• blåbär

Medeltida skor

Hej!
    Alla ni som ska gifta er medeltida. Vad ska ni ha för slags skor?

Har ni andra medeltidsbrudar någon idé eller bild att visa?

Tack på förhand!

kramar *blåbär*

• Svar på tråden Medeltida skor
  • Alyssa

Vi ska också sy våra skor själva.

På dessa sidor kan man läsa lite om hur man gör:
    www.personal.utulsa.edu/~marc-carlson/shoe/SHOEHOM3.HTM
    www.the-exiles.org/essay/makingmedishoes.htm
    www.carillion.eastkingdom.org/WELD_convt.pdf
    www.larp.com/midgard/shoes.htm
    www.rmsg.us/textiles/shoe.htm
    www21.brinkster.com/annascrafts/leather.htm

Här kan man köpa mönster:
    www.longago.com/Medievalshoes.html

Om man inte vill tillverka egna kan man köpa färdiga från följande ställen:
    www.mittelalterschuhe.de/
    sales.ana.users.btopenworld.com/
    www.dreamshoes.com/shoes.html
    www.algonet.se/~framat/index.html
    www.ritter-turnier.net/lederarbeiten.html
    www.medievalshoes.com/
    www.geocities.com/medeltidsskor/
    www.armlann.com/boots.htm
    store.yahoo.com/ladyorensmedievalshoes/
    www.knieriem.net/
    www.plantagenetshoes.freeserve.co.uk/
    www.algonet.se/~soomus/henry/
    www.wahlanders.se/
    www.baboucha.com/
    www.bjarnisboots.co.uk/

/Alyssa

• Youma

Jo... ska man köpa såna skor så måste man vara snudd på gjord av pengar. Råmatrialet till mina stövlar gick på 600 kr, men då hade jag redan alla verktyg som behövdes, tråd, vax, läderfärg och läderolja.

Kräva att någon skulle sy mina skor skulle vara ungefär... som att kräva att nån skulle sy min brudklänning!

Sen ska man nog se första paret som övning. Inte förran efter övning kommer färdighet.

• blåbär

Oj, tack Alyssa för alla länkar! Om inte annat så får man verkligen tips och idéer om vad för slags skor jag ska ha...

Jag kan tänka mig att det är ett stort jobb man behöver lägga ner på sådana här skor. Jag har nog en idé om att det blir lättare skor i alla fall, åt sandalhållet... men vi får se!

När ska ni andra gifta er och hur?

• Ekorren Fagerlund

Vi ska ha en kyrklig välsignelse upplagd som bröllop i medeltida stil, men troligtvis inte hela kitet. Vi ska ha tidsenliga kläder och inga moderna saker under ceremonin, men efteråt får alla föreviga oss med sina magiska bildlådor. :D Det ska ske någon gång i sommar, det är allt vi vet än så länge.

Festen går även den i medeltidens tecken med helstekt gris, rotsaker och hembryggt mjöd och gotlandsdricka. Safranskaka får det nog bli med för att få in lite mer goländska traditioner, vet inte hur medeltida det är..

Ekorren.

• Youma

Jag börjar bli så trött på bröllopet.. Alla man ska övertyga (jodå, det blir kul..) och så mycket man ska göra själv. Ingenting finns ju färdigt. Och fanns det, så skulle jag ändå inte ha råd att köpa det.

• blåbär

Youma: vad menar du då? Är det folk som är skeptiska till medeltidstemat eller något annat? I min omgivning är det ett par stycken som knorrar över temat, men för deras skull har vi sagt att vill man inte "klä ut sig" så behöver man inte... Hellre det än att de inte kommer alls... även om de kommer vara de enda på bröllopet utan medeltidsklädsel...

• Youma

Om vi tillät det, så skulle det bli som en ravin, 1/3 del skulle komma rätt klädda. Det verkar inte gå fram att det skulle vi betrakta att dyka upp i träningsoverall på frackbröllop.

• blåbär

Youma:
    Jo, det är klart... Alla ser ju inte på saken på samma sätt som vi gör... När ska ni gifta er?

• Electric Lady

Youma, hur har du tänkt dig att dina gäster ska få tag på medeltidskläder då? Såna grejer brukar ju vara grymt dyra och svåra att få tag på - se bara på skoproblemen som luftas här.

Tillhandahåller ni kläder på något sätt?

Bara nyfiken, inget illa menat.

Svar på tråden Medeltida skor