• sweden

Jag duger inte....i sovrummet

Min sambo är väldigt pigg på "oral sex" jag tycker inte riktigt om det... men kan "göra det ibland"
    Iallafall tycker han att jag inte "räcker till" i sovrummet eftersom jag vill inte vill det så ofta, min fråga är Måste jag känna att jag inte duger till om inte jag vill ha oral sex? Han har påpekat det ska ingå oral sex i "sovrummet"
    Det känns som jag inte duger åt honom. Är det så i ´"mäns värld" Vad göra????

• Svar på tråden Jag duger inte....i sovrummet
  • Dea

Det finns ju "dealbreakers", alltså saker som man tänker "ska det vara så här, så kan jag lika gärna göra slut". Dr Phil är väldigt förtjust i att man ska diskutera och lista dem, har jag hört.

Det är klart att de kan ha med sexlivet att göra. Det är klart att 0ralsex kan vara en sån. Och de kan förändras över tiden också.

Men det vore skönt att hitta en nivå som båda står ut utan att ta till "Annars gör jag slut" jämt och ständigt.

• Ettolrach

Man ska inte behöva "försvara" sig för att man inte tycker om or*ls*x och ge sig in i förklaringar varför man inte tycker om det. Olika människor har olika se*uell smak, så är det bara!

Vill man inte ha or*ls*x eller an*ls*ex eller grupps*x eller vad det nu kan vara så ska man inte behöva ha det. Och man ska inte behöva förklara varför!

Gillar man en viss speciell variant av s*x så är det upp till en själv när och hur mycket man vill utöva det. Och då får man väl välja själv om man vill vara med en viss partner eller inte.

Men ingen behöver stå till svars varför man inte gillar en viss sak. Det är bara att acceptera och respektera att alla individer inte tycker om vissa inslag i ett s*xliv!

• Ei saa peitää

Ettolrach

Jag kan hålla med dig om att man inte ska bli tvingad till att göra det man inte vill MEN jag tycker att ens partner har rätt att få ett svar på vad det är som gör att man inte gillar det hela. Det kan ju vara så att partnern inte tvättar sig så noga så det smakar bäggel och då är det väl bra för båda parter att man talar om det och inte smyger med anledningen. I ett förhållande ska man ju helst inte dölja något utan kunna prata om allt.

• Ejla

Ettolrach skrev just precis det jag hade tänkt skriva. Alla människor har inte samma se*uella preferenser, det är bara så och det får man acceptera.
    Det är lätt att tro att "såhär ska det vara och så gör alla andra" och därigenom bilda sig en uppfattning om vad som är normalt och skapa förväntningar utifrån det.

Just oralsex verkar ha blivit något som är vedertaget att alla ska gilla att både ge och få, och gör man inte det så dröjer det inte länge innan någon antyder att det säkert beror på en traumatisk upplevelse i personens förflutna.

Sen måste man självklart fundera noga på hur vad som är så viktigt för en själv att man inte kan leva utan det. Det är en annan fråga, en stor och viktig fråga, som både gäller s*x och allt annat i livet. Det finns olikheter mellan människor inom alla områden, och någonstans måste man mötas. Kommunicera...

• Cillalilla

Det kan ju vara väldigt frustrerande att inte få det man behöver sexuellt. Där med inte sagt att man ska ställa upp på något som man inte vill göra!
    Sexlivet är en viktig del i ett förhållande och om det inte funkar och man/kvinna går runt och är frustrerad kan ju bli hur jobbigt som helst. Förstår att du känner som du gör, men ställ inte upp på något som du inte vill!!

• Santa Fe

6uellt tillfredställd kan man väl bli på olika sätt, finns ju mycket man kan göra. Det är ju inte så att man blir otillfredsställd 6uellt bara för att man inte får t.ex. orlsex.

Några 6 varianter tilltalar säkert både tjejen och killen. Alltså är det inte värt att fixera så vid bara en grej, t.ex. orlsex om det är nåt den ena partnerna inte vill ge. Det är bara att acceptera att alla har olika smak. Finns väl hundra andra sätt att ge den andra njutning. Så bara för att partnern inte vill ge/ha orlsex missar han ju inte tillfredsställelsen i bra 6. Den kan uppfyllas på andra sätt.

• Dea

Jag håller verkligen med om att man inte ska behöva försvara varför man inte gillar nåt speciellt.

(Jag hoppas och tror att de flesta som frågade varför bara ville veta lite mer så att de kan ge bättre råd).

• Santa Fe

Håller också med, man ska verkligen inte behöva försvara varför man inte gillar det eller det.

Jag gillar inte spenat, vet inte varför. Det är inget fel på lukten, smaken eller utseendet, men jag kan helt enkelt inte äta det. Sambon köper därför inte spenat, men han kräver inte heller långa, utförliga motiveringar till varför jag inte tycker om det.
    Han accepterar det och köper inte spenat.

Dålig liknelse, jag vet...

• Santa Fe

Håller också med, man ska verkligen inte behöva försvara varför man inte gillar det eller det 6:et.

Jag gillar inte spenat, vet inte varför. Det är inget fel på lukten, smaken eller utseendet, men jag kan helt enkelt inte äta det. Sambon köper därför inte spenat, men han kräver inte heller långa, utförliga motiveringar till varför jag inte tycker om det.
    Han accepterar det och köper inte spenat.

Dålig liknelse, jag vet...

• gummalottan

men.... jag blir lite förvånad över er som som skriver att man inte ska behöva förklara varför man inte vill något. Jag menar, det blir ju inte mycket till kommunikation om den ena bara säger nej, punkt slut. Och det är ju knappast ett sätt att diskutera sånt som är viktigt som brukar rekommenderas i andra fall.

Därmed inte sagt att man måste ställa upp på allt ens partner vill - eller omvänt.

Jag skulle t ex inte ställa upp på en kommunikationsstil som gick ut på "nej, och jag tänker inte prata mer om det" när jag ville prata om något som var viktigt för mig...

• Stjärna

Gummalotta!

Förstår hur du tänker men...

... om jag och min sambo diskuterar något som är känsligt för en av oss och den ene säger "Nej, jag kan inte förklara på något bra sätt varför jag känner så här, men så är det" Så är det väl bara att acceptera det.

Om det är något som att köpa en ny bil
    ( =inte känsligt) skulle jag säkert ställa på honom och fråga varför. Men som sagt inte i känsliga, personliga saker som t.ex. sex kan vara. Möjligtvis skulle jag försöka slänga ut trevare och be honom förklara, men inga krav!

• Maica

Jag har själv svårt att tänka mig sex utan orals*x och vet verkligen inte hur jag skulle ha ställt mig till om min sambo inte gillat det...både ge och få.
    Men, jag skulle absolut inte vilja att han gjorde något utan att tycka om det, det skulle kännas som ett övergrepp.
    Man måste ju verkligen respektera den andres ovilja och kan man inte det får man väl fråga sig om det är värt det...

• Fii

Jag gillar inte alltid orals-x eftersom jag har väldigt lätt för att bli illamående och kräkas. Av samma anledning gillar jag inte att svälja stora tabletter, borsta de bakersta tänderna, gå till tandläkaren eller ha tajta halsband. Jag får helt enkelt spykänslor, vilket jag hatar.

Min man har aldrig krävt orals-x, men jag har ändå testat lite på honom och kommit fram till att det funkar för mig jag inte gör det så "djupt" och om han är alldeles stilla. Då tycker jag till och med att det är rätt kul (att kolla på hans ansiktsuttryck och höra hans ljud i alla fall).

• a flock of seagulls

Orkade inte läsa alla inlägg. Nu vet ju inte jag varför du inte gillar att ge oralsex, men tipsar lite ändå. Jag har absolut inget emot att ge os men ibland känns det inte lika lockande. Något som jag däremot har upptäckt är att jag hellre gör det när han är nyduschad och väl ansad och rakad där nere, och han tycker nog likadant om mig. Så om det kan vara problemet får du be honom att duscha innan. Jag har en väninna som inte alls gillade oralsex men som testade en gång att ge det i dushen då hon visste att han var fräsch. Det var väldigt lyckat och början på ett mer varierat sexliv.

• Modesty-Clara

Puh vad jobbigt för er båda! Det är ju jättejobbigt att inte känna sig tillfredställd, men det är ju ännu jobbigare att känna att man inte duger. Vilken knipa...

Det är ju bara så att man inte kan tycka om allt. Jag tycker absolut inte att du ska göra nåt du inte tycker om!

Går det inte att hitta något liknande som han tycker om. Kan du använda olja och handen kanske? Och ha huvudet i närheten (lite illusioner skadar aldrig *ler*)

Hoppas ni hittar någon lösning som ni båda är nöjda med.

• Guldfisken

Min åsikt har säkert yppats innan, jag ber om ursäkt om det blir en upprepning, har inte orkat läsa igenom alla svar.

Naturligtvis skall ingen göra något s*xuellt som man inte vill. En vettig partner förstår och accepterar det. En vettig partner njuter förmodligen inte lika mycket av tex orals*x om han vet att hans tjej inte njuter medan hon ger orals*x.

Självklart behöver man heller inte "redovisa" orsakerna till att man inte vill ha orals*x, det är ju absolut inget tvång. Däremot bygger ju de flesta förhållanden på ömsesidig kommunikation och jag hade nog mått bra av att förklara för min partner varför jag inte gillar orals*x, även om jag inte "behöver" förklara. Då behöver ju inte han gå omkring och undra om det är honom det är "fel" på (jag säger däremot absolut inte att det är "fel" på någon som inte vill ha orals*ex) , som att han har dålig hygien eller något sådant.

Svar på tråden Jag duger inte....i sovrummet