Goda, enkla, lyxiga, exklusiva, lättlagade, vackra fiskrätter, tack!
Tja... I say no more... ;)
Tja... I say no more... ;)
Ta vanliga fiskblock, alaskan pullock, torsk eller annan "vit" fisk. Strö över citronpeppar och in i ungnen tills den är riktigt genomstekt...
Blanda till en sås av 1 burk creme fraische och 2 tsk senap och 2 tsk ketchup...
Serveras med potatis eller ris, kalasgott!!!
Har ett kanon recept! Enkelt & gott!
Faktiskt ett VV recept!
Lägg upp tinad torsk i en form, blanda en "pås-sås" tex. hollandei eller smögen, häll över fisken o sen in i ugn ca.20min. lägg på räkor på toppen o servera med pressad potatis o sallad! Kanon o lättlagat! :)
Jag brukar oxå göra typ pastasås m. torsk!
Då tar jag en färdig past sås på burk, tomat o vitlök o kokar upp. sen lägger jag i torskbitar o låter det puttra + basilika o annat gott! Brukar oxå ha i lite mjölk för att "dämpa" tomaten lite! O servera med bandspagetti! Super! Mums! :)
Spattafile (eller annan vit fisk) kokt i vittvin och fiskbuljong, serveras med farsk eller pressad potatis. Gor en enkel sas: Fras finhackade bitar av schalottenlok i smor el. olivolja och blanda i lite saffran. Hall pa vitt vin och en del av fiskspadet och lat koka upp. Runda av med matlagningsgradde for en mjuk och fyllig sas.
Servera med tex sockerbonor och kokade morotter.
Tack låter gott!
Kom på att jag kanske ska göra ett tillägg ändå :D Jag vill gärna ha recept eller tips som uppfyller alla eller så många som möjligt av kraven i rubriken. Ska laga fisk till ca 12 pers till en fest nu i helgerna och är inte så himlans bra på fisk men vill ändå att det ska se lyxigt och komplicerat ut ;)
Enkel till många:
Gör en lyxig fiskgratäng: Börja med ett gott potatismos med mycket smör och gärna äggula. Spritsa snyggt i en form. Koka fisk (block går bra) i kuber i lättsaltat vatten och lägg i mitten av formen. Koka tänsstickstjocka stavar av morot, rotselleri och palsternacka någon minut och lägg på fisken. Häll Kelda citronsås över fisk och grönsaker, stö över lite ost och gratinera i ugnen ca 225 grader tills det fått färg.
Man kan "hotta" upp Keldasåsen med lite vitt vin och extra citron, smaka dig fram. Och varför inte strö över lite räkor innan servering (inte i ugnen, då kan de bli sega).
Då ska du få vår familjs godaste fisk! Lätt att laga -- det mesta kan man göra innan -- och god som attan!
Ugnsstekt lax med smarrig röra
Lägg en laxfilé (med skinnet kvar) med skinnsidan neråt på dillbädd i ugnsfast form. Pensla köttsidan med olja, salta och peppra, strö på rikligt med hackad dill. Låt stå framme i rumstemperatur i 3 timmar (eller svalt över natten).
Ta bort dillen under (så mycket det går) och VÄND SKINNSIDAN UPPÅT (det här glömmer jag ofta...). Lägg smörklickar ovanpå fisken, salta och peppra. Ugnsstek i 225° i 20-25 minuter -- ös gärna under tiden. Dra bort skinnet och servera.
Röra:
Lika delar majonnäs och vispad grädde
Hackad dill
Hackad ättiksgurka (eller smörgåsgurka)
Kapris
Rivet syrligt äpple
Du behöver ungefär 1,5 dl av majonnäs och grädde (i ovispat tillstånd) för 6 personer (lättvarianter går förstås bra!) och ungefär en näve dill och ättiksgurka, halv näve kapris kanske, och ett litet rivet äpple. Man får smaka sig fram! Såsen är så förbenat god att det kan vara värt att göra alldeles förmycket, det brukar gå åt.
Servera med potatis och en grönsallad.
Hmm... torde passa in på några av ovanstående i alla fall!
Medelhavsfisk, som maken gör den
Torsk eller pollock i block
Potatis
Tomat
Rödlök
Fänkål
Halloumi
Oliver (godast med kalamata!)
Kapris, såna där stora med stjälk
Inlagda vitlökar eller råa vitlöksklyftor
Olja, salt & peppar
Skär allt i bitar/klyftor, i med det i en ugnsfast form på vadå? kanske 200 grader? i ca 30 minuter eller så. Allt blir klart samtidigt, det är kanongott och superenkelt!
Champagnesås (otroligt god till grillad eller stekt lax)
1 liten chalottenlök
1 msk smör
1 dl vitt vin
3 dl vatten
3 msk fiskfond från flaska
2 1/2 dl vispgrädde
1 krm vitpeppar
1/4 krm cayennepeppar
1 tsk pressad citronsaft
1 msk ljus maizenaredning
1 dl champagne (mousserande vin)
Tillvägagångssätt
Skala löken och finhacka den samt fräs den lätt i smöret i en kastrull tills den mjuknar utan att ta färg. Häll på vin, vatten och fiskfond och låt koka på ganska stark värme tills hälften av vätskan kokat in. Sila såsen och tillsätt 2 dl av grädden som får koka med ca 10 min så att den kokar ihop något. Smaka av såsen med peppar, cayenne och citron. Red såsen med maizenaredning under omrörning. Resten av grädden vispas fluffig. Strax före servering tillsätts champagnen och den vispade grädden.
Servera såsen medan den fortfarande är skummig.
Nypotatis (eller goda amandinepotatis) och stekta gröna sparrisar är gott till.
Det som Tina lagade i Mat, SVT igår verkade både gott och enkelt.
Bara kopierat receptet direkt från hemsidan: www.svt.se
Ugnsstekt kolja med havskräfta och oliver, aioli
Ingredienser
Beräknat för 4 portioner
4 st koljafiléer
4 st hela havskräftor
1 st citron, saften från
salt och peppar
500 g potatis, t ex mandelpotatis
2 st gula lökar, skurna i båtar
2 st kvistar rosmarin
1 st hel tvättad citron
1 dl hela oliver
olivolja
salt, vitpeppar och svartpeppar
Gör så här:
Salta och peppra fisken, pressa lite citron över och låt ligga i rumstemperatur i 30 minuter. Dela havskräftorna på längden.
Sätt ugnen på 230 grader.
Skiva potatisen, löken och citronen. Lägg allt på en långpanna. Lägg kvistarna med rosmarinen över, ringla lite olivolja över. Salta och peppra. Rör om. Stek i ugnen i 20 minuter, sätt på grillen de sista 5 minuterna.
Ta ut plåten med potatisen ur ugnen, lägg på fisken och kräftorna och strö över oliverna. Sätt in i ugnen igen och stek tills fisken är färdig, ca 6 minuter. Smaksätt med salt och svartpeppar.
Ta ut och servera med sallad och aioli
Hon tillade också att man havskräftorna inte är nödvändiga...