• nallemaja

enkät om dubbelsäng?

Jag undrar. Ni som har dubbelsäng: har ni * två enkelsängar med varsin madrass?
    * två enkelsängar med en madrass?
    * En säng 160-180cm bred?

vilket är vanligast och vilket är smidigast?

• Svar på tråden enkät om dubbelsäng?
  • mediana

Vår säng är 160cm och en enda säng. Men om jag skulle ha en större, ex 180 cm så skulle jag definitivt skaffa två separata sängar med en gemensam bäddmaddrass över. (Den tunnare av dem) På så sätt slipper man glappet emellan medan man samtidigt kan välja hårdhet på sängen själv.

Annat praktiskt kan ju vara att när man tröttnar på sängen kan man dela på den. Till landet eller kanske de båda barnen, vad vet jag :)

• Frk Cattis

Två enkelsängar (90 cm) med varsinn madrass och varsitt täcke. Fördelen med detta är att man inte behöver köpa speciallakan.

• sinefa

Vi har en 180 cm bred. Två madrasser med en gemensam skumgummimadrass över, plus en gemensam bäddmadrass. Svårt att förklara men det är tre lager så att säga.
    Kan säga att det är det bästa köpet hittills, efter att ha trängts i en 105 cm smal säng i ett halvårs tid! Skönt att bre ut sig, då vi är riktiga karateutövare i sömnen båda två!
    Fast det hade räckt med 160 cm bred också!

• l i s a

Vi har en 180s säng med tre dynor... Två underst, två i mitten som ligger i samma fodral liksom och så en ganska tjock bäddmadrass överst. En äkta prinsessanpåärten-säng alltså :D Men ändå inte för mjuk. Skarven känns ganska mycket trots dubbel bäddmadrass och samma fodral på de mittersta dynorna... men skön är den! :) Det hade inte gått att få in en 180 säng som inte var delbar! Otroligt mycket besvärligare hade i alla fall jag tyckt att det hade varit.

• BettyBoop

Vi har en 180 bred ram. I har vi två madrasser. Hur bra som helst!

• Kramgo

Vi har en 200x180cm sängram i oljad ek. Den har vi fyllt med varsin madrass på 90cm med separata bäddmadrasser. Detta eftersom min blivande och jag kräver olika hårdhet på säng. Jag vill ligga mjukt och han hårt.
    Skarven har vi löst med en sån där skumgummigrej man kan köpa på typ Jysk för ett par hundra.

• Guldfisken

Vi har en hel säng på 160 cm. Skönt att slippa skarven.

• anderssonskan

vi har en 180 säng ifrån jensen med motor för att höjja & sänka det är nog en av det bästa vi har investerat i.

• eja

Vi ska ha en 160-säng, hel madrass. Just nu sover vi i en säng som inte är vår egentligen, men vi har kommit fram till att 160 cm-alternativet kommer att passa oss bäst. Då kan vi sova var och en för sig om vi vill, samtidigt som ingen hamnar på skarven när vi (som oftast) sover tätt.

Svar på tråden enkät om dubbelsäng?