• nallemaja

enkät om dubbelsäng?

Jag undrar. Ni som har dubbelsäng: har ni * två enkelsängar med varsin madrass?
    * två enkelsängar med en madrass?
    * En säng 160-180cm bred?

vilket är vanligast och vilket är smidigast?

• Svar på tråden enkät om dubbelsäng?
  • Nessie

vi har en 120, har funkat utmärkt hittills.. Men när vi skaffar ny blir det kanske 140 eller 160... Gemensamt täcke, + ett extra påslakan om någon eller båda av oss tycker det andra blir för varmt. Varsin kudde

• Majsan80

Vi har två resårbottnar 90 med olika mjukhet eftersom min sambo är lång och jag väldigt liten. Emellan har vi en skumgummikil.
    Över har vi en extra tjock bäddmadrass.
    Vi ville ha resår madrasser emellan men själva sängen är väldigt låg så det gick inte.
    Vi gick på seminarium om madrasser på IKEA innan vi köpte sängen i höstas och jag är sååååååå nöjd. Sängen har gjort under med min rygg och min nattsömn.

• Rainred

vi har 160 cm bred säng och det är alldeles lagomt... Ibörjan hade vi ETT täcke men nu måste vi ha två, jag vill ha mycket av täcket är frusen av mig hihi! Men det fungerar bra!
    Ha det gött!

• Scarlett

Vi erkände till slut motvilligt att det kanske ibland var lite trångt med vår 105-säng, speciellt var det svårt att vänja sig igen när vi hade bott utomlands ett år och haft en mycket bredare säng. Så vi kunde sträcka oss till en 140. Perfekt, tycker jag - man har plats, men är aldrig så långt ifrån varandra. Dessutom har vi ett enda täcke och en enda kudde (en lååång).

• Nojsan

Vi har kingsize (180) med ett stort täcke. Underbart!! För oss funkar det bra för vi gillar samma hårdhet på madrassen och så är det så mysigt sååå att krypa ihop under det stora täcket!!

• brunetten

När vi blev gravida i höstas köpte vi var sin 90-säng (olika hårdhet) och en tjock bäddmadrass som är 180 bred. Efter att ha haft en 120 säng jämt kändes det i början som om vi har massor med plats och vi var tvunga att "jaga" varandra för att vara nära.

Nu med lite mer mage och problem med ryggen känns det jätteskönt att kunna ligga som jag vill utan att störa. Efter maj kommer vi säkert vara 3 i sängen det hade aldrig gått i 120 sängen.

• anncaBq

En 180 sängstomme med två 90-resårbottnar i och en stor 180 bäddmadrass över. Separata täcken dock, eftersom vi båda brukar sova som två "kåldolmar" :)

• mulan

Två stycken 90 cm breda madrasser i 180 bred ram med stor bäddmadrass över. Jag älskar den! Den är så bred att man kan ligga hur som helst och jag får sova ifred! Problemet är bara att sambon flyttar efter, jag flyttar ifrån, sambon efter...till slut vaknar jag av att jag nästan trillar ur sängen Varsitt täckte, varsin kudde. Hunden får också plats.

mvh mulan

• Mrs Brady 2 B

Vi lyckades hitta en jumbo säng...Den är 190.Vi hade problem att hitta madrass till den men så fick vi tag på två enkla madrasser och det blev helt perfekt!!Vi hade en 1,60 förr men den får stå i gästrummet nu.Till den hade vi en stor madrass bara.
    Nu letar vi efter en topp madrass till vår nya.

• ohlsson

vi har två madrasser och en bäddmadrass (man kan inte ana att det är två sängar) 160 i bredd, och ett underbart täcke (220*240), myyys!

• Santa Fe

Förra året bytte vi upp oss från 120cm till 180cm. Ovant i början men nu skulle jag inte vilja byta tillbaka.

Har sängstomme (modell Rosie från Mio) + två 90cm bottnar och ovanpå detta två st tjocka, stora bäddmadrasser i 180 cm. Vi har två täcken.

• Fru Westin

2 separata 90 cm resårkärnor med olika mjukhetsgrad med medföljande separata stylex-bäddmadrasser. Överst har vi en ca 5 cm tjock heltäckande, gemensam bäddmadrass som gör att vi upplever sängen som en hel säng utan skarvar.
    VÄGRAR dela täcke med någon, så vi har varsitt täcke plus 2 kuddar var...

• mooogn

Jag och min pv bor inte ihop, men önskade oss ändå pengar i julklapp till en dubbelsäng... Står hos mig nu *s* Vi har Noresund sängstomme från IKEA, med två 90-madrasser och en 180-bäddmadrass ovanpå. Bekvämt och underbart stort! Dock kan en sådan bred säng ta lite väl mycket plats i en sovalkov med måtten 200x280cm... *S*

Ett "billigare" alternativ är ju två resårbottnar som man låter stå fristående.

Min pv har två små barn, så en bred säng är att rekommendera när man helt plötsligt ligger fyra personer i sängen.. /mooogn

• ullis_p

Vi har en 90cm säng och en 120cm säng som står bredvid varandra. Så totalt har vi 210cm säng, jättehärligt. Skulle inte kunna tänka mig mindre.

• Mrs. Simon

180cm bred sang med en madrass ett stort overkast, lakan baddtacke

Svar på tråden enkät om dubbelsäng?