• blåbär

Medeltida skor

Hej!
    Alla ni som ska gifta er medeltida. Vad ska ni ha för slags skor?

Har ni andra medeltidsbrudar någon idé eller bild att visa?

Tack på förhand!

kramar *blåbär*

• Svar på tråden Medeltida skor
  • medieval bride

jag kommer att vara barfota, det är så jag trivs absolut bäst... *barfotabarn* men så har vi ju tänkt gifta oss på sommaren oxå

framemot kvällningen åker nog de gamla hederliga medeltidsstövlarna på, det är ändå ingen som kommer att se dem under klänningen...

• Electric Lady

På SkoUno på gamla brogatan i stockholm finns skor med lite delad, uppböjd tå i olika färger/mönster, utan klack. De skulle nog passa.

• Youma

Jag har inte bestämt helt än... ville så gärna sy mig ett par skor till, men jag vet inte om det finns tid/ork så det räcker.

Har ett par naturfärgade redan, så kanske kommer jag försöka mig på ett par med tyg på utsidan. Vitt läder är dyrt :(

Annars blir det mera "man tager vad man haver"

Värre är det med killen, han har inga stövlar alls!!

• blåbär

medieval bride:
    jag funderade också på att vara barfota, men eftersom vi ska hålla till i skogen kanske det är bäst att ha skor på sig... man vet aldrig vad man trampar på.. jag är dessutom ganska klumpig av mig så...
    Electric Lady:
    Tack för tipset! Jag ska kika där!

Youma:
    Har du sytt egna skor tidigare? Vet du vart man får tag på beskrivning på hur? Min blivande är lajvare så han har sytt upp både det ena och det andra så det skulle vara en enkel match för honom att fixa till det... Annars tror jag att det blir läckert för din del med att ha tyg över dina naturfärgade, man har ju klänning över!!

• Ekorren Fagerlund

Min älskade make ska få sy ett par skor åt mig om tid och ork räcker till. Han har sytt alla sina vikingakläder själv, samt bockstensmannens dräkt precis efter originalet.. Han har även gjort en stor sköld i älghud! *skryter lite* Då borde han kunna fixa ett par skor åt sin brud, tycker ni inte? :D

Ekorren.

• Youma

Jag andvände mig av "skoboken" finns att köpa på tjäderläder, och gamla stans läderaffär. Det finns även en hel del sybeskrivningar på nätet också. Många är mycket bra beskrivningar, men mönster är det ofta rätt tunnt med. Besök gärna också "historiska världar" en museihemsida om medeltiden. www.historiska.se/histvarld/

Där finns det beskrivningar hur man syr skor, men även en massa annat.

Jag har hittils sytt Ett par låga skor, och ett par höga stövlar (över knät uppfällda)
    Att sy skor är rätt knepigt. Stövlarna var en halvårs-kamp. De blev mycket bra, men jag är tveksam om jag någonsin kommer göra om det ;) Då har jag ändå sytt en del i läder, och en massa i tyg.

Skorna jag tänkte att jag ville ha, skulle vara ett par lägre kängor, med läder som foder, och tyg ytterst. Alltså inga "påsar", utan ett par riktiga skor.

Men det är nog mer jobb än det är värt... Ett par vita såna, så kommer de vara förstörda på en gång..

• Youma

Att tillägga, ett par egenhändigt sydda skor tar ett tag att gå in också.

• blåbär

Youma: det låter onekligen intressant att göra sina egna skor... Vi ska inte gifta oss förrän maj 2005 så då borde vi hinna med att pyssla med skor...och dessutom gå in dem... Tack för alla råd!

Ekorren Fagerlund: visst borde din man kunna sy ett par skor till dig om han är så piller-och-knåpig med så många saker... Min blivande är också mycket för detaljer och pysslar mycket så vi har sagt att han även ska sy en vit mantel till mig... med luva tänkte jag...

• Ekorren Fagerlund

Blåbär:

Kul med killar som kan och vill pyssla tycker jag. Han har gjort hur mycket prylar som helst efter medeltida förlagor. Han har även en minikopia av Visby ringmur i trädgården.. (Något stiliserad, men ändå trogen originalet!)

I somras gjorde han en exakt kopia av styrpinnen till Årbybåten.I hans hall har han målat en känd runsten på väggen och i sovrummet finns keltiska mönster målade på väggarna. And so on, and so on..

Jo, han kan gott fixa ett par skor till sin kära hustru!

:D Ekorren.

• blåbär

Ekorren:
    Min kille har också gjort en ringmur!! Fast jag tror inte att det är Visbys ringmur dock... Den är i miniatyr så att vi kan ha den framme på fönsterbrädan... Han har målat fönster och takpannor och t.o.m. en liten by som bor innanför murarna...
    Vilket tålamod...!

Svar på tråden Medeltida skor