Goda, enkla, lyxiga, exklusiva, lättlagade, vackra fiskrätter, tack!
Tja... I say no more... ;)
Tja... I say no more... ;)
Lägg bitar av lax, eller färdiga laxfiléer, i en ugnsfast form. Strö över antingen Smögen Fiskkrydda från Borgeby kryddgård eller en blandning av dill, citronpeppar och lökpulver och droppa över liiiiite olja. In i ugnen på ca 200 grader, fisken är klar efter 10 eller max 15 minuter.
Servera t ex med kokt pressad potatis... en sweet & suor-sår... och "het paprikaröra".
Het paprikaröra: Strimla orange och/eller gul paprika. Skär rödlök i tunna klytor. hacka vitlök. Hetta upp lite olja och fräs paprika och vitlök någon minut. Tillsätt rödlök och fräs ytterligare någon minut. Tillsätt sedan lite mango chutney, rör runt och fräs ytterligare 1 minut. Klart!
Ellte! spattafile receptet ar enkelt som du laser ovan. Och om du lagger sasen som en spegel med fisken ovanpa och sen pressar potatisen i en liten boll vid sidan om och blandar grona & oranga gronsaker (smorslungade sa glanser de ocksa) och lagger dekorativt mellan fisk och potatisbollen sa ser det bade lyxigt, exklusivt och vackert ut. Att det ar GOTT antog jag att du forstod...
Ett trick har ar att lagga upp allt pa varmda tallrikar och servera till var och en vilket ger mer "restaurangkansla" an att alla ska ta sjalv vid bordet.
Lycka till!
ellte
fläta fisken!
skär totalt 3 st ca 1½cm breda remsor av lax och ngn fast vit fiskfile (ex helleflundra el torsk)
sätt ihop med två tandpetare (en uppen när du börjar och en nere när du flätat klart) salta och peppra
lägg allt ien ugnsfast form och kör i ca 150grader i ca 10 minuter - låt vila en liten stund under folie innan du lägger upp (ha en tunn metallstekspade)
servera med tex en saffran och tomatsås med kräftor (saffran och tomat-cremefraiche + hackade kräftstjärtar + ev fiskfond)
eller en grön citronsås
(fiskfond+grädde+persilja+gräslök+lite citron som avslutning - mixa gärna!) låt inte koka för länge då blir den lite grådassig
du kan ju ringa om du har några problem :D
:) Tack ... Massor med fantastiska förslag...vad 17 ska jag välja? :D Kan man blanda kanske... Johannas flätade fisk med sunflowers champagnesås och Cattys uppläggningsförslag :)
Tack töser! *kramar*
ellte, det låter utmärkt att blanda på det sättet!
// johanna som äntligen är hemma efter en lååååång middag med johans familj - väldigt segt och en fruktansvärt bortskämd unge (5år) som säkert fick 15 presenter och lillasyster(2år) fick ca 10 och den äldsta skriker och gomrar över att lillasyster fick fler och bättre!!!!!
Johannapanna... Kan du hjälpa mig igen kanske? :? Hur mycket fisk räknar man med per person? Har försökt hitta nån tabell på nätet men det var inte det lättaste :D
Vi ska ha soppa & bröd till förrätt och servera fisken med pommes duchesse...det kanske är bra att veta :)
Tack på förhand!
...och en fråga till... Hur många personer är sunflowers sås beräknad till tro?
hej igen!
av fisken går det åt 120-150g file per person (räkna med den större mängden efterom du ska fläta och greja:D)
såsen skulle ag tro är beräknad till 4 pers (ca 1 dl sås per person)
sen kan jag rekommendera att du lägger upp fisken, grönsaker och lite sås på varma tallrikar och har potatisen och extra sås bredvid...
lycka till - det verkar som en trevlig fest ni ska ha :D när får jag komma?;)
Tack gumman! Det börjar bli lite trångt i lägenheten nu men du är alltid välkommen... Lördag kväll ;)
synd att jag redan är bortbjuden på lördag då ;):D
www.guldkorn.com/front/guldkorn.asp
Helt underbart god och så lätt och enkel att göra. Såsen är verkligen fräsch..om man nu kan säga så!!
Blidde fel..sorry.
Ugnsbakad laxfilé Lorensberg
8 portioner
1,2 kg laxfilé
8 msk mild gorgonzola eller annan krämig ost
2 msk smält Svenskt Smör
3 tsk salt
Sås:
2 dl torr sherry eller vitt matlagningsvin
1 grönsaksbuljongtärning
4 dl Crème Fraiche
1 1/2 dl finhackad dill
salt
svartpeppar
Skär laxen i 8 portionsbitar. Lägg bitarna med skinnsidan ner mot skärbrädan. Skär ett snitt ovanifrån, men inte för djupt, i varje laxbit. Lägg dem på ett ugnssäkert fat.
Fördela osten i snitten. Pensla med smör och salta laxen.
Tillaga i ugn vid 200ºC, 8-10 min. Koka vinet med buljongtärningen tills hälften återstår. Rör ner Crème Fraiche och koka ihop såsen något, 5-10
min. Lägg i dillen. Smaksätt med salt och peppar.
Servera med kokt, pressad potatis samt smörfräst bladspenat eller sparris och gröna ärter.
Ellte,här komer mitt lilla bidrag,som vi brukar göra när det vakas fisk hemma hos oss:
Fiskgratäng 4 portioner
Du behöver:
1 tinat fiskblock ca. 400g
1 paket Kelda tomat och paprikasås
riven ost
basilika
salt,vitpeppar
ströbröd
Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en eldfast form med maragrin eller smör.
Lägg i fisken,salta och peppra en aning.Häll på Keldasåsen,strö över ströbröd,basilika och ost, in i ugnen i ca. 15-20 minuter.
Servera med kokt ris och en grönsallad.
Festmåltid på nolltid!
Oops!
Ellte,såg att du vill servera fisken med pommes duchesse till,jag tror att mitt recept kan funka med det till. :D
Jisses :D Jag får laga fisk oftare det hör jag det :D Massor av smaskiga recept juh. Tack allihopa!
Just imorgon blir det:
Räkcappucino (Nej det är inget kaffe i ;))
Flätad fisk med pommes duchesse och champagnesås (eventuellt med parmachips eftersom jag själv tycker det är så tokgott till fisk)
Lingonglass med pepparkaksflarn
Mmmmm.... Ellte det lät jättegott! :D
Firar något särkilt eller är det "bara"en "mysig-hemma-kväll-middag"?
Vi ska ha nyårsfest :D Jag åker utomlands på måndag och vill inte missa nyårsfirandet så jag bjöd in fyra dagar för tidigt ;)