

Grattis till två små underverk i magen!
    Ni har rätt til barnbidrag-2x950:-. Har ni en gemensam bostad på högst 100 kvm kan ni söka bostadsbidrag-kolla med försäkringskassan.
    Har du någonsin jobbat eller har du alltid pluggat? Har du aldrig jobbat är du berättigade tll föräldrapeng enligt garantinvån(tror det är 60:-/dag). Kolla med försäkringskassan-dom har en hemsida med mycket info!
    Hamnar ni under existensminimum har ni rätt till socialbidrag-isåfall kontaktar man socialförvaltningen där man bor för en tid(var beredd på att få lägga fram inkomster för flera månader bakåt och ev. skatteåterbäring 2003).Lycka till!
    Det löser sig på något sätt så njut av magen och ta det lugnt.Kram på dig!

• kajola

Har man inte råd att skaffa barn utan att var beroende av bidrag så tycker jag att man skall vänta tills ekonomin tillåter det hela. Inte minst för barnens skull.

• Tildan

GRATTIS!!

vad mysigt med två! Bra förslag från hea, ta kontakt med försäkringskassan så löser det sig säkert till det bästa.
    Som sagt njut av den växande magen och lycka till.
    kram

• cherlindrea

Å så mysigt. :) Fråga på mödravården, de har säkert tips. Det brukar alltid ordna sig på något sätt, det finns ju de som är två som studerar men ändå skaffar barn. Jag antar att man bara måste prioritera lite hårdare.

• Maica

Kajola - Vill bara säga till att jag tror att alla önskar att de skulle ha en bra ekonomisk situation när barn kommer till världen. Det är dock inte alltid man kan planera så och långt ifrån alla barn är ju planerade...

• hea

Kajola-tycker inte du ska vara för hård att dömma.Vi vet inte om detta par hör till skaran av de som försökt i många år utan att lyckats!Tyvärr finns det många som både har jobb och inte och försöker i år utan att bli gravida-när det väl händer kanske tajmingen inte är perfekt men en sak är jag rätt säker på och det är att de barnen får all tänkbar kärlek och omtanke av sina föräldrar! Sen tror jag att de flesta prioriterar barnen framför sig själva när pengarna tryter(talar av egen tidigare erfarenhet).Att barnen har föräldrar som älskar dem och vill deras bästa är viktigare än en massa prylar. Man kan skaffa många saker begagnade eller utan speciella märken så håller man nere kostnaderna rejält!

• Electric Lady

Det vore ju hemskt om man skulle vara tvungen att abortera två önskade barn för att man inte hade råd.

Grattis till barnen! Det kommer säkert att gå! Garantinivån är inte 60 kr om dagen, utan 120 kr. Har du jobbat i sex månader i följd någon gång, så får du föräldrapenning baserat på den lönen.

Lycka till!

• Smulu

Fråga till Electric Lady
    Måste man inte ha varit anmäld till A-kassa för att få ut föräldrapenning, eller räcker det med att man jobbat? Eller är det två helt skilda saker??

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Gravid, lösa ekonomiskt