• isis

Reda ut hår utan balsam, hur?!?!

Joo, frågan lyder som följer:

Har ni några tips eller knep på hur man kan reda ut sitt svintoruffs utan balsam.
    Hade idag oturen att hinna kleta i shampoo innan jag upptäkte att balsamet var slut och nu sitter jag här..
    Min andra fråga kan ju då följdaktligen bli denna: Varför!?
    Kan man inte klara sig utan balsam? Eller är det jag som använder fel schampoo?

Hoppas det finns nån med kloka råd här!

• Svar på tråden Reda ut hår utan balsam, hur?!?!
  • ellli

Om du har torrt hår så behövs nog balsam, tyvärr. Jag är som du, mitt hår blir nästan omöjligt att utreda utan balsam (fast då har jag blekt håret mkt vilket gjort det väldigt torrt)

Några tips är att börja reda ut med fingrarna, lite försiktigt för att få ur de värsta tovorna. Ta sedan en borste med glesa piggar. Jobba nedifrån och upp. Börja med underhåret och red först ut topparna, flytta sedan upp lite och red ut lite längre upp tills hela längden är utredd. Det tar tid, men är enda chansen om håret är trassligt och du inte vill förlora allt för mkt hår :)

• isis

Ellli - Tack! Får hoppas på att det inte gör alltför ont!
    Om man har torrt hår, hjälper inpackningar?

• a flock of seagulls

Om det bara är en engångsföreteelse kan du testa att ta lite fuktkräm (bodylotion) i topparna när du reder ut håret. Skölj noga.

• Electric Lady

ta med en kam eller borste in i duschen och borsta ut håret när du har schampo i. Toppen! Man slipper få håret nedtyngt av balsamet.

Istället för att avfetta och kleta in håret med artificellt fett, skär ned på hårtvätten och skölj bara med vatten. Schampo behövs bara en gång i månaden ungefär. Det tar ett tag innan håret vänjer sig, men det är det värt!

• Nananette

Hej!

Det här är mera i "förebyggande" syfte, men det kanske går bra ändå?
    Pröva att köpa järnberikad juice hos någon hälsokostaffär!

Jag har långt hår, har alltid varit tvungen att använda balsam. Ända tills för ungefär ett år sedan när jag måste ta järntillskott. Jag började dricka något som heter "Kräuterblut Saft". Man tar 2 cl per dag. Det smakar inget vidare, men är bara så mycket som en snaps så det går att svepa det....
    Juicen är gjord av en massa örter och innehåller mycket järn och vitaminer.
    Efter bara ett par dagars använding märkte jag stor skillnad, jag blev mycket piggare. Och efter ytterligare en tid tyckte jag att håret blev så "klibbigt" och svårt att reda ut, oberoende om det var vått eller torrt. Så jag chansade och lämnade bort balsamet eftersom jag inbillade mig att det var det som ställde till det.

Och det ordnade sig! Jag anväder fortfarande inget balsam. Det var en period i början när jag drack den här juicen varje dag. Sedan minskade jag till varannan dag. Nu köper jag en flaska nu och då för att fylla på depåerna. Och det funkar bra. Inga problem att reda ut trassligt hår.

Den här juicen finns att köpa på apoteken också, men åtminstone här i Finland så är den mycket billigare på hälsokostaffären.

Hoppas att det ordnar sig!

• nallemaja

Electric lady
    Du tränar inte va?
    Jag har jättelångt och tjockt hår. Som efter att jag har tränat eller varit i stallet nog inte skulle lukta mumma. Hårbotten är efter träning blöt av svett och jag skulle vilja se folks miner om man gick omkring och luktade häst. Jag tvättar mitt hår så sällan som möjligt. Förut kanske två gånger i veckan men nu när jag tränar så mycket så blir det mer åt tre-fyra. Narurligtvis är det inte bra att tvätta håret för ofta men att inte tvätta det mer än en gång i månaden låter för mig faktiskt riktigt snuskigt. Att bara skölja med vatten gör att håret ser fett ut (jag har sett resultatet).

isis
    Jag har inget supertips till dig för mitt hår är också hopplöst när man inte har balsam (mitt hår går ner till midjan) Men ett knep kan vara att borsta ur håret noga innan man tvättar det och sen inte "ruffsa" förmycket när man tvättar det. Vänta tills det har torkat med att borsta ur det om det går.

• Nyfiken gul , nu fru

Här är en till med hår till midjan och mitt tips är:

Rufsa ALDRIG till håret med handduken!!!!

När du duschat klart, vrid ur håret och svep om en handduk som en turban, låt den sitta i typ 5 minuter eller så, tills det värsta blöta är borta.

Sen är det en barnlek att reda ut håret! Använd en afrokam.
    Borsta ALDRIG ett blött och trassligt hår!!!
    Kam = vått hår
    Borste = torrt hår

• a flock of seagulls

Fler tips:

Har man långt hår kan man innan man schamponerar håret ha balsam i topparna, det blir inte alls lika trassligt då.

Att inte tvätta håret så ofta är bra, men jga kan också känna mig ofräsch då. Brukar då skölja håret ordentligt och bara tvätta med balsam. Scampo kanske en gång i veckan. Har gjort underverk på mitt hår.

Om jag skulle få välja mellan schampo eller balsam resten av livet skulle jag utan tvekan välja balsam.

• Jema

Mitt tips är att använda ett nytt schampoo, t.ex 2 in 1.
    Vissa schampoon är inte speciellt bra för mitt hår, håret blir risigt, tort och svårt att kamma ut på samma gång.
    Men använder ett schampoo med balsam i så går det som en dans.
    Jaja, nu ska jag ju inte överdriva, men lättare går det i alla fall.

Jema
    PS! Bör kanske tillägga att jag har lååångt hår.

• Smulu

Kamma ut håret innan du duschar så går det lättare att reda ut efteråt.

Svar på tråden Reda ut hår utan balsam, hur?!?!